EN STRESSA MAMMA

I morgen er det 17.mai. I år er den litt annerledes, pga Corona merker vi kanskje tidsklemmen mindre enn noengang. Ingen barnetog og skolemoro, er det lov å si det er på godt og vondt?

Men det er likevel mye som skal bli gjort hos mange. Og det fikk jeg til å tenke på alle dagene i året vi har, som skal markeres generelt. Skjorter skal strykes, huset skal vaskes, kaker skal bakes. Mat skal handles inn, lages, planlegges. Kanskje får du gjester? Det er mye som skjer på en gang.

Slike dager stresset som regel meg veldig før. Jeg hadde en periode der jeg virkelig hatet alt av markerings dager fordi jeg bare forbandt dem med STRESS. Jeg var typen som gjerne kunne være pottesur og superstresset på morgningen, løpende rundt med fult ansvar fram til vi alle kom oss ut døra. Forbanna på mannen som bare måtte ta badet for å drite, i det 10 minutters tidsrommet jeg hadde satt av til å dra på meg sminken. Innen vi fikk gjester, eller reiste avgårde var formen på bunn og jeg gledet meg bare til sofa og kvelden. Flink pike syndrom, kalles det.

Og jeg vet jeg ikke er den eneste som “lider” av dette. Med tid, har jeg blitt flinkere til å legge det fra meg. Flinkere til å sette grenser, men jeg må stadig påminne meg selv på det. Derfor hadde jeg lyst til å lage dette blogginnlegget til DEG, en stressa mamma.

Jeg ser deg. Og jeg vet hvor sliten du er. Men du? Prøv å senk skulderene litt, alt trenger ikke være perfekt. Er det virkelig noen som tenker over at det ligger litt støv på pynten i huset? Tenk over hva som kan avlaste deg. Min værste fiende var at jeg ikke lot mannen bidra. Jeg hadde en tankegang på at “jeg gjør det bedre selv” og ga han ingen ansvar. Nå er han heller ikke typen som gjør det automatisk, som de fleste menn. Derfor vil jeg oppfordre deg til et par ting:

  • Lag en plan kvelden før med oppgaver.
  • Fordel dem. Gi din partner klare oppgaver, inkluder og informer nok. så det faktisk blir gjort.
  • Får du gjester? Snu situasjonen, hvis du skulle vært på besøk, hadde du hatt det mindre hyggelig hvis potetsalaten var kjøpt ferdig istedenfor hjemmelagd? Nettopp.

Det er egentlig en hovedregel som nevner de alle: SENK KRAVENE til deg selv. Du har allerede gjort mer enn nødvendig, og det viktigste med slike dager – ER jo faktisk å være sammen og ha det hyggelig. Er det en ting jeg har hørt igjen og igjen under Corona så er det “DET ER SÅ DEILIG Å SLIPPE TIDSKLEMMA”. Og det har det virkelig vært. Så la oss ta tilbake tiden litt, la oss snu ryggen til alle forventinger som er satt i dagens samfunn og slutte overtente hva alle andre kanskje mener og tenker på alt du skal servere og gjøre.

Når jeg klarte den omstillingen, klarte jeg også å kose meg enormt mye mer på slike dager.

9 kommentarer
    1. Er SÅ enig i at mannen må få konkrete oppgaver, om han ikke er flink til å se hva behovet er selv da. Og lets face it, dem er det ikke mange av 🙈 Jeg liker å ha full kontroll og stå for planlegginga, men da har jeg lært at det er viktig å være konkret på hva man trenger hjelp til. En gang sto jeg midt oppi forberedelser til bursdagsselskap og få timer før gjestene kom fant mannen ut at han skulle rydde på vaskerommet. Alt rot ble flyttet til midt i gangen og jeg sverger, det var like før jeg kastet han ut 😂 En veldig fin tanke, men totalt feil tidspunkt..

    2. Jeg er så enig med deg!
      Jeg har hatt det slik i altfor mange år. Har blitt litt bedre med årene, men har fortsatt forbedringspotensiale.

      Takk for at du tar dette fram i lyset ❤️ Det er godt å ikke være alene om det ❤️

    3. Det er helt sant! Også så deilig det er når man senker kravene og deler på oppgavene. I morgen stiller vi med hus og dekket bord, tilbehør til grillmat. Gjestene har med seg kjøtt og drikke selv 😁 Gjestene har også med kake og is til felleskapet! Tingene som skulle gjøres her i huset i forkant har jeg og mannen delt på, lista ble skrevet og kuttet ned. Det er faktisk ikke alt som MÅ gjøres.

      Vi har ingen andre planer enn å spise og kos oss, resten av dagen får vi finne på noe fortløpende. Kanskje spille på plen med ungene. Kose oss og nyte! Gleder oss masse til en annerledes feiring 🇳🇴

    4. I år har jeg brukt engangswipes på badet, pose-pavlova fra Toro, og latt være å stryke duken, bare lagt den rett på bordet og pyntet. Gleder meg til besøk av familie uten å være helt utladet i morgen.

    5. Er oppriktig litt skuffet over at du ikke tok opp eller delte noe på dine sosiale medier på den internasjonale ME-dagen som var 12.Mai. Jeg respekterer og har full forståelse for at du for det meste ikke vil bli «kjent» som syke-Sara. Men på en SÅ viktig dag, og du som selv har vært sengeliggende og fremdeles ikke er frisk, mistet tapt ungdomstid osv så velger ikke å nevne et eneste ord om det syns jeg oppriktig var fryktelig skuffende når du vet hvilken kamp VI står i når du har såpass høy følgerskare og kunne nådd ut til så utrolig mange. Jeg lurer på hvorfor?

      Må bare tillegge at jeg syns du eller gjør fronter mye bra, og viktige saker. Jeg digger deg ellers og heier på deg ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg