5 ÆRLIGE TANKER

God søndagskveld. Her blogges det direkte fra soverommet da stuen er overtatt av noen flotte fotball entusiaster. Rødvin er ved min side, og kvelden går til å planlegge morgendagens jobbing. Hodet mitt skrur seg sjeldent helt av, og jeg sitter stadig å diskuterer med meg selv. Tenker og undrer. Jeg liker å dele tankene mine med dere, fordi jeg liker å få innspill. Fler som har tenkt på dette kanskje? Eller som kan gi meg SVAR?! Her er 5 av tankene i hodet på Sara en søndagskveld….

Et åpent hjem. 

Jeg er så sykt glad for at jeg vokste opp i et hus der alle alltid var velkommen. Uansett alder, uansett hva så sa alltid mamma “Bli på middag da vel” og hadde hun ikke handlet inn nok, nei da delte vi det vi hadde på de som var der. Huset mitt var en trygghet for mange venninner, og det har jeg skikkelig lyst til å ta med videre for mine barn. Jeg hadde venner som ringte mamma istedenfor sin egen mamma, når de hadde drukket for mye og “gått på en smell”. Jeg håper huset vårt kan være slik som min barndom.

Mannfolk.

Hvorfor er det så unaturlig for gutter å snakke om ting? Da mener jeg typ kompis til kompis. Visste du at over dobbelt så mange menn tar selvmord sammenlignet med kvinner? Likevel prøver kvinner 3 ganger så mye som menn, vi bare…. dør ikke. Det er helt vilt å tenke på. Det er altså fler kvinner som sliter psykisk, men likevel fler menn som dør frivillig?  Menn sliter med å ta kontakt, søke hjelp og snakke om problemene sine. Jeg syntes det er vondt å tenke på hvor lite naturlig det er i “macho-kulturen” å skulle dele følelser. Jeg er helt avhengig av å ringe venninnene mine å “snakke ut”, og vil tro mange kvinner har det som en vane. Snakker virkelig guttegjengen bare om guttastemning og dåsemor?

Krenke-Norge.

Iblandt føler jeg at feks Robin ikke kan si “Jeg elsker at Sara liker å stå på kjøkkenet” uten at alle skal tenke “kvinnehater, du diskriminerer, er du den typen du ja, “. Kan ikke bare en mann like det, fordi han selv misliker det? Må det alltid ligge så forbanna mye BAK hver ting som blir sagt? Må alt ha en dyp mening? Kan ikke bare en spade være en spade iblant, uten av noen blir fornærmet. Her om dagen sa jeg “Jeg er så glad, fordi en jente på 19 år sendte meg mail og sa at pga meg, avlyste hun silikon operasjonen sin”. Kan vi ikke bare være glad for det? Uten at det trenger bety at jeg ser ned på de med silikon feks. Det rant inn “Jeg har silikon og du får meg til å føle meg dritt”. “Du nevner kroppspress på jenter, er du klar over hvordan du setter ting i bås, hva med gutter?” Folk skal finne feil ved ALT.

Lønnsfordeling

Jeg får til tider avsmak på inntekt, og generelt fordeling av inntekt til ulike yrker. Når jeg var på Ahus og sjekket hjertet, lo hjertelegen og sa “Ja, du tjener vel mer enn meg du” med en god latter og jeg fikk en skikkelig klump i magen. Hvorfor er de viktigste yrkene i landet så ekstremt underbetalt? Hvordan kan en blogger eller fotballspiller tjene mer enn en lærer, kirurg eller brannmann? Burde ikke pengekassen og godene gå til de som passer på at neste generasjon har en god framtid?

Iphone-slave

Hvorfor MÅ jeg ha Iphone? Jeg banner så mye over den tlf. Den blir for fort varm, den lades ut på 123. Robin sitter med en Huawei og det viser seg å være bedre gang etter gang. Jeg som er helt avhengig av tlf i jobben min og må ha strøm til en hver tid, er likevel iPhone slave. Jeg nekter å bytte, jeg har ingen logisk grunn. Robin har hundre argumenter på hvorfor Huawei er bedre, likevel teller jeg ned til september og ny lansering på iPhone, som jeg så fint kaller “møkkatlf” daglig.. HVORFOR. 

46 kommentarer
    1. Jeg skulle ønske jeg alltid var i form/frisk nok til å ta i mot besøk. Men det er jeg dessverre ikke.
      Hvis du tenker tilbake på din dårligste periode Sara, hadde du orket barnebesøk hver dag da?

      1. Her kommer problematikken rundt at alt skal utdypes så mye igjen. Så KLART er det noe annet når man har en god grunn til at man ikke kan ha besøk. Og det er det nok mange hjem som har. Det er ikke disse hjemmene det er snakk om 🙂

        1. Kommentaren min var ikke vondt ment. Skulle kanskje ikke brukt deg som eksempel. Tenkte bare at det sikkert er fler enn meg som ikke har mulighet, selv om ønsket er stort.

          1. Det er utrolig viktig å ta hensyn til og tenke over når man først er inne på tema ja <3 At veldig mange ikke har mulighet selvom de vil. Her var bare fokuset for meg, at jeg håper at jeg klarer å få til de minnene jeg hadde i min oppvekst på dette <3 Da spesielt egentlig ungdomstiden.

      2. Sara’s høye hest er veldig høy,skjønner du. Hun ble plutselig frisk fra ME (noe som i teorien ikke er mulig)… Kanskje du rett og slett ikke har ME,men var inne i en dårlig trend.

        1. Jeg vil først si at jeg ikke kjenner Sara eller hennes sykdomshistorie bortsett fra det hun har skrevet her på bloggen sin.
          Hun eier sin diagnose og vi kan ikke bestemme hva som er «riktig» og hva som er «feil»
          Likevel har jeg noen tanker på generelt grunnlag.

          Jeg forstår at det kan være vanskelig å skjønne hvordan en sykdoms enkelte symptomer kan bli forandret, mindre eller helt borte i perioder (fra dager til år) men det er faktisk ikke uvanlig.
          Det er også viktig å huske på at det er mer vanlig at en sykdom utfolder seg ulikt fra person til person enn at den er helt lik. Derfor er det umulig å sammenlikne med andre en kjenner som har samme diagnose. Noe som kan trigge en persons symptomer, kan ha liten til ingen påvirkning på en annen.

          Til slutt er det viktig å huske på at selvom Sara er en ærlig blogger, så får vi ikke 100 % innsyn i hennes hverdag. Så vi som lesere kan aldri vite om hun ligger utslitt etter en lang dag med mye energiuttak.

        2. Jeg må le litt, rett å slett over folk tar seg tid til å skrive slike kommentarer.
          Sara har vell aldri sagt at hun ble frisk fra ME. Om du kan noenting om sykdommen så vet du at den finnes i ulike grader, og kan svinge jevnt (og ujevnt) fra dag til dag. Vi ser ikke hele livet til en person, så vær så grei å stopp dømmingen. Det er ikke nødvendig, kan vi ikke bare ha litt forståelse for folk og situasjonen deres? Og heller glede oss over oppturen? ❤️

        3. Dette er helt feil.. Har me selv, var sengeliggende i 2 år… Er no slik etter 10 år kanskje kan jobbe litt igjen..
          Det er ingen fasit på ME.. Men vi kan gå fra alvorlig til moderat me uten noen skikkelige svar.. Så det du kommer med der.. Det er løgn..

          Dårlig trend?? Den var ny.. Aldri i verden om noen ønsker å få dette!

    2. Her er det så mye jeg kjenner meg igjen i! Spesielt det med at gutter ikke kan snakke så mye om følelser. Jeg snakker om alt med bestevenninnene mine, men jeg har på følelsen at han ikke snakker om noe med sine kompisen, utenom fotball og og gaming

      1. Jepp! Så ofte opp gjennom livet jeg har
        Oppfordret gutter til å snakke med hverandre. Umulig oppgave! Tårene kommer i fylla. Men ingen tar tråden dagen derpå.

        1. Og det er så trist! Det er så trist at de føler at de ikke helt kan snakke ordentlig med hverandre. Og når ting blir sagt i fylla så er det ingen som tør å tander videre for da er de usikre på om den andre husker det og om han mente det osv.

    3. Er vel operativsystemet til iPhone som alle med iPhone er avhengig av og foreksempel liker bedre enn Android som er grunnen til at mange ikke bytter ut “møkkatelefonen” sin 😅 selv elsker jeg Android, mye mer struktur på alt a gitt. Og alt er så mye mer universalt.

    4. Bare en obs på Huawei tlf, pga problematikken med software vil ikke alle norske apper funke på nyere enn Huawei 30 serien, men one+ opplever jeg selv som et godt alternativ, selv om en tlf blir ansett som gammel etter 6 mnd. Pga Kina lanserer nye modeller så ofte.. ( Det kan jeg leve med)
      Det er trist at man ( generelt i samfunnet)”må” ha en viss type tlf.. hvorfor tør du ikke bytte, om du ikke er fornøyd?? iPhone selger merket, og minn inntrykk er at det er det man skal ha for å være ” på topp”.. selv er jeg mest opptatt av å lese spesifikasjoner og å få en best mulig tlf til billigst mulig penge.

      Som sykepleier så synes jeg lønnsfordelingen i samfunnet er litt rar, men dessverre så er det mange yrker som har lav status og ikke har blitt prioritert….

    5. Enig med deg i første punkt! Har en tante med et slikt hjem, og jeg føler meg så velkommen hver gang jeg er der, de har mange barn men er alltid fult med mange flere😍 Det har ikke vært slik hjemme hos mine foreldre med mine venner, så jeg skal sørge for at det blir en slik trygghet for mine barns venner og🥰

      1. Det hørtes akkurat ut som mi tante. Der er det virkelig åpent hus, alle er velkommen og folk kommer bare innom for å ta en kaffekopp. Kjempe koselig. Sku ønske jeg var litt mer sånn sjøl, men kulturen på Vestlandet er helt annerledes enn den på Østlandet, der jeg egentlig kommer fra. Uten å krenke noen her. Nå har jeg ikke barn selv, men ønsker å ha sånn åpent hus når den dagen kommer for det virker så koselig. 😊

    6. Vet du, den lønnsfordelingen tenker jeg ofte på.. jeg jobber i barnevernet og tjener dritt! Vi tar vare på vanskeligstilte barn og ungdom, hjelper dem, «oppdrar» dem, står i utalje utageringer, risikerer oss selv (både psykisk og fysisk) og jeg føler vi ikke er verdt en drit. Skulle ønske jeg ikke måtte telle kroner når jeg selv føler at jeg gjør en så utrolig viktig jobb.

    7. Jeg syns det er kjempe koselig å få kommentarer på at samboeren min liker at jeg lager mat og at maten er så god. Jeg har heller aldri forstått hvorfor alle må ha en så sterk mening på ting som bare er tull. Det ser jeg MYE av på FB og det er bare tragisk. La nå folk få være som de vil, gjøre som de vil osv. Trenger ikke lage så mye ut av det.

      Og når det kommer til IPhone så er det en telefon jeg aldri kommer til å kjøpe. Jeg er veldig fornøyd med Samsung. Men folk må jo få ha det dem selv ønsker. Du liker IPhone, da kjøper du Iphone.

    8. For min del går det bare på at jeg har hatt iPhone i alle år, så det er en trygghet 😂 Det er enkelt bytte, liksom.. bare teit og latskap! Men må sjekke ut dette ang software🤭 takk for innspill ❤️

      1. Jeg har hatt iphone i alle år, for to år sida bytta jeg til huawei , angra hver dag og nå, for et par mnd siden så bytta jeg tilbake til iphone ❤️😂

    9. Jeg også har mang en gang tenkt på dette med lønn og yrker.. hvorfor i he***** skal viktige yrker som eks brann, helse, politi, faktisk også transportyrket og den typ være så sykt underbetalt mens skuespillere, bloggere, fotballspillere, etc skal betales til penga tyter ut både fra rævva og ørene??

      Det gir overhodet ingen mening og jeg synes nesten det er litt skammelig 🤔

    10. Jeg også har mang en gang tenkt på dette med lønn og yrker.. hvorfor i he***** skal viktige yrker som eks brann, helse, politi, faktisk også transportyrket og den typ være så sykt underbetalt mens skuespillere, bloggere, fotballspillere, etc skal betales til penga tyter ut både fra rævva og ørene??

      Det gir overhodet ingen mening og jeg synes nesten det er litt skammelig 🤔

    11. Jeg å var iphoneslave, men var så misfornøyd med batteriet grunnet det dør ut så fort og på vinteren dør den med en gang🙄 så jeg prøvde ut Huawei P30 PRO og er superfornøyd! Lader den annenhver dag og kamera er bra, stor og god skjerm😍 tror nok ikke jeg går tilbake til iPhone med det første

    12. Jeg å var iphoneslave, men var så misfornøyd med batteriet grunnet det dør ut så fort og på vinteren dør den med en gang🙄 så jeg prøvde ut Huawei P30 PRO og er superfornøyd! Lader den annenhver dag og kamera er bra, stor og god skjerm😍 tror nok ikke jeg går tilbake til iPhone med det første

    13. Jeg jobber med å selge mobiler. Ser telefoner som er bedre enn iPhone HELE TIDEN, slår de langt ned i støvlene. Har derfor prøvd andriod utallige ganger, men bytter alltid tilbake til iPhone. Programvaren er så mye mer stabil hos iPhone, at jeg har lært meg å heller ta vare på batteriet, for kommer aldri til å kjøpe noe annet enn apple 🙈

    14. Åpent hus for ungene, får du hvis du ikke glemmer at kua faktisk har vært kalv.🤣
      Å ikke får trusa i krøll for hver minste lille ting.
      Her er det full gjennomtrekk av unger, overnatting “hele” tiden. Å kjører: er du kul, er jeg kul mentalitet. Å det funker faktisk.
      Nå er mine gutt 15 og jente 13.
      Vi kan snakke om ALT! (Tilogmed ting ikke mamma vil høre om 🤣)
      Noe også vennene deres gjør 🧡

      Det er noe skiiit med alle telefoner, enten det er iPhone, samsung eller noe annet.
      Det som er bra på den ene er dårlig på den andre og visversa… så det er smak og behag

      1. Det hørtes akkurat ut som mi tante. Der er det virkelig åpent hus, alle er velkommen og folk kommer bare innom for å ta en kaffekopp. Kjempe koselig. Sku ønske jeg var litt mer sånn sjøl, men kulturen på Vestlandet er helt annerledes enn den på Østlandet, der jeg egentlig kommer fra. Uten å krenke noen her. Nå har jeg ikke barn selv, men ønsker å ha sånn åpent hus når den dagen kommer for det virker så koselig. 😊

    15. Bare vær ops på at du ikke kan ha snapchat f eks hvis du kjøper Huawei.. de som har Huawei som har kjøpt den tidligere får ha snap pga den gamle oppdateringen. Husker ikke nøyaktig hvordan det henger sammen men det er noe med at USA er i handelskrig med Kina 🙂

    16. Her er det også alltid åpent hus for venner av barna. Og selv om jeg er syk og ikke tåler så mye, så er det verdt det. Så får jeg bruke andre tider av døgnet for å hente meg inn. For de trenger oss nå som de er tenåringer, de trenger å vite at vi kan prate om alt, at vi stiller opp uansett hva. Vi er alltid kjørbar, kan rykke ut på kort varsel og er tilgjengelig. Her skal det alltid være trygt, både for våre egne og andre barn. Men samtidig så er vi tydelige på hva som er rett og galt, ungdommen trenger det. Og de trenger at foreldre er delaktig, på hjemmebane, rundt skolearbeid, at vi stiller opp på fritidsaktiviteter, og at vi fortsatt holder oss orientert om hvem de henger med, hvem de andre foreldrene er osv.

    17. Det hørtes akkurat ut som mi tante. Der er det virkelig åpent hus, alle er velkommen og folk kommer bare innom for å ta en kaffekopp. Kjempe koselig. Sku ønske jeg var litt mer sånn sjøl, men kulturen på Vestlandet er helt annerledes enn den på Østlandet, der jeg egentlig kommer fra. Uten å krenke noen her. Nå har jeg ikke barn selv, men ønsker å ha sånn åpent hus når den dagen kommer for det virker så koselig. 😊

    18. Det hørtes akkurat ut som mi tante. Der er det virkelig åpent hus, alle er velkommen og folk kommer bare innom for å ta en kaffekopp. Kjempe koselig. Sku ønske jeg var litt mer sånn sjøl, men kulturen på Vestlandet er helt annerledes enn den på Østlandet, der jeg egentlig kommer fra. Uten å krenke noen her. Nå har jeg ikke barn selv, men ønsker å ha sånn åpent hus når den dagen kommer for det virker så koselig. 😊

    19. Det hørtes akkurat ut som mi tante. Der er det virkelig åpent hus, alle er velkommen og folk kommer bare innom for å ta en kaffekopp. Kjempe koselig. Sku ønske jeg var litt mer sånn sjøl, men kulturen på Vestlandet er helt annerledes enn den på Østlandet, der jeg egentlig kommer fra. Uten å krenke noen her. Nå har jeg ikke barn selv, men ønsker å ha sånn åpent hus når den dagen kommer for det virker så koselig. 😊

    20. Har vokst opp i ala et slikt hjem du beskriver 😍 hos oss var alle velkommen og slik ønsker jeg å ha det.
      Det med mannfolk og følelser er nok litt vanskelig å forstå seg helt på, men jeg tror det henger igjen fra gammelt av. Da var kvinnene igjen med flokken og stod for pass av barn og kommunikasjon med dem og de andre kvinnene. De gjorde det som måtte til for at det skulle være harmoni i “hjemmet” så langt det var mulig. Tror nok at kommunikasjon var nøkkelen til mye den gang også. Mennene der imot var ute på jakt eller lignende og kommunikasjonen var nok knapp og presis på det som foregikk. Mulig de gikk en del alene også. I tillegg måtte de kjempe for plassen de ønsket i hierarkiet. Det gjorde vel man ved å være tøffest, sterkest, best osv🤷🏽‍♀️ vi er jo et produkt av våre forfedre og mye henger igjen fra langt langt tilbake i tid. Håper det vil endre seg og bli mer fokus på, for det er nok ikke en enkel sak å ta tak i 🤷🏽‍♀️

      Ang det med å finne feil på alt hele tiden. En velger selv til en viss grad hvordan man ser på en sak. Det finnes alltid positive og negative sider ved noe, men fokuser på det positive da vel 🤦🏽‍♀️🤯 hvordan det føles godt for noen å fokusere på det negative vil jeg aldri forstå. Skjerpings!!!

      Selv er jeg sykepleier og synes vi får dårlig betalt med tanke på den jobben vi gjør. Jeg synes alle som har livene til andre i hendene sine burde få bedre betalt. Om det er politi, brann, helse, barn/ungdom eller hva enn. Problemet er vel at det da er ufattelig mange som skulle hatt høy lønn.

      Oioi, tørr du å starte noe som kan minne om en diskusjon på hvilken telefon som er best 🙈💥 neida😂 men skader vel ikke å prøve en Android? Er jo bare å bytte tilbake om det ikke passer deg 👏🏼

    21. Takk for at du deler, så enig i alt du skriver! Du er en inspirasjon 😍 Men anbefaler Samsung! 😜

    22. Ser at min forrige kommentar ble posta noen ganger ja, teksten ville først ikke publiseres 😅
      Men ja, de punktene du skriver om, er noe flere går å tenker på.
      Ja til åpent hus, virker så koselig. Mer av det over hele Norge, føler det er mer sånn på landet 😊

      Tror ikke vi skal dra alle mannfolk under en kam her, men tror også som du skriver at vi kvinnfolk snakker mer om ting, oppsøker lege, psykolog når vi får det vanskelig (når venneprat ikke er godt nok). Hvorfor det er sånn er ikke godt å si.

      Har aldri hatt iPhone og etter alt jeg hører om den så kommer jeg nok aldri til å gå for Apple. Har alltid hatt Android tlf 😊

      Hvordan man fordeler lønna er helt på trynet spørr du meg. Feks. Hvorfor kan ikke de innenfor helsevesenet få større lønn, samt de som lager og selger mat. Vi hadde hverken klart oss uten helsevesenet og mat, men de ansatte sitter igjen med nesten ingenting kontra kontorfolk med millionlønninger. Skal ikke henge ut noen yrker her, men lønna henger ikke alltid på greip.

      Det med kvinner på kjøkkenet henger voldsomt igjen fra gamle dager og noen kulturer. Det bør ikke være no problem å komme med slike kommentarer i 2020 Sara Emilie, syns det var en fin kommentar fra Robin jeg 😊👍

    23. Det med at mannfolk ikke snakker om ting, det kjenner jeg ofte er tøft, tøft som samboer, å sjeldent vite hvordan han har det, vite om det er noe jeg kan gjøre osv, men akkurat det som ei skreiv oppføre her om at det henger tilbake i lang lang tid DET tror jeg på. Vi er selv fra landet, å bor nå på bondegård, å han er mye ute alene å holder på, å jeg er inne med dattera, og jeg føler jo jeg må snakke å prøve å forstå baby (jeg elsker det altså,hehe følte bare det hørtes negativt ut når jeg skreiv det🤦🏼‍♀️😅) å da ligger det mer i natur for oss kvinner å Snakke om / prøve å forstå andre, og situasjoner i familien for å holde på harmonien🥰 men kjenner det tærer litt å føler meg ofte alene når vi Som par ikke får snakka, og forstå hverandre på en måte som veninner gjør 🙂

      Å det med åpent hus!! Det skal /har blitt innført her nå når vi bord på gard! Elsker når det kommer besøk å jeg kan sette på kaffien og noe hjemnelaget gjærbakst Fra frys(som jeg ikke har rukket å lage ennå på 6 mnd🤣) har så gode minner fra tante som bodde på gård, hu hadde alltid noe hjemmelaget gjærbakst i frysen💕 mens hjemme fikk jeg nesten ikke ha besøk, for far skulle alltid kvile middag å skulle ha 100% ro😴😒 så jeg var jenta som ikke fikk ha besøk 🥵

      Digger å følge deg på snap! Du er så rå, ærlig å et hærligt vesen😂💕 hehe! Kos deg masse videre🥰

    24. Hei!
      Jeg skal planlegge mitt vaskerom snart, og lurte på hvordan du gjorde dette på nettet på IKEA? Finner ingenting som hører til vaskerom skap osv. Vett du hva dine skap heter?

    25. Krenka punktet er såååå spot on…. nesten så jeg selv blir krenka av at alle føler seg krenka🤷🏼‍♀️ Har selv vokst opp i et hjem der døra alltid var åpen, og slik er det hos meg nå. Jeg har 4 barn og vi er oftere flere til middag enn «bare» oss. Jeg sier ofte til venninner av min eldste at her skal det være trygt og at når de blir eldre er det helt innafor og ringe meg om lørdagskvelden ble litt tøff. Lo godt lørdag når jeg hentet jenta mi og venninnene og de synger for full hals og konkluderer med at jeg kjører «partybuss» (kjører multivan) 🤣 De er 13 år og jeg gleder meg til å være en trygg havn som både kjører og henter de i årene fremover☺️

    26. Jeg har hatt iPhone, Samsung og nå har jeg huawei. Den minner litt om iPhone egentlig i enkelte ting. Min favoritt kommer nok uansett til å være iPhone for alltid. Mye pga enkelt operativsystem. Er så mye mikkmakk med Android syns jeg. Men kjøpte huawei p30 pro nå sist mest pga pris og at kameraet var veldig bra på denne.
      Jeg kommer også fra et hjem der alle var velkommen alltid. Var aldri noe problem å ha med noen hjem. Kunne prate med mamma og pappa om alt, og skulle vi på fest, ja da kjørte pappa oss dit. Og når vi ville hjem, hadde vi en avtale om at de ikke skulle ta tlf med en gang så de skjønte at d var jeg/vi som ringte og ville hjem. (hadde jo ikke mobil da, så det var telefonkiosk som var tingen) lot det ringe 3 ganger, og så la jeg på. Da skjønte de at nå skal de hentes. Hentested avtalt på forhånd. 😉

    27. *off topic*

      Altså for en blogg 🙌🏼🙌🏼 jeg kom over denne bloggen i går da jeg gikk la meg og trengte bare noe å lese på før jeg sovnet. Jeg sovnet ikke før 04:30!!! Jeg har lest det ene innlegget etter det andre. I love this shit!!! Du er genial. Nuff said 💗🌸🌺

    28. Hei,
      Jeg skriver for å informere deg om at vi tilbyr personlige lån med 2% rente. Vi kan gi deg lån slik at du kan gjennomføre prosjektene dine eller andre ting du vil gjøre. Kontakt oss direkte via e-post: [email protected]
      Beste hilsener

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg