MIN ME HISTORIE DEL 1

Dette vil bli delt inn i 3 deler. Del 1 vil bestå av perioden jeg ble syk. Del 2 vil bestå av perioden jeg ble stabilt syk. Og del 3 vil bestå av perioden med bedring. ME er for meg, det mest sårbare tema jeg kan skrive om å dele. Jeg er ikke frisk den dag idag, men jeg er heller ikke sengeliggende som jeg en gang var. Jeg er først og fremst livredd for at andre med samme diagnose føler jeg går fram feil, eller setter ting i feil lys. Samtidig så vet jeg at så mange “friske” mennesker har gjort opp sin mening, og uansett hva man sier klarer de ikke forstå. Det er enormt mye fordommer ute å går, uansett hvor mye man prøver å forklare. ME er nemlig en utrolig vanskelig sykdom å forstå, og det er mange svar ingen enda har. Men jeg ønsker å dele min historie, og belyse diagnosen da forespørselen har vært helt enorm. Jeg har drøyd og drøyd men idag er jeg klar.

Først og fremst vil jeg bare forklare raskt hva ME er. Hentet fra ME foreningen:

Myalgisk encefalopati er en nevrologisk sykdom med mange symptomer. Hovedkjennetegnene er rask trettbarhet i muskulatur og sentralnervesystem etter minimal fysisk og mental anstrengelse, samt unormal, lang restitusjonstid for gjenvinning av muskelstyrke og intellektuell kapasitet.

  • Oppstår akutt i ca. 80 % av tilfellene
  • Utløsende årsak er vanligvis en infeksjon
  • ME kan også utløses av vaksiner, miljøgifter, og debutere etter operasjoner og fysiske skader
  • Opptrer både epidemisk, enkelttilfeller og i små grupper
  • Forekommer i alle etniske grupper og sosiale lag
  • Rammer voksne og barn av begge kjønn

ME er altså en fysisk sykdom, nyere forskning viser immunologiske forandringer, inflammasjon og celler som er aktiverte. I lang tid har dette vært en debatt og blitt satt mye spørsmål rundt, men man ser nå tydelig fokus i USA og andre land som satser på ME forskning at de jobber med det fysiske. Det er ikke noe mer feil å ha en psykisk sykdom, men for meg og mange andre som har fått høre “det sitter i hodet ditt” når alt man ønsker er å få ting til, har det vært veldig tøft. Som foreldrerådet sin podcast og ME lege så pent sa “Man ser klar forskjell fra en som sliter psykisk og en ME pasient. Spør du om framtid, vil en depressiv person slite med å se den for seg, mens en ME pasient gjerne har store drømmer og et mål om å ta igjen tapt tid”. Nå som dette er poengtert, går vi tilbake til start. Når ble jeg syk?

Som liten har jeg alltid hatt et dårlig immunforsvar. Min sykdomshistorie begynte som baby, og hele barneskolen besto av mye sykehus. Mye “folkesykdom” som forkjølelse, streptokokker, migreneanfall, lengre restitusjon enn normalt. Jeg var alltid “hun syke”, isåfall så lenge som jeg kan huske selv.

Men den store forskjellen for meg begynte på ungdomsskolen. Tiltross for sykdom her og der var jeg aktiv. Jeg spilte fotball, håndball, danset 3 ganger i uken. Jeg hadde min egen hest, elsket å jogge i skogen og skulle helst delta på alt sosialt. Jeg var en 6`er elev og gråt av å se en 4`er på en prøve. Ingenting under 5 var bra nok. Jeg satt høye krav til meg selv, og hadde klar tankegang på hvordan framtiden skulle bli.

Jeg var hun som tok mye plass. Hun høylytte med mye energi som skulle være overalt. Jeg skulle ta på meg mest mulig ansvar, og fullføre hver eneste ting jeg bestemte meg for å gjøre. Jeg var en evig optimist.

Så falt alt sammen. Det skjedde ikke over natten, men gradevis i løpet av ungdomsskolen. Det startet med å sove på ettermiddagene. Jeg dro på skolen, men herregud så trøtt jeg var etterpå. Kroppen verket, fingrene stivnet. Som 15 åring var det jo verdens undergang. Hva skjer? Jeg gråt over å ikke orke noe. I starten tenkte foreldrene mine det gjaldt mobbing eller andre grunnlag. De typiske ungdomsproblemene. Jeg var evt tross alt ikke første tenåringen som prøvde å “skulke”. Men det tok ikke lang tid før de forsto det var noe som ikke stemte.

På denne tiden ar allerede mine foreldre kjent med diagnosen da fler i familien har den. Jeg visste ikke hva ME var, min oppfattelse var bare at jeg visste om noen i familien som var syke, men ikke hvorfor eller hva de var syke med. Så de så nok tegnene og tenkte tanken lenge før jeg fikk ordene fra legen. De ønsket likevel ikke å påvirke meg eller skremme meg på noe vis, og sa aldri noe om det til meg direkte. Vi startet utredning hos ME spesialist Dr Mette Johnsgaard ved Lillestrøm helseklinikk.

Det var ekstremt tøft. Jeg sluttet å danse. Være aktiv. Jeg fikk ikke deltatt på alle prøver, jeg fikk ikke de gode karakterene. Jeg mistet matlysten, fordi jeg konstant var kvalm og uvel. Jeg tok smertestillende pga smerter i muskler og ledd. Helt utmattet. Jeg dro på et smil de gangene jeg var på skolen, og passet godt på å se frisk ut. Selv min aller beste venninne så meg vel egentlig aldri så dårlig som jeg var på den tiden. Ingen 15/16 åring vil vise seg syk. Det var godt å reise ut med venner og ikke ha syk i pannen, tenke litt på andre ting. Så dro jeg hjem og la meg på et mørkt rom der ingen så meg. Ryktene spredde deg. Jeg skulket, jeg var jo ikke syk. Det var jo ingen som så det. Ingen krykker, ingen bandasje eller sår. Ingenting for øyet å se. Hvordan kunne jeg orke å dra på kino men ikke skolen? Hvordan kunne jeg orke å dra på shopping hvis jeg ikke klarte å ta matteprøven?

Jeg forstår det jo. At andre 15 åringer slet med å forstå. Men den dag idag er jeg så glad for at mamma tok de valgene hun gjorde. Når jeg som tenåring gikk fra å klare alt til omtrent ingenting. Når jeg som tenåring hadde LITT energi en sjelden gang, skulle den da bli brukt opp til å dra meg inn for en matteprøve? Da tror jeg hvem som helst hadde mistet livsgleden sin. Mamma passet på at de få timene jeg hadde til å orke noe, skulle gå til det sosiale. Det skulle gå til noe som gjorde at jeg følte meg bare LITT normal igjen. Om det så var for noen timer.

Vi prøvde alt. Det har seg slik at det ikke finnes noe kur for ME. Men det er likevel mange erfaringer ute å går. Og mange firmaer som tjener penger på mennesker i desperat situasjon. Kosthold, en spesiell type sjokolade. Antibiotika, piller, det å “tappe” på punkter for å stimulere energi. Mestringsteknikker, naturmedisiner. Man blir desperat, både som foreldre der man ser barnet sitt miste hverdagen sin. Og som person selv. Det siste forsøket vi gjorde var det mye omtalte LP-kurset. Over 10.000 kroner betalte foreldrene mine for 48 timer med “ME-KUR” som det så fint ble kalt på den tiden. Hele kurset går ut på å tenke seg frisk. Tenk om noen hadde sagt til en kreftpasient at de skulle tenkt seg friske? Man hører om ME pasienter som har blitt friske av LP. Min oppfatning er at de kanskje har hatt bedring rundt ME, men vært påvirket psykisk. Kropp og hode henger sammen. Selvom ME er en fysisk sykdom så er det klart at mange år med sykdom kan påvirke en psykisk og sette brems. Kanskje har du blitt bedre fysisk men psyken holder deg tilbake. Da kan sikkert LP fungere. Men i mitt tilfelle gjorde LP meg mye mye verre fordi jeg presset kroppen min, jeg lærte å tenke “dette skal jeg få til, jeg må bare pushe meg selv”. Og det er det værste man gjør med ME. Og det er en god grunn til at det jobbes hardt med underskriftskampanjer ++ for å få slutt på det som en godkjent behandling for ME.

10.klasse ungdomsskole var jeg fritatt for karakterer. Det viktigste var å møte opp de dagene jeg orket, delta på det sosiale jeg klarte. Jeg kunne møte opp på skolen og se frisk ut, så kunne jeg dra hjem og måtte få hjelp til å kle av meg. Det er både det positive og det negative med denne sykdommen.

Fortsettelse følger……

45 kommentarer
      1. Hei, dette traff… sitter med tårer i øynene imens jeg leser dette. jeg er på utredning for ME selv. Men har vært syk i noen år nå. Du forteller som om det er meg du forteller om. Du er et stort forbilde for meg, og jeg er så glad på dine vegne for at du er mye bedre nå for tiden ❤️ Jeg gleder meg til å lese del 2 og 3. Er godt å høre fra andre som har vært og er igjennom dette ❤️

      1. Takk for viktige ord ❤️ har ikke ME selv, men har MS.. Men kjenner meg godt i det du skriver! Det værste jeg er setningen “du ser ikke syk ut, det sitter i hodet ditt” fikk servert den midt i utredningen av MS når du er på ditt tyngste og helt på bunn, så får man slengt den i ansiktet.
        Men takk for at du setter ord på et veldig sårt tema, men absolut et veldig veldig viktig tema ❤️❤️

    1. Takk for at du bruker stemmen din og deler hvordan det er å ha ME, og hva sykdommen er og ikke er💗

      Hilsen ME syk på 14.året.

    2. Så bra skrevet. Jeg er selv usynlig syk og skjønner godt du syns det er vanskelig å skal dele din historie. Jeg har selv valgt å blogge om mitt liv, men det er et stort steg å ta. Føler med deg ❤

    3. Takk for at du deler din historie, Sara! Kjenner veldig igjen det du skriver da jeg har en bror som har mye av den samme opplevelsen som deg. Han ble ME-syk da han gikk i 9. Klasse, og er fortsatt ganske dårlig.

    4. Hei, nå gråter jeg litt! Jeg føler meg ikke alene lenger ❤️ Jeg er en 17 år gammel jente og lever nå mitt femte år som ME-syk.
      Det er ikke lett, ikke for meg eller for de rundt meg!
      Tusen takk for at åpenheten din er noe jeg kan dele med vennene mine, slik at de kan forstå litt om hvordan det er! For jeg har det ganske likt som det blir beskrevet her, men jeg klarer aldri formulere meg på en måte som er enkel å forstå uten at en selv har vært/er syk! Igjen, tusen takk ❤️

    5. Deprimerte folk vil ha et normalt liv – det er det eneste jeg drømmer om; å kunne være en morsom mamma med masse energi. Så vi vil også – selv om vi er dypt deprimerte. Men vi klarer ikke, kroppen lystrer ikke.
      Men om jeg har drømmer, å ja gjett,

    6. Fantastisk at du velger å bruke stemmen din til å belyse dette og spre riktig og god kunnskap om sykdommen!👏👏
      Du er tøff som deler!💪 Jammen meg ikke bare, bare å åpne seg om noe sånt som dette, når én fortsatt står i det og er sårbar❤ Dit har ikke jeg kommet enda, nettopp pga alle fordommene. Det gleder meg at du har blitt bedre. Det gir håp🙏
      Tusen takk!❤

    7. Takk for at du deler 🥰kjenner meg så igjen . Heier på deg 🥰
      Hilsen to barns mor som har levd med ME i 14 år

    8. Takk for at du deler Sara 💖 Skjønner at du ikke følte deg klar. Det er så sykt vondt å «rippe opp» igjen de minnene, fordi de er SÅ VONDE. Setter stor pris på at du orker å dele og spre kunnskap på en så fin måte! Tusen takk! 😘

    9. Jeg er deprimert, har angst og ocd som er psykisk. Er ingenting annet jeg VIL enn å være normal og komme meg ut døra som normale folk… Syntes det ble litt feil lagt frem her på begge måter (ser snappen din og), at vi ikke vil? Blir litt dumt og sette diagnoser opp mot hverandre, akkurat som at det ene er verre enn det andre. Jeg har hatt depresjon lenge og blant annet svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon har jeg nå(barnet er 1.5 år) og det er helt forferdelig, spesielt også blandet med OCD og angst. 🙁 jeg kan ikke bare tenke meg frisk sånn “vipps, nå er jeg frisk”. Angst kommer jeg til og ha resten av mitt liv, ocd og. Og deprimert i perioder..

    10. Jeg er deprimert, har angst og ocd som er psykisk. Er ingenting annet jeg VIL enn å være normal og komme meg ut døra som normale folk… Syntes det ble litt feil lagt frem her på begge måter (ser snappen din og), at vi ikke vil? Blir litt dumt og sette diagnoser opp mot hverandre, akkurat som at det ene er verre enn det andre. Jeg har hatt depresjon lenge og blant annet svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon har jeg nå(barnet er 1.5 år) og det er helt forferdelig, spesielt også blandet med OCD og angst. 🙁 jeg kan ikke bare tenke meg frisk sånn “vipps, nå er jeg frisk”. Angst kommer jeg til og ha resten av mitt liv, ocd og. Og deprimert i perioder..

      1. Hei. Nå skal ikke jeg prøve å forklare hva Sara mente. Men jeg tolket det ikke slik at hun prøvde å sette sykdommene opp mot hverandre. Eller at hun tror at man kan tenke seg frisk av en depresjon.

        Men en del psykiske tilstander har mange like symptomer som ME. Bl.a. depresjon. Derfor er det lett for folk (også helsepersonell) å tro at ting som kan hjelpe en person med depresjon også kan hjelpe mot ME. Obs! Nå påstår jeg virkelig ikke at det er lett eller alltid mulig å bli frisk eller bedre av depresjon. Men det finnes ting man kan prøve. Blandt annet kognitive teknikker og trening/fysisk aktivitet har vist å _kunne_ hjelpe. Og dette er ting som kan gjøre ME-syke enda sykere. Derfor er det så viktig å skille dem.

        Og den legen sa ikke at deprimerte ikke hadde drømmer eller ønsket å bli frisk. Han sa at det var gjort flere studier som visste at ME-pasienter har en helt annen profil enn «genuint deprimerte». Også brukte han et eksempel med «om du ble frisk i morgen, hva ville du gjort da». Kan jo hende det var et dårlig eksempel han brukte. Det kan i alle fall høres på fra ca 26.30min ut i podcasten Foreldrerådet.

        1. Jeg følte en depresjon ble veldig bagatellisere iforhold til ME og en deprimert person kan være like syk som en med ME. Dum sammenligning syntes jeg å ha som eksempel om en hadde spurt en ME syk og en deprimert hva de ville gjort om de ble friske. Om jeg ble frisk imorgen, da ville jeg besøkt alle jeg vil besøke, jeg ville fått meg en jobb, jeg ville gledet meg over livet litt mer og jeg ville hatt overskudd til å smile litt mer hver dag. Hele kroppen min er sliten og utmattet av min psykiske lidelse og det er veldig vondt at det bare fremstilles som det sitter i hodet på psyke, hele min kropp blir påvirket. I en periode va rjeg så deprimert at jeg kastet opp og ikke kom meg ut av senga/huset. Det er veldig vondt! Jeg klarer ikke tenke meg frisk. 🙁

          Noen er mer utsatte enn andre innen psykiske lidelser så det sitter i kroppen, og det går også an å se på bilder av hodet eller om en gjør grundige tester av hormoner i kroppen at en er deprimert, så det er ikke BARE psykisk.

          Syntes det var veldig dumt å dra inn en diagnose til i en podcast om ME. For den belyste nok ME bra med snakket ned og feilinformerte en annen diagnose som kan være minst(!) like alvorlig.

    11. Jeg er deprimert, har angst og ocd som er psykisk. Er ingenting annet jeg VIL enn å være normal og komme meg ut døra som normale folk… Syntes det ble litt feil lagt frem her på begge måter (ser snappen din og), at vi ikke vil? Blir litt dumt og sette diagnoser opp mot hverandre, akkurat som at det ene e r verre enn det andre og at vi med psykiske lidelser bare kan tenke oss friske, for noen ligger det fysisk og være psykisk syk. Jeg har hatt depresjon lenge og blant annet svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon har jeg nå(barnet er 1.5 år) og det er helt forferdelig, spesielt også blandet med OCD og angst. 🙁 jeg kan ikke bare tenke meg frisk sånn “vipps, nå er jeg frisk”. Angst kommer jeg til og ha resten av mitt liv, ocd og. Og deprimert i perioder..

    12. Hei. Det er veldig fint at du deler din historie , men du må ikke snakke ned de av oss som er psykisk syk. Jeg lider av angst og har problemer med stress, har i mange perioder slitt veldig med depresjon gjennom mange år. Det er ikke bare for oss heller å tenke seg frisk, eg skulle virkelig ønske at eg var frisk og hadde overskudd til å være aktiv med mine tre barn og klare å jobbe 100%, virkelig ingen ting jeg ønsker mer. Jeg elsker de periodene er virkelig kan si at eg har det bra, men angst anfallene kan komme helt uten forvarsel, og de følges gjerne av perioder hvor eg er langt nede.

      1. Det er nok ikke meningen å sette psyke i “tenke-seg-frisk” boksen heller💖 det med å sammenligne ME og depresjon slik forstår jeg blir feil, og vi som er MEsyke har nok en større forståelse for at psykisk sykdom heller ikke bare er å tenke positivt, eller at man ikke vil det nok, osv💖 håper noen kan hjelpe Sara med å finne ett nytt eksempel som kan brukes istedet for^^, eksemplet er forresten tatt ut av et intervju med en lege, og han prøver nok bare å forklare det på en enklest mulig måte med å sette det heeelt på spissen..

      2. Hei,

        Jeg har vert psykisk syk i årevis med ADHD, Bipolar 2 og til tider depresjon. Jeg fikk diagnosen leddgikt for noen uker siden og jeg skjønner så utrolig godt hva hun prøver og formidle! Den psykiske sykdommen kan ikke sammenlignes med den fysiske sykdommen!

        Tidligere har jeg brukt mye energi på og “snu” hodet og tankegangen, pushet meg litt : denne turen i skogen klarer du, får det mye bedre etterpå osv og det har funket for MEG!

        Men med Leddgikt og fatigue som et av symptomene så må jeg jobbe skikkelig hardt med meg selv for nettopp IKKE pushe meg selv når jeg har dårlige dager ellers gjør jeg det enda verre🙂

        Det er utrolig vanskelig for oss med usynlige sykdommer og forklare/få folk uten slike erfaringer til og forstå! Uavhengige av om man har psykisk sykdomshistorie eller fysisk🙂 vi blir best på vår “egen elendighet” på en måte😅

        Jeg heier på alle sammen som sliter og har det vondt uansett om det er psykisk eller fysisk eller begge deler ♥️

        “ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid” ♥️

      3. Er ikke mening og være kritisk mot deg altså Beate🙂

        Uansett sykdom så har vi alle forskjellig erfaringer og kjenner det anderledes på kroppen enn det gjerne andre gjør ♥️

    13. Så utrolig fint at du deler dette med oss❤️ Jeg synes ikke dette er nok fremme i rampelyset, selvom det kommer litt her og der. Jeg har selv en lillesøster som er utrolig positiv, sosial og aktiv som fikk ME på ungdomsskolen. Hun ble heldigvis mye bedre til hun begynte på videregående, men sykdommen ligger å lurer baki der. Hun snakker veldig lite om det, og da er det veldig fint å få høre andres erfaringer. Ønsker å forstå henne bedre!
      Og til slutt, dette er din historie og din opplevelse så ingen kan si at den er feil! Om det er en noen vitenskapelige fakta som noen mener ikke stemmer, kan man lære av det, men ikke la det ødelegge for din historie og opplevelse❤️

    14. Tusen takk for at du taler vår sak, Sara! <3
      Jeg kjenner meg veldig igjen…

      Hilsen ME syk på tiende året.

    15. Takk for at du deler med oss ❤️ så viktig at en som deg, som når ut til så mange kan opplyse om en så tabubelagt sykdom

    16. Fint innlegg og spesielt glad for at du forteller om din erfaring med LP!

      Jeg var 12 år da jeg begynte å oppleve ME-symptomer og var ikke noe unormalt aktiv eller opptatt av å prestere, allikevel ble jeg lurt av LP til å tro ME var en opphengt stressrespons og at jeg var syk fordi jeg var for mye «flink pike». Allerede den første kursdagen bestemte jeg meg for at jeg var frisk og at jeg skulle slutte å «gjøre ME». Så jeg økte aktivitetsnivået, men fortsatte jo å streve fælt, jeg bare skjønte ikke at det hadde med ME-en å gjøre.

      Jeg hadde ikke hørt om PEM, hjernetåke, melkesyre osv. Jeg trodde jeg stadig vekk fikk influensa, at jeg var dum, glemsk og utrent. Jeg sov/var bevisstløs store deler av døgnet og hadde episoder der jeg kollapset, men jeg husket ingenting av det etterpå, så jeg forstod ikke at jeg var ordentlig syk. Foreldrene mine hadde ikke hjerte til å dra meg ut av LP-hjernevasken fordi de håpet at det med tid skulle virke. Helsepersonell var jo så positive til LP.

      Det begynte etter hvert å gå opp for meg at jeg ikke var så frisk som jeg skulle ha det til. Fikk gradvls mer og mer skyldfølelse for at jeg «gjorde ME» og da jeg ikke klarte å fullføre videregående på normal tid, ble jeg alvorlig deprimert. Men til og med etter jeg erklærte meg LP-motstander slet jeg med å la være å gjøre LP og jeg lærte meg ikke aktivitetsavpassing før jeg var blitt rullestolbruker. Hadde trengt en realitetssjekk mye tidligere, men når man holder seg unna all info om ME, ME-foreningen og andre ME-pasienter (som man blir rådet til på LP-kurs), er det vanskelig å forstå hva som skjer og bryte ut av dette mønsteret.

      Ser flere i kommentarfeltet har reagert på hvordan du omtaler psykiske plager vs ME. Selv kjenner jeg meg veldig igjen. Da jeg slet med depresjon ønsket jeg ikke å leve eller gjøre noe som helst, stikk motsatt fra hvordan jeg ellers tenker når jeg «bare» har ME. Da klarer jeg knapt å holde meg i ro, mens da jeg var deprimert ville jeg bare holde sengen. Skjønner allikevel at psykiske plager kan arte seg forskjellig og at det ikke er noe hyggelig å høre en slik sammenligning hvis man har en annen erfaring. Vi skal ikke sette sykdommer opp mot hverandre, men ettersom ME-syke per i dag blir presset til de samme behandlingene som pasienter med psykiske plager og det rett og slett kan være skadelig for ME-pasientene, forstår jeg at det er viktig å påpeke at ME ikke er psykisk. Det betyr ikke at vi mener at psykiske sykdommer ikke er alvorlige, men noen ganger glemmer vi dette perspektivet og ordlegger oss litt upresist. Syns det bare er bra at folk reagerer på det 🙂

      Gleder meg til fortsettelsen av dette innlegget og syns det er veldig bra du er så åpen og forteller om ME. Fortsett med det! ^^

    17. Hei
      Det er så flott at du deler din historie. Det kan være til stor trøst for mange som føler seg alene. Du er tøff!
      Så må jeg bare si at din historie har mange likhetstrekk med min. Jeg var også aktiv, men orket plutselig ikke annet enn å sove. Selv ser jeg at jeg hadde mange tegn på at noe var “galt” før jeg ble syk. Jeg hadde mye hodepine, muskelsmerter og magesmerter også som barn.
      Fra å sove opp til 18timer i døgne lever jeg i dag med ME, men mye mildere enn før. Jeg ble også bedre etter å ha fått barn, jeg har nå 4 og jobb. Og selv om jeg vet at jeg fortsatt har behov for mer søvn enn andre og kanskje har sterke smerter etter en dag med mye sosialt, så fungerer jeg alikevell og har i dag enn helt annen livskvalitet enn jeg følte jeg hadde i ungdomsårene.
      Takk for at du deler❤

    18. Tusen takk for at du deler❤️ er selv ME syk og er tante til en på 12 som også har ME. Du er viktig! Med å ha mennesker som deg som faktisk fronter dette på en så flott og korrekt måte, finnes det håp at en dag vil andre forstå at dette er en fysisk sykdom. De fleste har nok psykiske utfordringer som kommer både som en konsekvens av sykdommen, men også fra før. Viktig å skille på dette. Jeg selv har vært veldig aktiv, jobbet langt over 100% i mange år, tatt høyere utdannelse, hadde en plan. Da alt sa stopp for kroppen ikke ville mer kom også depresjonen som en konsekvens av det jeg mistet. Dette måtte behandles for seg selv, ikke som en del av ME. Mitt høyeste ønske og mål er at jeg en dag skal kunne jobbe litt, men har innsett at jeg aldri kommer til å gå tilbake der jeg var. Det har tatt meg 4 år å innse. Takk for at du er du❤️ Heier på deg og alle andre som kjenner på utfordringer med usynlige sykdommer❤️

    19. Hei! Har selv hatt depresjoner over noen år, er per i dag frisk. Jeg tror ikke hun mener “å snakke ned” psykiske lidelser, det nevner hun òg. Men jeg forstår frustrasjonen over at en fysisk sykdom blir lagt frem som en psykisk. For det fungerer jo ikke å behandle på samme måten. Det er jo heller andre veien; de som omtaler ME som psykisk sykdom og mener man kan tenke seg frisk, det er de som er nedsettende mot psykisk sykdom.

      Å sette de to sykdommene opp mot hverandre kan bli litt feil mottatt, men her er det jo et direkte sitat fra en annen person hun skriver. Og det er mer for å illustrere forskjellene mellom de to diagnosene.

      Også er det mange individuelle forskjeller også blant depresjoner også. Jeg hadde vansker med å se for meg en framtid når jeg var depressiv. At jeg ville være normal? JA! Men for meg var livet kullmørkt, og å se for meg en fremtid eller å gjøre gøye ting var helt fremmed. Så jeg kjenner meg igjen i det, men forstår at ikke alle har det likt. Hadde diagnosen alvorlig depresjon og var suicidal.

      Tenk på at hun allerede har sagt at det er tøft å dele dette, og hvordan du selv hadde ville blitt møtt om du delte din egen historie.

    20. Takk for at du deler ❤️
      Det betyr masse at du som faktisk er blitt bedre av ME (uten en vidunderkur) deler din historie!

      Det vil alltid være noen som tolker ting annerledes enn der var ment. Men som ME-syk har jeg i alle fall aldri oppfattet det du sier setter andre med diagnosen i dårlig lys. Tvert i mot, du har en stor plattform og når ut til veldig mange. Så lenge du forsetter og være ærlig kan du være med å bryte ned mange fordommer.

    21. Tusen takk for at du deler! Jeg har selv hatt utmattelse i 9 år nå og de har fortsatt ikke satt en diagnose! Dette høres skremmende ut som meg og hva jeg gikk igjennom med vennene mine og fortsatt gjør! Gleder meg litt å lese del 2 og 3 🙂

    22. Jeg fikk ME som 12-åring og kjenner meg godt igjen i det du skriver, selv om jeg aldri var en perfeksjonist. (Jeg var vel mer av typen som surret fornøyd rundt i livet og tenkte at alt ordnet seg, litt som Baloo.) Vi valgte også å prioritere det sosiale høyere enn skolen. Mammas tankegang var alltid at skolen kan man ta igjen senere, mens ungdomsårene får man aldri igjen.

      Nå er jeg 32 år, fremdeles syk, og veldig glad for at jeg fikk lov til å ha en slags ungdomstid. Vet ikke om jeg hadde fungert like bra sosialt i dag hvis jeg ikke hadde fått vært litt sosial som ungdom, for de årene kan være ganske avgjørende for utviklingen videre. Nå kan jeg derimot si at jeg har et relativt godt liv med nydelige venner og en flott samboer, selv om jeg ikke kan jobbe og må ligge på sofaen veldig mye av tiden. Et godt liv kan være så mye 🙂

      Jeg er egentlig ikke en ivrig leser av blogger eller sosiale medieprofiler, men jeg har faktisk begynt å følge deg litt nettopp fordi du prater om ME og gir sykdommen et ansikt. Tusen takk for det!

      PS: Utrolig hyggelig å lese at du er blitt så mye bedre. Det gir håp 🙂

    23. Tusen takk for at du deler ❤️
      Fått høre de samme ordene ja. På det sykeste er det ingen som det meg, og folk kan si : du må ikke mye deg inne. Du må komme deg ut blant folk. De skjønner ikke at det er akkurat det som da vil gjøre meg verre enda. Prøver å forklare, men ikke alltid det går helt hjem. Er mitt i en ME-kræsj nå. Lengter etter å komme meg litt ut av den. Så jeg kan ordne litt mer rundt ungen. Det er det som teller for meg.
      Hilsen Me-syk på 20 året.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg