FØDSELSHISTORIE EMMA

For 2 år siden idag kom Emma til verden. Jeg forstår virkelig ikke helt hvor tiden har blitt av, men tenkte det derfor idag passet seg å dele fødselshistorien hennes. Nå har det seg slik at selve fødselen varte 1 time fra start til slutt så her blir det litt forhistorie for å ikke være ferdig på 2 setninger. Mine fødsler har vært helt fantastiske, og for de gravide som vil lese – dette er ingen skrekkhistorie.

Liam kom i uke 38+0 så når jeg bikket 38+1 med Emma følte jeg meg allerede på overtid. Jeg var ekstremt lei, og svangerskapet hadde vært utrolig tøft. Store bekkenplager, ekstrem svangerskapskvalme, innlagt på sykehus 2 omganger for intravenøs og lite kos. Jeg hadde nok en liten forventning på at hun også ville komme like tidlig, når jeg som førstegangsfødende ikke gikk til termin. Dagene var lange med ekstremt mange falske rier. Jeg kunne sitte med telefonen og teller i appen. 10 minutters mellomrom, 1 minutt lengde i 3-4 timer. Men det tok seg aldri opp.

Søndag 10.juni uke 38+2 var riene såpass tette og vonde at vi reiste inn til Ahus etter mange timer hjemme med smerter. Jeg fikk føderom og sjekk. 3 cm åpning og jevne rier som ble registrert, baby hadde det fint og vi fikk beskjed om å tusle litt rundt i gangene for å få fortgang. Etter et par timer var det klart for ny sjekk men ingenting hadde skjedd. Riene var ikke effektive, men det sjokkerte meg ikke for jeg syntes heller ikke de var vonde nok. Som flergangsfødene kan man jo i teorien gå 2-3 cm i mange uker. Jeg reiste hjem i håp om at noe ville ta seg opp, men neida.

Torsdag 14 juni kl 12 på formiddagen var det tid for ny jordmor sjekk. Jeg fortalte henne om søndagen og at alle kvelder i mellom hadde bestått av kynnere/falske rier. Men ingen effektive, det ble aldri VONDT VONDT. Utrolig irriterende. Hun forklarte at det likevel kan sjekke åpning for å se, mulig strippe/tøye meg litt. Jeg ble sååå glad og fikk endelig litt håp tilbake på at noe skulle skje. “Ehm, er du sikker på at dem fikk sjekket åpning?” sa jordmor sjokkert. “Ja, jeg var 3 cm”. Hun så forundret opp på meg og forklarte at her var det så lite modent og lukket, at det ikke var mulighet for å sjekke åpningen engang. Det gikk ikke Ann å strippe/tøye heller, hun hadde ikke sjans nå dit. HADDE JEG VIRKELIG MODNET FEIL VEI?

For første gang på et par uker dro jeg hjem med følelsen av at ingenting kom til å skje. Det var så lite modent, så lite klart. Jeg belaget meg på overtid og innså at denne frøkna hadde god tid. Trodde jeg, da.

Hele dagen gikk bekymringsfritt og jeg sendte Robin ut på kino. Jeg gikk å la meg rundt 23 på kvelden, og Robin kom hjem med midnatt. Jeg nevnte at han bare kunne dra på jobb i morgen(fredag) for her var det ingen tegn. Vi sovnet.

Natt til fredag 15 juni 01:43 etter god søvn våknet jeg med et BRAK. Som et lyn som slo ned i meg og strammet alt av muskler. En voldsom rie. Jeg sto opp og gikk ned trappen for å gå på badet. Innen jeg satt meg ned hadde enda en Rie tatt tak. Det gikk fra god søvn til NÅ SKAL JEG FØDE på under ett minutt. Jeg prøvde å ringe Robin fra underetasjen, men han hadde så klart på lydløs. Hvorfor skulle han ha på lyd, jeg lå jo egentlig ved sidenav han. Trappa har aldri føltes lengre, jeg kunne ikke rope da Liam lå å sov.

Jeg vekte han og sa vi måtte reise inn igjen. Jeg gikk ned og inn på badet igjen mens riene kom tett gang på gang. Jeg husker jeg kastet opp av smertene og syntes det var vanskelig å komme meg til bilen. Heldigvis bor stemoren til Robin 5 hus bortenfor oss og var her på 5 minutter så vi fikk reist.

Klokken 02:04 (21 minutter etter jeg våknet) satt vi i bilen på vei mot Ahus. Vanligvis tar det 35 minutter dit. Heldigvis kjørte Robin raskere i dette tilfelle. Bilturen er litt sånn svakt minne. Jeg husker at Robin på et tidspunkt sa “Husk og pust nå jenta mi” og jeg slang tilbake “Men jeg vil for faen ikke puste jeg vil si AU”. haha! Vi parkerte på Ahus sitt akuttmottak 02:23 (50 minutter etter jeg våknet). Jeg klarte ikke gå selv, så Robin måtte løpe å hente en rullator jeg kunne støtte meg på mens vi gikk. Når vi kom til heisen sto vakten der og ba oss gå rundt, vi fikk ikke lov å bruke direkteheisen opp til føden. Dere kan TRO jeg ropte at han skulle passe seg? Vi kjørte heisen opp, og jeg husker fokuset var på at jeg bare måtte trå over dørterskelen til avdelingen. Jeg måtte bare være PÅ FØDEN, så ordnet alt seg.

En jordmor kom i gangen, og det var det jeg trengte å se. Jeg kjente egentlig at noe var på vei ut, og midt i korridoren til Ahus sank jeg sammen for å legge meg ned på gulvet for fødsel. “Nå kommer hun” sa jeg. Men de tok tak i hver sin arm og fikk meg likevel til en fødeseng. De rakk dra av meg trusen og skulle til å kjenne på åpning. Da gikk vannet med et smell, 10 cm full åpning og første pressrie begynte 2 sekunder etter. To pressrier, og Emma var ute. 11 minutter etter at vi hadde parkert bilen.

På 11 minutter klarte jeg altså å komme oss fra bilen, opp til føden, inn på rommet, og få en baby på brystet. Kan dere forestille dere adrenalinet? 02:33 lå hun oppå på meg, helt perfekt. Ingen komplikasjoner, ingen revning, ingen stor blødning, alt gikk feilfritt.

Jordmor så på meg. “Gratulerer som mamma. Men hva heter du egentlig og har du noen papirer?” Vi lo godt hele gjengen. Det lange fødebrevet mitt, og alle forberedelser, mat i fødebag og planleggingen var bare å legge bort. Vi presenterte oss, og morkaken ble dratt ut, sprøyte i låret ble satt for å stoppe blødning og vi kunne nyte babytiden.

Når jeg ser tilbake på fødselen ser jeg bare positive minner. Det er helt ekstremt intensivt å skulle gå fra 3-10 cm OG presse ut en baby på en time. Men jeg kunne gjort det igjen og igjen og jeg savner å føde. Jeg vet det er mange som ikke sitter med den følelsen, og har en helt annen opplevelse, så jeg føler meg utrolig takknemlig og glad for at alt gikk så fint. Morkaken min var faktisk ikke ute engang før jeg så på Robin og sa “Kan vi plis få en til?”. Det sier sitt!

Hvor lenge var du i aktiv fødsel?

48 kommentarer
    1. Haha, det var som å lese mi fødselshistorie med nr 2 🙈😂😂 mannen kjørte med nødblinken på heile veien til sjukehuset (ca 25min), vatnet gjekk på parkeringsplassen, trykketrang i heisen, og ho kom et par minutt etter eg var komt inn 🙈😂 enig med deg i at å føde kunne eg lett gjort MANGE gongar (sjølv om det er ekstremt intenst når det går so fort) 😂❤️

    2. Fin historie😊 Jeg er selv i dag 38+2, men ingen tegn til fødsel her. Andregangsfødende og håper på å snart bli ferdig! Lengter så fælt. Min første fødsel varte i 8 timer. Så forbereder meg på litt mindre denne gangen, men alt er pakket og snacks bagen er klar!😊

    3. Kjenner jeg er misunnelig.. Jeg var i skriv fødsel i 16 timer før de bestemte seg for keisersnitt. Men jeg gikk fra 4 cm til 6 cm, også ned til 5 cm. Veldig glad alt er overstått, men sitter igjen med en «vond» følelse, å jeg kjenner nå (kanskje det forandrer seg) at jeg vil ikke ha flere barn om det ender opp i keisersnitt fordi barnet er for stort for bekkenet mitt. Vi fikk ingen indikasjoner på at han var stor før fødsel heller …

    4. Ble satt igang, og jett om det tok tid 🥵 Etter 3 og en halv dag på føden, begynte endelig riene å snike seg innpå! Du kan se for meg frustrasjonen når riene stoppet etter 6 timer i aktiv fødsel, og jeg gjorde meg klar for kjeisersnitt… men plutselig på 15 minutter gikk jeg fra 5 til 10 cm, og riene tok seg opp! 4 pressrier (15 min) etterpå så lå lillemor på brystet, og de siste 4 lange dagene var fort glemte❤️

    5. Jeg hadde også rask fødsel med nr 2, og syns det var veldig greit 😅
      Jeg ringte for å høre om de trodde det var igang og fikk komme inn til sjekk. 1 time etter at vi dro var hu født, 10 min unna sjukehuset. Da hadde hu rukket å sitte fast også, siden hu kom med begge skuldrene først. Vi fikk heldigvis en ambulanse med jordmor til å møte oss. Jeg tror de hørte at fødselen var igang gjennom telefonen – for å si det sånn 🤣

    6. Hadde 3cm når jeg kom på sykehuset, 15 timer senere var lillegull ute. Både jeg og mannen synes det varte fryktelig lenge, men selve opplevelsen var fryktelig fin!

    7. Har tre fødsler bak meg, alle raske og sykt fine! Mine første fødsler kom jeg inn med 9cm begge gangene.
      Med den første tok det ca 1time fra jeg kom inn på sykehuset til han var ute og med nummer to tok det ca 15min.

      Da det nærmet seg fødsel med nr.3 var jeg bestemt på at jeg skulle dra inn så fort jeg merket det minste tegn til at noe var på gang. Dro inn så fort kroppen kjentes litt merkelig. Kom da inn med 4cm. På mindre enn en time var jeg i ferd med å presse ut babyen! Tydelig at jeg går fort fra 0-10cm! Og får ikke ordentlig vondt før jeg er nærmere 8-9cm… Så glad jeg er ferdig med barn 😅

    8. Lå 16 timer fra 4 cm 😌 Ble igangsatt på overtid, først med ballong så med tabletter etter det var det drypp. Denn obligatoriske “praten” om fødseln startet slik..(jordmor) tjaaa, ka kan æ sei.. (laaang pause) detta tok jo litt lengre tid enn normalt, men alt jikk jo bra te slutt.. 😅 Denn setningen tenker jeg på ofte nå når jeg sitter i uke 38 + og venter på at lillebror forhåpentligvis kommer ut litt kjappere enn nr 1 😅

    9. Lå 16 timer fra 4 cm 😌 Ble igangsatt på overtid, først med ballong så med tabletter etter det var det drypp. Denn obligatoriske “praten” om fødseln startet slik..(jordmor) tjaaa, ka kan æ sei.. (laaang pause) detta tok jo litt lengre tid enn normalt, men alt jikk jo bra te slutt.. 😅 Denn setningen tenker jeg på ofte nå når jeg sitter i uke 38 + og venter på at lillebror forhåpentligvis kommer ut litt kjappere enn nr 1 😅

    10. Gratulerer med dagen til Emma og fødedagen din🌸

      Dette var som å høre om min første fødsel, 55 minutter etter jeg våknet hjemme var han ute på sykehuset. Har 3 barn, og har brukt 7 timer til sammen på de 3❤️ Veldig greit med korte og greie fødsler, jeg hadde som deg lange og vanskelige svangerskap😅

    11. Første fødsel : ble satt i gang kl. 04.00, riene startet kl. 08.30 og lille jenta var ute 13.45 ( komplikasjons fritt og frisk jente)

      Andre fødsel : Riene startet kl 03.00 på natta masse press og rier fram til kl. 20.00, da jenta satt fast med hode og armen ( baby på 4.625 kg) måtte ta haste kaisesnitt så hun var da ute kl 20.30 ( ikke en fin opplevelse i det hele tatt) masse smerter, reddet og fortvilelse😔

      + infeksjon i såret etter opr. Lå på sykehuset i 12 dager etter fødsel 🤦‍♀️

      Begge jentene er friske, ❤️ angrer ikke et sekund nå, men gjorde det der og da.

    12. Aktiv fødsel ca. 44 timer med vonde rier (fikk ca en times delvis pause med epidural). Det tok 28 timer fra 6 cm før baby var ute. Jeg gjør det ikke igjen for å si det slik.

    13. Har 3 raske fødsler og er glad for det, men hadde hyperemesis og måtte få intravenøst med alle 3. Blei heldigvis bedre etter ca 3 mnd med alle 3, men gikk sjukemeldt hele svangerskapet med alle 3 og det var kjedelig

    14. Åååh herregud så intenst!! Da jeg fikk min lille gutt for over et år siden (førstegangs) så gikk vannet kl 03.04 om natta, og jeg satt meg ned for å spise frokost imens riene tok seg opp og tok alt med knusende ro😂 Vekte kjæresten min 05.20 og sa at NÅ må vi reise (2 timers kjøretur til sykehuset, hadde kontakt med dem et par ganger før vi reiste), venta 3 timer på et venterom før vi fikk fødestue, lå der i 3 timer og kasta opp av smerter. Fikk ikke epidural fordi «det her kommer til å ta en stund lillevenn!» YEAH RIGHT. På 35 minutter gikk jeg fra 4 cm til 10, og plutselig ble det hks fordi pulsen til lille ble skummelt lav pga mine never ending rier🥵😣 en traumatisk opplevelse og jeg er sjeeeeleglad for at det ble hks med narkose!! Skal jeg ha flere barn så er det med planlagt keisersnitt😂

    15. Med nr 1 var jeg i aktiv fødsel i ca 4 timer og nr 2 litt under 3 timer. To vidt forskjellige fødselsopplevelser!

      Første tegn til fødsel var 5-6 timer før nr 1 kom ut, mens nr 2 var det 12-13 timer!!

    16. Første jenta vår brukte 18 timer frå første rie til ho var ute..lite komplikasjoner. Og 10 daga før termin.
      Andre jenta brukte 5 timar frå første rie til ho var ute,men her blei en del komplikasjoner etterpå, kom på termin..
      Tredje jenta brukte knappe to timar frå start til slutt, 1 dag på overtid og null komplikasjonar🙂

    17. Nr 1 – 2 timer
      Nr 2 – 1 time
      Nr 3 – 40 min(!)

      Og da snakker vi fra første rie til ungen var ute… vi var på sykehuset alle tre gangene pga vannavgang på de to første og raske fødsler på sistemann. Men likevel rakk jeg såvidt å komme inn på føderommet før sistemann banet seg vei😅 heftig, men man er jo så opplagt etterpå☺️☺️

      1. Haha, altså jeg husker ikke/ vet ikke hvor lenge aktiv fødsel for det ble ikke sjekket så ofte pgainfeksjonsfaren. Men vannavgang kø 4 på natten riene startet svakt rundt kø 6 på sykehuset kl 7 gradvis mer rier igjennom dagen flyttet på føden kl 20 på kvelden og da var det veldig intense stormrier, men bare nesten 3 cm åpning, fikk epidural «før» tiden pga intenst og langt forløp. Tok en time å få epiduralen, riene stoppet da men hvilte i 45 min, fikk satt drypp Og etter 4 rier startet trykketrang pressrier og trykking i over en time hun ble født kl 2 på natten etter vannavgan. Hadde da vært våken i nesten 2 døgn. Så var rimelig sliten ja:-)

        Meeeen gleder meg til å gjøre det igjen:-) håper på et litt kortere forløp neste gang, men helst ikke så kort som din kanskje haha.

    18. 32 timer fra vannet gikk og til baby var ute, men bare omtrent 9-10 timer med aktiv fødsel og 1.5 time med pressrier 😅 Håper det blir lettere nestegang, foråsirresånn!

    19. Jeg havnet aldri i aktiv fødsel faktisk.
      Vannet gikk kl. 04.50 5. mai 2019, og det var misfarget. Etter sjekk hos lege og jordmor ble det igangsettelse da det ikke var tegn til framgang. De kunne ikke vente for lenge siden det var stor fare for infeksjon.
      Fikk først ballong, som skulle ut etter maks 12 timer. På den tiden hadde livmormunnen modnet et par hakk, men ikke noe mer. Jeg begynte derimot å få feber. Så da ble det antibiotika og tablett for å få igang fødselen med tabletter. Og jeg ventet… jeg fikk morfinsprøyte og sovetabletter for å få sovet litt, hadde rier i ca 25 av de timene – med ujevne mellomrom og jævlig vonde… og 29 timer etter at vannet gikk, så var snuppa i magen så urolig og hadde så ujevn puls, at det ble hks. 30 timer etter vannavgang kom hun ut, slapp. Hun måtte «bankes liv i», og rett opp på intensiven for antibiotika. Infeksjon både på hun og meg – og jeg måtte vente 5 timer før jeg fikk se henne å ha henne på brystet 🙁
      Nå er hun over 1 år, og er superaktiv og flink til alt! 😀
      Men! Opplevelsen har ikke skremt meg for mye – det blir en unge til med tiden, og jeg skal prøve vaginalt den gang også, ved mindre det er grunner til at jeg må ha keisersnitt 😀

    20. Gikk med rier hele natten som stoppet hver morgen klokken 9 i tre uker. Da jeg var en uke på overtid dro jeg på føden fordi jeg ikke fikk tisse 🙈 hadde da plutselig 6 cm(var på føden hver eneste dag den siste uken, men de ville ikke sjekke meg). De ville egentlig sende meg hjem, men heldigvis ble det vaktskifte og ny jordmor sa at de kunne hjelpe meg med å ta vannet i håp om at riene mine skulle få litt bedre kraft. Siden jeg hadde hatt rier hver natt i flere uker, fikk jeg først paracet og akupunktur(au, aldri igjen) for å få slappe av og sove litt. Klokka 18 tok de vannet…ingenting skjedde 🙈 også litt over 19 etter to knebøy med en gymball mot veggen, så sa det pang og riene kom uten stopp, ti på ni var ungen ute ❤️ helt super fødsel til å være førstegangs fødende og sikker på at dette kom til å ta flere døgn ☺️

    21. Med første gikk vannet en ettermiddag, dro inn på føden med en gang siden mamma hadde styrtfødsel med både meg og lillebroren min. Vel… jeg var ikke i aktiv fødsel før morgenen etterpå, og ungen var ikke ute før 19 timer senere! Han var stjernekikker til å begynne med, og satt fast. Når han endelig snudde seg kom han med panna først og en hånd over øret sitt 😅

      Med andremann gikk jeg med modningsrier fra jeg våknet om morgenen. Dro inn på føden klokken 11 om kvelden. Ungen var ute klokken 6 om morgenen. Aktiv fødsel i ca 4 timer 😊

    22. Nå kjenner jeg at jeg blir litt sjalu🙈 Jeg lå i aktiv fødsel i 11 timer! Hadde også et veldig trøblete svangerskap og var utslitt når fødselen begynte! Holdt på å bli sendt på keisersnitt 2 ganger under fødsel, var førstegangsfødende og det viste seg at babyen var rett under 5 kilo😳 AU! Hadde alltid drømt om sånn 3-4 barn, gikk i et og et halt år og tenkte at en baby er MER enn nok, nå kjenner jeg at «traumene» begynner å forsvinne og det kribler i eggstokkene igjen🙊

    23. Med førstemann så var jeg i aktiv fødsel i 5-6 timer. Forventet vell litt at det skulle gå litt raskere med nr 2, men ikke så raskt som dt gikk😂
      Fødsel nr 2, aktiv fødsel på 22 minutter.
      Fra riene startet, så tok det under 2 timer.
      Raskt nåkk, men syntes den fødselen var den beste.
      Vondt nåkk som det er å føde, like greit å gjøre det raskt😅

    24. Med første hadde jeg laaang latensfase, men aktiv fødsel varte bare i 6 timer, spontan fødsel i uke 37+2.
      Fikk nummer to i uke 39+0 så forstår absolutt følelsen av “overtid”. 3 timer aktiv fødsel, ble igangsatt. Definitivt den beste fødselen!

    25. Jeg har ikke riier som jeg merker, kun pressriier.

      Alle mine fødsler forløper likt, vannavgang, så etter en stund plutselig pressrier. Helt rolig i mellomtiden.

      1. 2,5t
      2. 1t
      3. 35min

      Tenker det er grett jeg er ferdig med fødsler, så slipper jeg hjemmefødsel/bilfødsel 😂

    26. Med første var jeg vel 15 timer i aktiv fødsel, men kom inn til føden med 9 cm etter at riene ble litt sterkere. Han lå plutselig i seteleie, så ble litt brems i fødselen når de fant det ut, og gikk litt sakte når jeg ble satt på epidural. Men en nydelig fødsel!

      Med nr 2 tok det 1,5 time fra første rie etter jeg var lagt meg til å sove på sykehushotellet – til han var ute.
      Mannen rakk akkurat å finne parkering å være med på siste innspurt.

      Har to fine fødsler bak meg. Veldig intenst når det går så fort, men i grunnen litt deilig å slippe og ligge i flere døgn (selv om jeg ikke har prøvd sistnevnte så klart, men ser for meg at det er tungt).

    27. 5 timer aktiv fødsel med førstemann i 2018, 1 time aktiv fødsel med andremann for 2 uker siden 🙂 To helt supre opplevelser! Gir mersmak 🙂 Gleder meg til neste gang!!

    28. Med første så kom hun uke 38+5 og jeg var i aktiv fødsel i 6timer.
      Og nå med nr.2 så var jeg i aktiv fødsel i 2timer og han kom i uke 39+3.
      Ganske fine fødsler begge to og kunne godt gjorde det mange ganger til🙈

    29. Oi shit!! Hvor raskt gikk din første fødsel??! 🙈 Var det også en styrtfødsel? Hadde du mistanke om at det kunne gå så fort?

      Jeg fødte en jente i fjor. Det tok 5 timer fra vannet gikk, men riene begynte ikke med en gang og ingen vet hvor lenge jeg var i aktiv fødsel siden jordmor aldri fikk sjekket åpningen. Plutselig bare banet jenta vår seg frem. Da hadde vi vært på sykehuset i 1 time. Jeg hadde rier i kanskje 2-3 timer og skikkelig vonde rier i ca 40 min, men jordmor drøyde å sjekke åpningen fordi vannet hadde gått (infeksjonsfare) og fordi «det tar jo alltid så lang tid med førstegangsfødende» 🙈 Jeg har termin med nestemann nå i august, og stresser skikkelig med å ikke rekke å få på plass barnevakt (nærmeste familie bor 30 min unna) + kommet oss til sykehuset. Skal på fødselsforberedende samtale snart, og håper litt på planlagt igangsettelse 😬

    30. Ikke like raske fødsler som deg, 8 og 4 timer aktiv fødsel, så ikke langvarige akkurat 😅 Men sykt fine opplevelser, kunne lett ha gjort det mange ganger igjen, bare synd at samboer synes det er nok med to 😛

    31. Jeg våknet med mageknip så jeg satt meg i stua får å se litt på tv, en time etterpå følte jeg at jeg måtte på do. Å da satt det i gang for fullt. Måtte vekke samboer, ringe føden, ringe mamma som skulle passe storebror, levere bikkja hos svigers OG kjøre 25 min for å komme på sykehuset 😂 dette ble gjort i løpet av 40 min. Å 55 min etter vi parkerte bilen så var minsten ute. 4380g og 54 cm lang😳 sykt vondt og intenst. Men jeg gjør det mer enn gjerne igjen ❤️ det sa jeg allerede samme dagen 😂🙈

      Dette var natt til søndag, og mandag kl 8 skulle jeg møtt opp på føden for å bli satt i gang pga overtid 🙈

      Første ble igangsatt da jeg hadde svangerskaps diabetes. Men der var det også relativt kort tid med rier til baby var ute (fra start til stopp) 😊

    32. Med min første ble jeg satt igang med ballong, skulle kontrollere at ballongen satt som den skulle, den var da helt løs, og ramlet ut.. fikk da gå inn på fødestuen, og 1time etterpå var han ute..
      Med fødsel nr 2 var jeg forberedt på det kunne gå fort- men ho klarte å overraske oss! To uker før termin våknet jeg ei natt, og slet med å sove… kjente ingenting men gikk på toalettet for å tisse før jeg skulle prøve å sove litt til.. da kjente jeg ett drag nedentil..hode hennes var ute..vi ringte etter ambulanse (som er stasjonert 5minutt unna huset våres) – men var den kommende far som endte opp som jordmor 😁Han hadde heldigvis fulgt godt med på jordmor på første fødselen, så han klarte oppgava med glans😂👌🏻

    33. Jeg må le litt! Akkurat som min fødsel med 2.mann 😅 Jeg var heldigvis på sykehuset da, men en time fra jeg kjente noe til han var ute. 19 minutter fra jeg hadde 4 cm åpning til jeg hadde han på brystet. Når jeg fikk 3. Barnet krangla jeg meg til og være på sykehuset (gikk med 3 cm åpning fra uke 30), fikk en såkalt ballong som ramla ut med en gang også en tablett, Så sjekke åpning. Da var jeg fortsatt 3 cm å fikk beskjed om å sove. Våknet av noe som føltes rart, gikk på do så gikk vannet. Okei tenkte jeg, fant ut at jeg måtte vekke far og fikk tatt ctg. Store øyne på meg da jordmor sa «men du har jo rier»! Vi kjører deg inn på føden. Da var klokken 05.30. I det jeg kommet inn på fødestua tenker jeg shit, når skjer det noe. Riene var liksom ikke vonde, mest ubehagelige 😅 05.43 lå hun på brystet mitt 🥰

      Førstemann tok 5 timer da ❤️

    34. Uff! Fikk tårer i øynene fordi minien her som er snart 5mnd kom ikke som jeg hadde forventet. Overtid som førte til hastekeisersnitt. Så kolikktida og pandemien. Det er bare nå i det siste at jeg får.til å nyte det å ha baby og det gir meg mega momguilt. 🙁

      Så bra at du fikk en fin fødsel og det søteste nurket! Gratulerer masse med bursdagen til Emma!

    35. Var i den første fasen i 15 timer (1-4cm), med intense rier hvert 5minutt.. vannet gikk bare litt og litt om gangen. Fødte midt i den værste cooronatiden ever, så mannen fikk ikke være med på de første cm kun når jeg var i aktiv fødsel. Hadde da hatt så intense smerter i korsryggen så lenge at de da valgte å sette epidural på meg, da ringte de inn mannen ca 11.15, hun sjekket åpning rett før med da bare 3 cm åpning enda. De stakk meg 6gangee med epidural uten at han klarte å sette de inn, men på stikk nr 6 ropte jeg ut at nå kommer hun. Jordmoren trodde ikke på meg å sjekket åpning imens nåla enda var i ryggen min 😅 da så hun hode, å nåla måtte ut. På 2 press var hun ute 12.27 så den aktive delen av fødselen varte i underkant av en time😂 far rakk 40 min av fødsel og måtte gå igjen etter 1 time😅

    36. Hadde aktiv fødsel på 1 time og 20 minutter. Skjønte ikke at det var pressrier jeg hadde, jeg trodde jeg måtte på do

    37. Första födseln. Från att vattnet blev spräckt till att hon va ute tog det 25 minuter.
      Andra födseln. Två och ett halvt dygn med helvetesvärkar. 😂😂

    38. 12 min
      Parkerte på Ahus kl 07:16
      Ungen ute 07:27

      Stakkars hun på mottak 😂
      Jeg kjente ungen og hun ville berolige meg 🤗

      1. Min første fødsel varte i 36 timer, fra aktiv fødsel 4 cm til hun var ute!!😳 det var doble rier som var skikkelig vonde helt fra første rie og til hun var ute..😏 andre fødsel tror jeg kanskje kan ha vart i Max 2 timer, våkna med et brak på morgenkvisten og hun var ute under 1time etter vi parkerte ved sykehuset, hadde 8,5 cm åpning når jeg kom inn.☺️ Første fødsel fikk jeg smertestillende men funka ikke så veldig bra men noe virkning var det jo og jeg var veldig sliten de dagene vi var på sykehuset. nummer 2 fikk jeg ingenting så det var jo heftig vondt og intenst men følte jeg kunne gått på shopping rett etterpå 😂 hadde lett tatt en fødsel eller 3 til som den siste!!💕

    39. Hahah!! Tenkte du hadde gått langt over da du skriver at du følte deg på overtid i 38+1.

      Jeg fikk første spontant i uke 37. Aktiv fødsel varte i 5 timer. Drømmesvangerskap og fødsel.

      Nr to kom FEM DAGER PÅ OVERTID!! 14 dager etter menstermin. Gikk 1 mnd lengre gravid.. tro jeg venta 🙈 ingen tegn, ingen kynnere, før det plutselig starta. 2,5 time etterpå var all ventinga glemt 😍 Bekkenplager fra H* og storesøster som akkurat rakk og bli 1,5 år mens vi venta 🤣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg