Ditt liv, dine valg.

Reklame | junkyard

Short fra junkyard finner dere HER – SARAT20 gir 20% på alle kjøp over 500kr. / topp fra HM

Jeg sitter her litt sånn stirrende i veggen. Med et stort smil. Idag gikk det litt ekstra opp for meg hva jeg egentlig har klart. Og jeg ønsker å dele litt av reisen med dere, ikke for å oppnå selvskryt. Men for å inspirere dere til å hoppe ut i drømmene deres. Hvis noen hadde spurt meg i 2015: Hvor ser du deg selv om 5 år? så hadde ikke svaret mitt vært i nærheten av hverdagen jeg nå har.

Jeg skulle bare lage meg en instagram for å vise familien den nye eneboligen vi hadde kjøpt jeg, og hvordan vi skulle pusse opp. Syk med diagnosen ME og forberedt på å være uføre resten av livet, tuslende hjemme. Så satt jeg der, i 2018 gravid og hormonell med nr 2 i magen som alle andre og surfet gjennom sosiale medier. Jeg satt der å irriterte meg over alle sine perfekte liv, alle kafebesøk med nyfødt baby som var så harmonisk. Alle de høygravide kvinnene som glødet. Min glød besto av svette det, fordi det var forbanna varmt. Så jeg bestemte meg for at det var på tide og dele bakfasaden, jeg bestemte meg for å dele det mange andre skjulte.

Midt oppi det hele opplevde jeg også at formen min gradevis ble bedre. Jeg hadde allerede kjent på en endring etter første svangerskap, og etter andre steg formen enda mer. 2 år etterpå driver jeg min egen bedrift. Jeg har ansatt en regnskapsfører. Jeg har trippelet lønnen min. Jeg trenger ikke en krone av NAV lengre. Jeg har opplevd ting, reist rundt og møtt nye mennesker jeg har blitt ekstremt glad i, pga sosiale medier. Jeg har så mye spennende i vente for 2021, det er så mye som skjer nå som jeg gleder meg til å dele med dere. Kan noen klype meg i armen?

Joda, så tusler jeg fortsatt mye hjemme. Men dagene er fylt med ting å gjøre, jeg får lov til å jobbe fra egen stue. Min ME diagnose er underliggende og kjennes hver dag, men ikke i nærheten som før. Ikke tro jeg tar en eneste dag forgitt, og tenker daglig på om jeg faktisk kanskje bare har lånt tid. Men her er jeg, utrolig takknemlig. Som får lov til å påvirke dere i riktig retning.

Så nå skal du høre på meg. I framtiden så kommer du til å angre på de tingene du IKKE gjorde aller mest. Tingene du tenkte på, du drømte om. Men ikke ga en sjans fordi du var bekymret for hva alle andre mente. Ikke vent på at noen rundt deg skal bekrefte. Ikke la deg stoppe av hva andre mener, for det er du som bestemmer over ditt eget liv. Det er du som skal leve det hver eneste dag, du må ta avgjørelser basert på hva du selv mener og ikke andre. Jeg lot meg selv påvirke i så mange år, av hva andre mente var rett. Hva samfunnet sa var normalt. Men hva hvis man ikke trives med det da? Hva om du vil gå din egen vei?

Stol på deg selv. Stol på magefølelsen. Gjør det som gjør deg glad. Det er ditt liv.

Dagens visdomsord, ta det til deg og NYT dagen.

EDIT: Det ble litt missforståelser her. Jeg VALGTE ikke å bli friskere, det var en tilfeldighet oppi alt. Overskriften refererer til siste avsnitt og det at jeg turte begynne med some. Det har ingen sammenheng på sykdom, det er ingen valg. Da hadde jeg ikke mistet 10 år av livet mitt.

48 kommentarer
      1. Det er fantastisk 😍 selv tok jeg ett grep i 2018, med en baby på 6 mnd valgte jeg å sette meg på skolebenken. Amme som en gal før skolen, hjem i lunsjen, nattamming og storesøster på da nesten 3. Nå har jeg levert min siste prøve idag, sikret meg læreplass og sommerjobb. Det er lov å være stolt av seg selv og at man får det til hvis man virkelig vil 👌💪 Nå gjenstår 2 års læretid og jeg vil da stolt kalle meg prosessoperatør 🥳 det er aldri for sent å realisere drømmer.

      2. Det er fantastisk 😍 selv tok jeg ett grep i 2018, med en baby på 6 mnd valgte jeg å sette meg på skolebenken. Amme som en gal før skolen, hjem i lunsjen, nattamming og storesøster på da nesten 3. Nå har jeg levert min siste prøve idag, sikret meg læreplass og sommerjobb. Det er lov å være stolt av seg selv og at man får det til hvis man virkelig vil 👌💪 Nå gjenstår 2 års læretid og jeg vil da stolt kalle meg prosessoperatør 🥳 det er aldri for sent å realisere drømmer.

    1. Du er så inspirerende på mange måter😍 du viser hvordan det virkelige livet er, på godt og vondt🥰 digger energien din❤️

    2. Så inspirerende å lese! Du skriver også utrolig bra😍 Takk for kloke ord!👏🏼

    3. Og så vil jeg legge til at mange av oss har en liten irriterende stemme som heter Dårlig-Selvtillit (snålt navn i know) som forteller oss at vi ikke kan, ikke er gode nok, ikke flinke nok. Så vi våger ikke å følge drømmen eller gå utenfor komfortsona. Knips bort den stemmen og hør på den ivrige heiajenta/gutten som er nysgjerrig, lidenskapelig, positiv og som tør! 💪🏼🤩 Jeg satset og jeg klarte ting jeg trodde jeg ikke var god/smart/flink nok til ☺️

    4. Flott skrevet, og en inspirasjon til andre i liknende situasjon. Jobber med uføretrygd i NAV, ogblir så glad av å se at systemet fungerer når man vil jobbe!😀 Du er et flott forbilde for andre mennesker, og jeg kommer til å fortsette å følge deg, bare fordi du er du😀👏🏻😘

      1. Her må jeg stoppe deg å si meg uenig, systemet har ikke fungert bare fordi Sara Emilie har klart å få litt av livet ditt tilbake.. Hun har vært superheldig der hun har blitt i litt bedre form og hun har fått en unik mulighet til å jobbe hjemmefra. Er syk med ME selv, hadde jeg også klart å jobbe så hadde jeg uten tvil gjort det. Og det har INGENTING med nav å gjøre🤷🏼‍♀️ Eller viljestyrke. Alle som er sengeliggende drømmer om å få delta i livet igjen.. Hun har rett og slett vært superheldig der formen har forbedret seg.

        1. Jeg tror det som menes her er at HVIS formen endrer seg, er det ingen problem i NAV sitt system å teste jobb uten å miste sikkerhetsnettet sitt. Opplegger er veldig fint, at uføre kan pauses om formen forbedres. Mange tror uføre er «dømt» for evig og alltid. Jeg var heldig som fikk en opptur i formen, så da fungerer systemet godt. Hvis jeg blir dårlig igjen, er det ingen problem falle tilbake på uføre.

      2. Line, jeg er enig i at dette er en inspirasjon! Men nav systemet fungerer ikke alltid om man ønsker å jobbe. Flott at det er slik når man har blitt ufør, men på AAP er det på ingen måte slik. Der er det nok at man har forsøkt å jobbe 2 timer i uken i 2 uker som har ført til forverring så kraftig at du blir sengeliggende i måneder. Så kan nav bruke det mislykkede arbeidsforsøket som grunnlag for å avslå en ung ufør-søknad. «Du prøvde deg tilbake i arbeid for 3 år siden og vi anser derfor ikke sykdommen din som alvorlig nok» sto det i mitt avslag.

        Sara: jeg digger deg, og synes det er så kjekt å se hva du har fått til! Og veldig glad for at det i det minste finnes muligheter for dem som har blitt ufør.

    5. Hei 💕
      Veldig flotte ord. Jeg “oppdaget” deg her på Snap en dag og følger deg nå også på Instagram. Jeg har også ME og kjenner meg godt igjen i det du skriver. Vi er veldig opptatt av hva andre hele tiden tenker og mener om oss. Helt enig med deg. Bruk tid og energi på det som gjør deg glad og ikke bry deg om hva andre tenker. Tok meg mange år før jeg begynte å “ikke bry meg” om hva andre tenker. Nå gjør jeg det som jeg vil og lever lykkelig. Ha en fin dag💕Klem Linda

    6. Flott skrevet, dette grep meg❤️
      Du har så rett!! Skulle ønske noen sa de ordene til meg for 30 år siden jeg🙏🏻😔
      Men til unge mennesker, gjør som Sara Emilie sier her🙏🏻DET er så viktig! Jeg lot andre bestemme hva jeg skulle bli, hva jeg kunne bli akseptert for og hva som skulle bli min vei! Hadde gjort det så annerledes om jeg hadde fått valget idag! Da hadde jeg fulgt MITT hjerte❤️

    7. Det jeg ikke skjønner er at dette er en «bak fasaden blogg». Du virker ganske perfekt på meg. Jeg har hus, hjem, jobb, mann og barn, men jeg gjør ikke en brøkdel av det du holder på med både ift utseende, hus, unger, farte rundt osv. Ikke forstår jeg hvordan dere har økonomi til det heller? Vi er begge i jobb og har over gjennomsnittslønninger. Lurer på hvordan de som virkelig er «perfekte» har det? Jeg finner ikke en blogg som ligner på mitt normale liv. Eller kanskje jeg har det ekstremt kjedelig ift «alle andre». Jeg bare lurer på hvordan du får tid til alt du holder på med.

    8. Du er jammen et fantastisk menneske!😍🌟🌟 utrolig inspirerende, og som et «friskt pust» i denne gale blogger- og influencer verden hvor alt skal være så jævla «perfekt». Skulle ønske jeg var som deg😍 du er råtøff! Stå på videre🌟🌟🌟 klemmer fra Caroline

    9. Så livet du lever nå er et resultat av at du valgte å stå opp fra sengen og begynne å jobbe? Hvorfor valgte du ikke dette livet for mange år siden da? Hvis det er et valg, som du skriver. Å bruke opp så mange år på NAV og i senga virker jo helt tullete hvis det er viljen og (mangel på) drømmene det stod på.

      For andre med motivasjonsproblemer vil dette være en inspirerende tekst. For folk som ikke får levd livet de ønsker seg pga invalidiserende sykdom- not so much.

      1. I alle dager. Jeg har ikke sagt at jeg tok et valg å stå opp fra sengen. Her vrir du om ordene mine. Jeg tok er valg om å dele livet bak fasaden, er det eneste jeg sier om valg her. At formen gradevis kom seg har ingenting med valg å gjøre.

      2. Motivasjonsproblem er vel ikkje en diagnose det er lett og få ufør på? Da har du ikke vert inni systemet og sett hvor kronglete veien er for en som er syk. Enig med Sara, vi skal være glad for at vi har Nav, ett system som er der for oss i dårlige perioder og faktisk lar oss prøve oss frem i gode perioder. Sara var heldig og traff på valg av yrke og heldigvis for oss for dette kan ho😊 Er sjøl 50% ufør men er så heldig at i gode perioder så kan jeg få lov og jobbe ekstra om jeg vil og i dårlige perioder så kan jeg legge meg ned til den gode perioden dukker opp igjen og jeg stabler meg på beina igjen med Nav som støtte😊 vi er heldige i Norge! Fått så masse inspirasjon fra denne bloggen at no er det en god periode og vettu hva, takket være Sara så skal den brukes på meg selv med sparkling og maling og få det triveligt i heimen sånn at jeg kan trives heime når dårlige perioder gjør at jeg må være mye inne. Og ikke frekt meint Sara men du viser heldigvis at ting kan ta tid😂 trenger ikke gjøre alt ferdig på en dag. Og det motiverer meg og synst absolutt at det kvalifiserer til en bakfasaden tittel. Husker ikke heilt hvordan jeg fant deg men trur jeg søkte på billig interiør og det dukket opp ett avisoppslag av deg og jeg søkte opp Instagram og fulgt deg siden😊 men nå må jeg vaske og sparkle videre🧽 Tusen takk Sara for inspirasjon og motivasjon til at jeg nå har begynt og putle litt på i heimen og forhåpentligvis sitt i nymalt stue/kjøkken i løpet av neste uke/helg og setter pris på tingene mine sjøl om jeg ikke har en vase til fleire 1000😬 og takk til Nav som faktisk gjør at jeg kan av og til ta en timeout for og komme til hektene igjen når det trengs🙏

    10. Lurer sånn på denne ME’en jeg? Kan du fortelle mer om det?
      Hvordan ble du syk? Hvorfor? Hvordan ble du frisk? Psykisk?

      Du virker jo veldig energisk og sprudlende nå i hvert fall! 🙂
      Vet at insta/blogg ikke viser hvordan livet virkelig er, men siden dette er «bak fasaden» ?

      Hvis du ikke hadde lyktes på insta, hadde du da vært i vanlig jobb? Skole?

      Sorry for mange spørsmål! Haha..

      1. Det kommer snart et innlegg om det❤️ jeg bare må dele det opp og få formulert meg riktig. ME er ikke psykisk. Jeg tror jeg hadde vært i en form for jobb nå ja, uavhengig av sosiale medier. formen min er jo såpass bra, men det måtte vært noe jeg kunne gjort hjemmefra vil jeg tro.

    11. Kjenner meg veldig igjen i dette. Har tidligere hatt problem med tilbake vennene angst og depresjoner i perioder i livet. Som hadde blitt mer hyppig og merket det spesielt i forhold til diverse jobber jeg har hat. Men etter jeg satt meg på skole benken igjen og tok et utdanning kurs innen programmering så har jeg nesten ikke merket noe på snart tre år. Og det er så deilig. Trur jeg har funnet en jobb/yrke som matcher mitt liv.

    12. Hei! Jeg har blitt sååå begeistret for snappen din og bloggen din, du er så fin på alle måter! Keep up the good work!❤️ Klem fra meg🥰

    13. Det er mye omdiskutert det med ME og her kan jo man se på både de psykologiske og biologiske faktorene hvordan de kan spille en stor rolle på en «uspesifikk sykdom» der manglende årsak ikke har blitt godt nok dokumentert. Det er nesten det samme som fibromyalgi. Samspillet med det biopsykosoiale er en veldig interessant tanke og hvordan kroppen blir påvirket vi mange forskjellige faktorer og systemer i kroppen. Jeg tror ME er virkelig, det er en usynlig sykdom men det er også en grunn til at det er en usynlig sykdom. Ta deg som et godt eksempel, jeg vil si at du er rimelig fornøyd (altså alle har noe de ikke er fornøyd med) men fornøyd med det livet du har klart å bygge, og sett i sammen hvordan kroppen skiller ut forskjellige hormoner og hvordan det kan påvirke det nevrologiske systemet sett i sammen med det psykologiske så er det veldig interessant, folk kan enda være lykkelig men faktorer som tidligere traume etc hvordan forventningene i dagens samfunn er til hvordan er «perfekt liv» skal se ut er en interessant tankegangen.

    14. Så bra at du bestemte deg for å ta grep og ikke ende opp som ufør og sengeliggende. Hvorfor trodde du du skulle bli ufør resten av livet, det gir ingen mening? Men hvis du mener at det er et valg du tok å bi frisk, så tror jeg nok at du hadde mer psykisk sykdom enn fysisk. Hvis du bare kunne bestemme deg for å leve et friskt liv kun på vilje så kan det umulig ha vært noe med kroppen din det var noe galt med. De fleste andre kan ikke bestemme seg for å ikke ha MS reumatiske sykdommer lengre:p men så er det vel slik at ME er usikkert om er fysisk eller psykisk. Bra du er blitt frisk, men kvalm tankegang hvis du tenker at alle sengeliggende med ME bare ikke har viljestyrke og motivasjon nok til å komme seg opp av sengen.

      1. Jeg tok på ingen måte et valg om å bli frisk. Det er ikke opp til en med ME, og bestemme. Da hadde jeg vært frisk for mange mange år siden og ikke mistet hele ungdomstiden min. Hvor du får dette fra er merkelig, det står ingenting her om at det var et valg.

        1. Tror nok flere misforsto her, jeg… Ser ut til at de tror du mente velge å bli frisk.. Noe man ikke bare kan velge å gjøre med ME…
          Det jeg leser ut av innlegget er at du etter at du var så heldig å bli bedre, valgte å gjøre det beste ut av de gode dagene du har ❤️
          Du er herlig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg