30 DAYS CHALLENGE

Dag 6 av 30. Jeg har tygget lenge på denne, om det var noe jeg skulle poste på bloggen. Jeg har så vidt nevnt det på snap, og poengtert at jeg kommer til å gi en slutt oppdatering på resultat men ingenting i mellom. Jeg har tidligere tatt dere med på en reise der jeg gikk ned 45 kilo  men jeg ønsker ikke å ha et hverdagslig fokus på den reisen lengre(Joda, en oppsummering på dette vil komme på bloggen, men det stopper der). Man skal trå meget forsiktig når det kommer til kosthold og vekt, og jeg vil på ingen måte påvirke noen til å føle de må endre seg eller ikke er bra nok. Vekten din definerer ikke deg. For det handler ikke om det for meg lengre, for meg handler det om alt annet enn vekt. Valget falt tilslutt på å lage et blogginnlegg, som du nå sikkert har skjønt. Som oppsummerer hva denne utfordringen egentlig omhandler, fordi jeg vet det er stor etterspørsel. I tillegg gir det meg en mulighet til å forklare litt dypere.

Så jeg prøvde omstille meg litt og tenke at – hvis så mange mennesker er ivrige etter å henge seg på – hvorfor ikke heller veilede dem til å gjøre det på en riktig, sunn og fin måte i det minste?

Det er en 30 dagers Challenge som omhandler det å rense kroppen. Motivasjonen er på ingen måte “jeg vil bli tynnere”. Det har det aldri vært for meg, da tror jeg ikke at jeg hadde nådd mitt mål. Mitt fokus er ikke på vekt, eller cm. Mitt fokus er på å ha et sunt kosthold som gir energi. Gi kroppen min den maten den trenger. Høre på signalene. Aldri har jeg sultet eller hatt hodepine av for lite mat. Mitt mål har alltid vært å kunne være en aktiv mamma som kan løpe og leke med barna sine. En mamma som kan være et sunt forbilde helsemessig på de punktene man KAN bestemme over selv. Jeg stresser ikke, og ser på det som en livsstil endring, ikke “diett”. Så får vekt og cm isåfall være en bonus, en pekepinn. 

Så nå kan vi komme fram til poenget. I oktober ifjor hang ei god venninne seg på mitt fokus(@therese.lien på ig). Vi har støttet, motivert og hjulpet hverandre. Når Corona skjedde, så sklidde vi bare HELT ut. Begge to, kombinert med påske levde på godteri istedenfor næringsrik mat. Vi fylte kroppen vår opp med kunstige stoffer. Vi bestemte oss derfor for å ta oss selv skikkelig i nakkeskinnet og gjøre en 30 dagers Challenge. Den er hardere enn hva vi vanligvis pleier, for å sette viljestyrken på plass og gi kroppen vår en ekstra boost. Jeg har feks en ekstremt dårlig uvane med lettbrus, og drakk KUN det i 4 uker. Ikke melk, ikke vann, ikke juice KUN lettbrus (og kaffe). Det er ikke bra for kroppen i det hele tatt, og tannlegen har allerede kjeftet meg full pga syreskader. Reglene er følgende:

Man kan så klart gjøre det alene og, men jeg anbefaler ha en støtte seg på. Hvis jeg bryter en av reglene, har Therese bestemt at jeg må surre inn hele meg med plastfolie og reise på matbutikken. Jeg rødmer bare av tanken! Hvis hun bryter – må hun ta på hettegenser og bruke et grytelokk som “skjold/maske” foran ansiktet og feste den med å snurre hetta stram over hodet. Det må så klart dokumenteres – så for deres skyld håper jeg nesten hun(eller jeg) ryker haha! Etter at straffen er tatt, fortsetter vi såklart.

Nå er snart første uke i boks, og jeg må innrømme det så langt går overraskende bra. Brusen er defintivt verst, men jeg vet at energien kommer snikende framover nå – som gledes når jeg vet det er resultat av riktig mat! En ny oppdatering på dette på bloggen vil komme når de 30 dagene er forbi – med mindre noen rykter da..;)

Et siste tips fra meg må være at hvis du ønsker gjøre noe som dette – så må det være på grunnlag av å føle deg bedre på innsiden. Motivasjonen din må være å ta vare på det INNI kroppen din, ikke fokusere på hva som er utad. Min erfaring er at det er lettere da. Så må jeg bare poengtere at denne utfordringen er i 30 dager for å kickstarte, og aldri noe jeg hadde gått etter i det store bilde. For meg er det utrolig viktig å spise et vanlig kosthold, unne seg sjokolade og kake og ha et godt forhold til mat. Jeg har ikke troen på å kutte noe 100%, som feks lavkarbo og tenker aldri at det er finnes “FY MAT” utenom denne utfordringen.

Noen som kunne tenkt seg teste? Kanskje noen av dere allerede har startet med oss?

16 kommentarer
    1. Jeg er allerede med! Startet i dag, og kjenner det allerede ettersom jeg vanligvis starter dagen med et glass brus. Det går overraskende fint å heller drikke vann og jeg gleder meg til å se effekten det har på kroppen min. Lykke til🌸

      1. Jeg er også med! Startet for 4 dager siden! Går overraskende bra, problemet mitt er også brus, jeg elsker brus og drikker det vanligvis hver dag.. Jeg har glemt meg bort 1 gang, ikke fordi jeg ikke klarte å la være, men fordi det er gammel vane..

        Synes der er vansklig på lørdag, når 4 åringen koser seg med lørdagsgodt og gjern wvil dele med meg🙈

        Jeg skal innrømme at jeg håper jeg går ned noen kg, har veldig mange kilo igjen, etter fødsel for 9 mnd siden..

        Heier på deg Sara!

    2. Jeg og ei venninne starta forrige mandag 🙈 går foreløpig bra, så nå er det bare å fortsette de neste 3 ukene 👏😊😊👍 kjenner savn etter potetgull og en kald pils faktisk 🙈 men det er nok for at vi endelig har fått skikkelig vår her i Trøndelag 😂🤦‍♀️

    3. Jeg starta en 30 dagers challenge 20. april, men min går bare fram til 17. mai. For hallo! 17. mai uten barnetog, familiefeiring, softis i byen og russ, da MÅ det være lov med kake! 😂😂

    4. Jeg og ei venninne starta på mandag forrige uke og det går overraskende bra. Jeg pleier å ha hodepine de 3 første dagene av en slik kickstart(prøvd før🤣) men ikke merket noe nå. Vi har at vi kan kose oss en dag i uken, men da bare med en liten ting. Og jeg er enig i at dette er en livsstilsendring, og man vil være sunn og i form for barnas del. Jeg tenker ikke på vekt og cm lenger når jeg kjenner at energien kommer snikende og jentene koser seg når jeg faktisk kan yte mere.:-)

      Det jeg synes er fint om du fortsatt kan dele ulike mattips som er sunt og ENKELT. Sånn som med eggerøre og lefse, aldri smakt før men var så godt så det spises ofte. Og at du minner på vann på snap synes jeg også er fint!:-)

    5. Jeg og ei venninne startet forrige mandag, det går veldig bra. Slet litt første dagene med savnet etter sjokolade. Vi kjører bare frem til 17 mai, så vi får ikke helt 30 dager, men men 😊

    6. Jeg startet forrige uke med å kun spise fire måltider hver dag og droppe all snacks. Men jeg koste meg litt på lørdag altså! I tillegg her jeg startet et treningsprogram med 3 styrkeøkter i uka og gå-turer de andre dagene. På tide å finne energien igjen etter korona-trøstemodus!

    7. Har dratt med meg svigerinnen min😊 vi startet samtidig som dere, siden min bror fyller året 20 april😂 da måtte det være kake i den heimen😂 Det går overaskende bra(mye takket være at vi er to👍) Savner nok mest brus i det hele, men sist uke med fint vær og unger som løp med is, det var sånn passe hardt det og😊🙈

    8. Hiver meg med jeg å! Her er det ikke brus som er verst, men KNOTT! Herreguuud, jeg kan spise det 24/7. Legger sikkert på meg 7 kg pr pose å blir dårlig i magen hver gang. Men åååå så godt å knaske på😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg