H&M FJERNER PLUS SIZE

For ikke så lang tid tilbake gikk klesgiganten Hennes & Mauritz ut med at de kommer til å fjerne sin plus size/HM+ kolleksjon i alle fysiske butikker. Begrunnelsen er at etterspørselen ikke er stor nok og at de mangler plass. Selvom jeg idag ikke handler i de største størrelsene, er det ikke lenge siden jeg gjorde det. Og jeg kjenner jeg blir ekstremt provosert over valget de har tatt.

For kjære HM, dette er kvalmt. Og jeg syntes ikke begrunnelsen dere gir er bra nok. Å finne klær er vanskelig nok i seg selv uansett størrelse, fordi størrelser som regel er helt på jordet. Man kan gå fra butikk til butikk og man må variere 1-3 størrelser opp/ned. Ja søren heller. Man kan til og med gå i samme butikk, og ende med å kjøpe et plagg i M og et i XL fordi en standard størrelsetabell er tydeligvis ekstremt vanskelig.

Som en “pluss” syntes jeg det var mer vanskelig enn noengang å finne noe som passet. Det var begrenset, helt ekstremt begrenset med klær å velge i når man ikke fikk plass til standardstørrelsen. Og å prøve klærne før et kjøp var jeg helt avhengig av.

Men nå tar HM bort den muligheten. Fordi etterspørselen er tross alt ikke stor nok. Burde ikke da HM tenke “Okei, hvordan kan vi videreutvikle oss? Hvordan kan vi gi et bedre tilbud? Hva skal til for større omsetning på pluss kolleksjonen?”. HM legger til at kolleksjonene som nå har vært i standardstørrelser vil gå høyere opp en før. Det vil være et større spekter generelt, og det er for all del positivt.

Men jeg klarer likevel ikke å klappe de på skulderen. Det er ikke en nyhet at HM sine størrelser allerede er små, i forhold til mange andre butikker. Det er ingen nyhet at man gjerne må opp i størrelse når man handler der. Nå vil fler kolleksjoner hos dem gå opp til XL, som vanligvis har stoppet på 42/L. Men hvor ble av pluss size da HM? Og burde ikke dette egentlig vært gjort for lenge siden?

Det første butikkene burde starte med, er å ikke plassere PLUSS på et eget sted. En liten kjip vegg for seg selv, med tydelige bokstaver i toppen over hvilken størrelse du trenger, HER FINNER DU EKSTRA STORE KLÆR. Kanskje fler FAKTISK hadde handlet i fysisk butikk om det ikke var delt inn på den måten? Tenk om man som kvinne og venninner kunne gått inn i avdelingen og handlet sammen, på samme sted uten å måtte fordele seg etter størrelse på den måten?

Vel, nå kan venninnen i str XXL stå utenfor i stedet. Det er tross alt ingen klesplagg for henne der. I mine ører ringer det mange bjeller på hvor feil dette er, og jeg personlig syntes HM bidrar til mer kroppspress og økt usikkerhet og dårlig selvfølelse på de som faktisk må over i pluss størrelser.

Som 115 kilo var det utrolig ålreit å gå innom en butikk og finne noe. For det var det nemlig sjeldent jeg gjorde, så dårlig som tilbudet er. Så hvorfor ikke heller jobbe mot et bedre tilbud og få bedre etterspørsel?

Hva mener dere?

Del gjerne innlegget så kanskje vi kan vekke dem opp litt!

105 kommentarer
    1. Skjønner poenget ditt godt! Men blir litt dobbelt moralskt av deg og handle der, og dagen etter sitte å klage på den butikken😬. Ikke misforstå meg, jeg digger deg! Men syns det ble lurte grande dobbelt moralskt av deg

      1. Dobbeltmoralsk? Vet du hva begrepet betyr? Det er jo ikke dobbeltmoralsk at hun har handlet der FØR, men nå er uenig i en beslutning de har tatt? Hva vet du om hun har tenkt å handle der noe framover? Og om hun så gjør det, trenger hun ikke støtte opp mot alt de gjør.

      2. Syntes det er langt fra dobbelmoralskt å handle en plass og likevel utrykke sin mening når de skal gjøre en slik drastisk endring. Jeg handler også på h&m og har selv vært innom pluss size og syntes det er veldig skuffende at de velger å ta det vekk når det er så vanskelig for større mennesker å finne klær. Men skal jeg slutte å handle der av den grunn bare fordi jeg er skuffet?
        De har også valgt å fjerne det meste gravid klærne fra butikken pga lite etterspørsel og det klaget jeg på. Jeg er ikke et menneske som liker å handle på nett så var ikke lett å finne klær som passet denne perioden.

    2. Er en grunn til at jeg har kuttet H&M for mange år siden… Og det var når det var uproblematisk å finne klær i de vanlige kolleksjonene på andre butikker. Nå når jeg bruker 48 i bukser gidder jeg ikke en gang å se på H&M. Store størrelser trenger ikke bety at man ønsker å kle på seg noe som ser mest ut som et telt med hull til hode og armer!

    3. Dette er jo helt vilt! H&M har jo vært udugelige når det kommer til å lage klær for større jenter, og de lurer på hvorfor etterspørselen ikke er stor nok? Det gjør meg knust. Først og fremst er det minimalt med klær i store størrelser i Norge som faktisk er for jenter fra 20-35, og når de lager klær så lager de «sekker» og klær som ser forferdelige ut på. Det de må spørre seg om er «Hvordan skal vi få plus size jenter til å ønske å handle hos oss?» Jeg gråter hver gang jeg handler på H&M når jeg ikke passer i den største størrelsen, og tenker ofte på jenter som er større enn meg, og hva de gjør når de skal finne noe. Nei, dette var utrolig trist! Glad du tar dette opp! ❤️

      1. Tenker det er et godt tegn på at det går dårlig for H&M🙌🏼 Det er en kleskjede jeg ikke har noe til overs for. Dårlig service, både i butikker og på nett(returordning etc.). klærne har bare dårligere og dårligere kvalitet Etter som åra går, og størrelsene dems er helt ute av det.. jeg er til vanlig 36-38. Ifølge hm er jeg 42.. noen ganger passer jeg ikke det engang.
        Opplever også ofte feilprising i butikken, og da skylder de på kollegaene sine og ber meg betale det det egentlig koster. Tror faktisk ikke det er lov engang, om jeg ikke husker feil.
        Ikke for å snakke om arbeidsforholdene til stakkars fabrikkansatte, og hvordan hm fraskriver seg alt ansvar.
        Har sluttet å handle der for lengst.

        1. Aller først; – så flott at dette engasjerer! Og at de som ikke bruker plus size også støtter opp om behovet for mangfold!

          For ca. 35 år siden fantes det et klesmerke som het BIB, Big Is Beautiful. Dette ble kjøpt opp av H&M som videreførte navnet og konseptet. Jeg jublet da prisen ble 1/4 del. Men etterhvert har kvaliteten gått nedover også… Vi som trenger pluss str. liker også å kunne fornye oss i årets mote. Vi vil også kunne handle i «vanlige» klesbutikker til «normale» priser… Vi er endel av mangfoldet.
          Tusen takk Sara Emilie for at du ser dette som H&M ikke ser eller skjønner!

      1. Enig her.. Etter at jeg fikk opp øynene for det gjennom Joakim Kleven så kuttet jeg ut h&m på dagen!

    4. Jeg er så enig med deg! Og tusen takk for at du faktisk tar dette opp og står på for alle uansett fasong eller farge holdte jeg på å si. Alle er like verdt uansett str man bruker i klær. At H&M velger å gjøre dette syntes jeg helt ærlig er helt på jordet. Å skulle peke ut fingrer på hvem som er “innenfor” det normale i str og hvem som ikke er det.. Jeg blir kvalm.. Så mange gsnger jeg har gått i butikkene, prøvd så mange klær og likevell ikke klart å finne noe som passet meg forid det var bare små størrelser igjen. Jeg kjenner ærlig litt på presset om at jeg ikke er bra nokk fordi jeg er stor.

    5. Bruker man 48 i klær er ikke det sunt eller bra helsemessig for en.. hm har størrelser som går helt opp til 44 på «vanlig» avdeling.
      Jeg bruker selv str 42 og finner masse fint.. samtidig får jeg beskjed av lege (kun helse messige årsaker) at jeg bør gå ned i vekt. Så å oppfordre til at det er OK og være overvektig er like gale som fokuset på undervekt!!! Det er farlig for hjerte, kolesterol, kar og enda mer!

      1. Så om man av en eller annen grunn har endt på str 48, så får man gå naken til man har tatt seg sammen og gått ned i vekt??
        Fysj for en kommentar!

      2. Hun oppfordrer ikke til overvekt. Men noen er større av ulike grunner. Og er ikke bare å slanke seg. For mange, inkludert meg, er det vanskelig. Jeg ble stor fordi jeg trøstespiste etter en voldtekt. Holder på å gå ned i vekt nå. Men innen jeg er «normalvektig» igjen, så vil jeg ikke bare gå i joggebukse eller klær for damer 40+. HM hadde jo fine klær, syns jeg. Så er synd de skal ta det vekk.

      3. Vettu ka?? For en ræv dårlig kommentar. Eg kommenterer ALDRI på blogginnlegg. MEN denne kommentaren var så syk at eg må bare.
        Er det sunt eller bra å vær plus size? NEI! Men det er og mange grunner til at folk kan vær en plus size.

        Å størrelsen på klærne eller tallet på vekta burde faktisk ikke telle når det kommer til viktigheyen når det kommer til å normalisere det. For uansett kor stor eller liten en er så burde vi kunne kjøpe klær fysisk i butikk!

        størrelsen på klærne definerer ikke KEM vi er!! 💗💗

      4. Åjsann… faktisk en meget «gjennomtenkt» kommentar. Sånn er det. Kanskje du burde søke jobb hos H&M ?

      5. Du, unnskyld meg, men noen av oss er ikke feite for vi spiser på mm donalds daglig eller noe.
        Noen av oss er feite selv om en har en aktiv livsstil og spiser sunt, fordi en kansje går på medisiner som gjør en legger på seg, eller har en sykdom som gjør det.

        Prøv du å si til noen med lymfødem for eksempel at de må leve sunnere og slanke seg.

        Så gå litt mer i deg selv før du skriver, ikke alle er latsabber som grapser i seg med usunn mat og snop.

      6. Har flere venninner som bruker plus, men som fysisk sett ikke er overvektig. De er gjerne høye, rundt 185cm. Ofte vil ikke andre plagg passe, og vekt fordeler seg slik den biologisk vil. Så istedet for å kjøpe en vanlig str topp bare for at den ender opp som magetopp, eller å spare seg for rare blikk når de går over til avdeling for menn, velger mange å ty til kolleksjoner for plus size.

        Og hvordan ande lever livet har vel du ingenting med. Vi alle kan være enig om at det er ukomfortabelt for en selv å bære på overflødig vekt, men det får være ens personlige sak. Ingen bør bli dømt for å ville kle seg selv bra. Jo mer folk elsker kroppene sine, jo mer vil de ta vare på den med fysisk aktivitet, god næring osv. At du rakker ned på andre vil bare gjøre vondt verre.

        (P.s. var overvektig en grei stund, men til tross for vekten min hadde legen ikke noe annet å påpeke. Ingen vitaminmangel, perfekt blodtrykk og blodsukker, og det var lenge siden han hadde sett så gode nivåer av kolesterol for noen på min alder som da var under 20 år. Faktisk har dårlig kolesterol økt noe nå som jeg er 50kg lettere grunnet økt inntak av kjøtt. Dermed blir argumentet ditt noe invalid.)

        Forferdelig snevert syn du har på ting. Det er trist.

      7. Man kan være tynn og feit innvendig også uten at det har noe å si om hvor stor str man bruker. Så den kommentaren der var unødvendig og litt nedtrykkende for meg som bruker større str enn 42😠
        Er det rart det er mobbing. Barna lærer fra sine eneste lærere igjennom livet.
        Støtt på mange barn som sier hvorfor har du stor mage, har du spist for mye mat osv…
        Har selv en datter i den alderen som kunne sagt slik. Men aldri hørt et ord. Vet du hvorfor? Jo fordi jeg lærer henne at det er lov og være forskjellige. Noen høye, noen lave, noen er store og noen er små. Noen har lys hud og noen har mørkere hud. Men man er fortsatt et menneske og ALLE er like mye verdt!!
        Syns Sara virker som en reflektert person som står opp for alle uansett hvordan man ser ut eller hvilken str I klær man bruker😀

      8. Man kan være tynn og feit innvendig også uten at det har noe å si om hvor stor str man bruker. Så den kommentaren der var unødvendig og litt nedtrykkende for meg som bruker større str enn 42😠
        Er det rart det er mobbing. Barna lærer fra sine eneste lærere igjennom livet.
        Støtt på mange barn som sier hvorfor har du stor mage, har du spist for mye mat osv…
        Har selv en datter i den alderen som kunne sagt slik. Men aldri hørt et ord. Vet du hvorfor? Jo fordi jeg lærer henne at det er lov og være forskjellige. Noen høye, noen lave, noen er store og noen er små. Noen har lys hud og noen har mørkere hud. Men man er fortsatt et menneske og ALLE er like mye verdt!!
        Syns Sara virker som en reflektert person som står opp for alle uansett hvordan man ser ut eller hvilken str I klær man bruker😀

      9. Man kan være tynn og feit innvendig også uten at det har noe å si om hvor stor str man bruker. Så den kommentaren der var unødvendig og litt nedtrykkende for meg som bruker større str enn 42😠
        Er det rart det er mobbing. Barna lærer fra sine eneste lærere igjennom livet.
        Støtt på mange barn som sier hvorfor har du stor mage, har du spist for mye mat osv…
        Har selv en datter i den alderen som kunne sagt slik. Men aldri hørt et ord. Vet du hvorfor? Jo fordi jeg lærer henne at det er lov og være forskjellige. Noen høye, noen lave, noen er store og noen er små. Noen har lys hud og noen har mørkere hud. Men man er fortsatt et menneske og ALLE er like mye verdt!!
        Syns Sara virker som en reflektert person som står opp for alle uansett hvordan man ser ut eller hvilken str I klær man bruker😀

      10. Man kan være tynn og feit innvendig også uten at det har noe å si om hvor stor str man bruker. Så den kommentaren der var unødvendig og litt nedtrykkende for meg som bruker større str enn 42😠
        Er det rart det er mobbing. Barna lærer fra sine eneste lærere igjennom livet.
        Støtt på mange barn som sier hvorfor har du stor mage, har du spist for mye mat osv…
        Har selv en datter i den alderen som kunne sagt slik. Men aldri hørt et ord. Vet du hvorfor? Jo fordi jeg lærer henne at det er lov og være forskjellige. Noen høye, noen lave, noen er store og noen er små. Noen har lys hud og noen har mørkere hud. Men man er fortsatt et menneske og ALLE er like mye verdt!!
        Syns Sara virker som en reflektert person som står opp for alle uansett hvordan man ser ut eller hvilken str I klær man bruker😀

      11. Man kan være tynn og feit innvendig også uten at det har noe å si om hvor stor str man bruker. Så den kommentaren der var unødvendig og litt nedtrykkende for meg som bruker større str enn 42😠
        Er det rart det er mobbing. Barna lærer fra sine eneste lærere igjennom livet.
        Støtt på mange barn som sier hvorfor har du stor mage, har du spist for mye mat osv…
        Har selv en datter i den alderen som kunne sagt slik. Men aldri hørt et ord. Vet du hvorfor? Jo fordi jeg lærer henne at det er lov og være forskjellige. Noen høye, noen lave, noen er store og noen er små. Noen har lys hud og noen har mørkere hud. Men man er fortsatt et menneske og ALLE er like mye verdt!!
        Syns Sara virker som en reflektert person som står opp for alle uansett hvordan man ser ut eller hvilken str I klær man bruker😀

      12. Man kan være tynn og feit innvendig også uten at det har noe å si om hvor stor str man bruker. Så den kommentaren der var unødvendig og litt nedtrykkende for meg som bruker større str enn 42😠
        Er det rart det er mobbing. Barna lærer fra sine eneste lærere igjennom livet.
        Støtt på mange barn som sier hvorfor har du stor mage, har du spist for mye mat osv…
        Har selv en datter i den alderen som kunne sagt slik. Men aldri hørt et ord. Vet du hvorfor? Jo fordi jeg lærer henne at det er lov og være forskjellige. Noen høye, noen lave, noen er store og noen er små. Noen har lys hud og noen har mørkere hud. Men man er fortsatt et menneske og ALLE er like mye verdt!!
        Syns Sara virker som en reflektert person som står opp for alle uansett hvordan man ser ut eller hvilken str I klær man bruker😀

      13. Så fordi at det er usunt å være overvektig, så er det bra at HM tar bort klær for oss som er overvektige. Så kanskje vi skjerper oss og slanker oss mener du? Håper jeg misforsto ett eller annet her. Dette synes jeg faktisk var litt sårende. Jeg kjøper stortsett klær på HM, fordi der får jeg prøvd klærne. Jeg er overvektig, og har slitt med det hele livet. Å det å gå i butikken for å kjøpe klær, er ofte noe som gjør meg trist og frustrert. Ofte vanskelig å finne noe som ikke blir for langt og “sekkete”

      14. Størrelsesskjemaet til HM er: XS=34, S=34-38, M=40-42, L=44-46 og XL=48-50, så nå er det ikke slik at H&M ikke har store størrelser inne i sortimentet sitt. Det at de ikke lengre fører Plus-size, som er str 50-60 i butikk blir jo akkurat det samme som at de ikke kjører petit i butikk? Eller er det bare viktig hvis det er store størrelser det er snakk om og ikke like viktig hvis man er født tynn og kort?

    6. Er så enig me dæ! De må få det tilbake syns æ..
      Sliter veldig med å finne klær som passer, er ikke alltid æ finner noe på kapp ahl for eks så sjekker æ H&M men det hjelper lite når de knapt har klær i større str for eksempel 2xl..
      Må nesten kjøpe på Zlzzi men det har vi heller ikke i krsund så må til Molde for å evt finne noe klær..

    7. Hei. Tusen takk for at du tar opp dette. Det er et viktig tema som berører mange, meg selv inkludert. Her har tilbudet allerede vært dårlig, og da er det jo
      ikke rart at det ikke er stor etterspørsel.
      Etter to barn er kroppen min blitt helt forandret, og har nylig innsett at mange bukset i xl begynner å bli i minste laget. Mange av klærne virker gjerne litt små i størrelsen, også til barn (hvertfall noen bodyer).
      Håper H&M tar dette til seg og prøver å løse det på en god og ordntlig måte.
      Stå på, digger deg!

    8. Jeg er stor. Og var den butikken jeg handlet i når jeg trengte klær. Nå er jeg ikke innom der lenger. For det er det ikke noe grunn til. Vet ikke hvor mange 10 000 jeg har lagt igjen der i løpet av årene og i hvertfall de siste 3 årene når jeg for det meste har handlet barneklær også. Og nå er jeg gravid. Og de har jo pokker meg sluttet med gravid klær også. Var innom i dag. Ett stativ hadde dem med gravid klær. 1!!!!! Blir så forbanna!!!!

        1. Jobber på HM, størrelsene per dags dato går opp til 44, altså XL på alle avdelinger utenom Divided. Men størrelsene endres nå til å gå opp til 46 eller XXL på alle avdelinger.

    9. Hei må bare sende deg denne videoen, kan hende du har sett den men ☺️ syns det er kjempe bra du tar det opp, syns det er tragisk at de skal ta det vekk og godt noen sier det ❤️ har selv vært oppe i 44 og ikke funnet noe klær å få på meg og syns det er tullete at vis du er over 40 så finnes det nesten ikke klær til en på hm eller cubus eller bikbok for den saks skyld. Så heia kappahl 🙌🏻 men uansett se hele videoen for der snakker han faktisk om det temaet ☺️

      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2669456699832085&id=100003033421934

    10. Nå synes jeg man ikke bør bruke HM i deg hele tatt. Klærne har elendig kvalitet, stoffet er tynt og klærne er ekstremt små i størrelsen. (Både til voksne og barn) Siste gang jeg handlet der måtte jeg prøve str L og jeg er ei lav jente som da veide 55 kg. Sier seg selv det er helt vilt.. (Plagget var ALT for stort over puppene og nesten trangt over magen..)

      Samtidig skjønner jeg butikkene ikke vil ta inn klær som det går lite av. Jeg sliter litt i motsatt fall med sko. Finner ikke små nok sko uten å gå på barneavdelingen. Og det synes jeg ikke alltid passer. Men beskjeden er det går så lite så blir ikke prioritert..

    11. Har selv vært en XXL, nå er jeg en S/M, men på HM må jeg opp i 40/42 i klær. Så at de skal ha klærne sine i større størrelser betyr jo bare at de i realiteten får klær som passer en L/XL, da størrelsene deres tilsvarer opptil 3 størrelser mindre enn andre butikker. Supert at du bruker stemmen din til dette, Sara! 🙌🏼🌈 Digger deg😍

    12. Utrolig at de skal slutte å selge Stor str i butikk, når jeg vil kjøpe meg klær liker jeg å se og prøve, jeg handler ikke på den avdelingen, men synes synd på de som nå ikke får gå til HM å handle klær. Alle er vi ulike både i høyde og fasong, fy dere som mener at de bør slanke seg siden de bruker stor str. Heier på deg Sara Emilie, superflott at du som er blogger fremmer dette HM driver med.

    13. Er det ingen som har fått med seg at H&M utvider størrelsesortimentet i de «vanlige» avdelingene? Dvs. at du som vanligvis går i pluss-avdelingen og kanskje finner litt triste sorte tunika og tights nå kan finne din størrelse i hele butikken istedet?

      1. De går opp 3 strl, og i en butikk hvor størrelsene er så små at jeg som bruker XS/S må opp i L, er ikke det mye å rope hurra for.

    14. Sjokkert og skuffet over hm nå! Jeg var tidligere plus size, og fy flate som dette treffer meg! Det er så slemt! Takk for at du tar det opp, Sara!!

    15. HM+ var det eneste stedet jeg handlet klær i flere år, men så fjernet de plussavdelingen i butikken nærmest meg. I flere av de store butikkene i Oslo har de også fjernet avdelingene. Når butikkene går over flere etasjer, så er det ganske uforståelig at de ikke skal ha plass til plussavdeling.
      Utvalget på avdelingene har jo også vært ganske begrenset. Hadde det vært bedre tilgang og utvalg så hadde nok etterspørselen vært større også!

    16. Hei Sara Emilie! Utrolig bra at du tar dette opp! Jeg bruker selv større størrelser og bruker vanligvis klær fra plus size avdeling. Har alltid synes det er vanskelig å finne klær og har for lenge siden sluttet å kjøpe klær fra H&M sin plus size avdeling, av den enkle grunn at de gjorde avdelingen mindre og mindre og tok for det meste inn klær som virkelig ikke passer min aldersgruppe. Selvom jeg er litt ekstra curvy ønsker jeg jo ikke kle meg i hva som helst heller. Jeg gikk over til å handle i butikker med godt utvalg i størrelser og mye på nett. Enig med deg om at de burde beholde plus size størrelsene og ha det med resten av sortimentet, slik som feks Lindex.

      1. Så flott at du tar dette opp. Jeg er selv en Plus size jente og har i mange år handler på H&M sin avdeling, men med årene følt meg mer og mer utilpass i butikken deres. Dette har blant annet med at de gjør avdeling mindre og mindre og plasser den gjerne innerst i et hjørne. Hva signaliserer de utad til kundene sine med dette? Vi har jo like stor interesse for mote som alle andre.

    17. Aldrig handlat på Hm ändå. Usel kvalité och dåliga arbetsförhållanden. Men synd för de som gillar.

    18. Altså har du undersøkt i det hele tatt?! Jaa de fjerner plus avd i butikk, men det er fordi de inkluderer den i resten av avdelingen!!

      1. Dette er tull.
        De lager klær opp til strl 46, som
        i normal størrelse tilsvarer 42.

        Mener du da at man som en reell strl 46 eller 48 skal være fornøyd?

    19. Handler ikke på hm lenger etter at jeg så Joakim Kleven sin film på youtube… hm er rett og slett fast fashion på sitt verste. Da tar jeg heller til takke med litt mindre stappa garderobe og kjøper heller klær fra mer etiske produsenter med ordentlig kvalitet 😊
      Har forøvrig vært stor selv engang og da handlet jeg mest på zizzi rett og slett fordi de hadde mer flatterende snitt på klærne 👍

    20. Tenker at grunnen til at plus sizesen til hm ikke gikk så bra er kanskje fordi de klate den mammaavdeling!!!

    21. Jeg må innrømme at jeg syns dette er utrolig trist!
      Jeg selv er ikke den som trenger store størrelser…. men en ting syns jeg er viktig og det er at alle skal ha mulighet og tilgang på å kjøpe de klærne de ønsker seg, dermed er det nødvendig at de finnes i store størrelser som i små størrelser!!
      Jeg kjenner jeg blir så oppgitt når folk sier at de som bruker større størrelsene burde gå ned i vekt, fordi det e skadelig å være så stor… men tenk litt da, tror ikke du at dersom du ikke hadde funnet en bukse som passet deg, hadde du blitt lei deg da?
      Ja!! Det hadde iallfall jeg!!

      Mange sliter med at de ALDRI finner riktig størrelse i butikk dette går ut over den psykiske helsen til utrolig mange!!

      Du har rett på klær som passer akkurat deg uansett om du er tynn eller om du har litt ekstra fett rundt magen!!

    22. Det er så drøyt at de fjerner dette! Hva med oss som er plus size. Skal ikke vi få mulighet og handle klær til en allright pris. Går du på andrebutikker (som er plus size) og skal kjøpe noen klær Så er prisene skyhøye.. jeg blir så sint! Hvorfor skal ikke vi kunne handle til ”budsjett“ priser! Jeg håper så inderlig de tar seg selv i nakken . Og virkelig slutter og lage et større kroppspress i samfunnet. Vi er i 2020. Alle er vi forskjellige og i forskjellige størrelser og former. Hvorfor skal ikke vi , få lov til å kunne kjøpe klær på H&M?

    23. Helt enig med deg !!
      Går ikke Ann :/ jeg bruker også flere str i samme butikk, hm er en av de! Og skal ikke damer med litt ekstra på kroppen ha mulighet til å gå i En butikk og kjøpe Seg plagg ? Ikke minst prøve de først, huff dette er tragisk og dårlig gjort :/ ikke minst diskriminering !!

    24. Jeg handler ikke på H&M av ulike årsaker, men er helt enig med at de ikke skal fjerne plus size kolleksjonen i butikk. Men det som, om mulig, provoserer meg enda mer er: at de har en plus size kolleksjon. Hvorfor må vi som trenger “plus size” gå i egen butikk/avdeling for å få klær som passer? Elsker at Kappahl har klær i xs-2xl uten at noen av størrelsene har egen avdeling.

    25. Jeg er ikke ”stor“, men jeg er høy og har former noe som gjør at vanlige HM klær rett og slett ikke alltid passer. Å da kjenner jeg at jeg rett og slett blir litt lei meg da de velger å fjerne den avdelingen. (Selvom de har dårlig utvalg i fysisk butikk)

      tommel opp for kroppspress.. altså hallo i luken, HM dere skuffer

    26. Blir så uendelig provosert! Jeg er en pluss og jeg må bare få si at etterspørselen er ikke stor nok fordi vi har 5(!!!!!!!) Fuckings stativ å velge fra av i en gigantisk h&m i Ålesund. Takk skal de faen meg ha.
      “Hmmm, buksa mi revna. Skal bare bestille ny på hm.com og vente 1 uke før jeg får den nye. Nei, vent, den passet jo ikke. Må sende i retur og få en ny en!” Flott det…

    27. Kjempe bra at du tar dette opp! Ikke greit av H&M, en ekstra ting de kan legge på lista si over ting de ikke gjør bra… Men! Det jeg synes er helt sykt er at så fort du bikker str 42 så er du plus size. Har du litt ekstra former, litt høy, eller er innenfor “normalen og vil ha litt romslige klær, da må du oftest i plus size?! Er det rart folk sliter med å godta kroppen sin som den er? Du gjør en super jobb, elsker å følge med på deg og din uhøytidelige holdning ❤❤

    28. Tragisk. Vi mennesker e ulike i former og størrelse – klærne burde som du sier ikke kategoriseres slik de gjør hos hm. I fjor sommer var vi på ferie i Oslo, jeg var gravid og tenkte jeg skulle handle gravid klær fordi jeg så for meg at de hadde større utvalg enn her i Trøndelag. Men neida, i den 4 etasjes HM butikken så fantes det ikke mammaklær i det hele tatt – og ja – jeg spurte til og med etter avdelingen i kassen 🙈

    29. Dersom de faktisk utvider hele sortimentet til 3xl, så er det jo greit at de fjerner plus-avdelingen. Men da må en 3xl faktisk være en 3xl, og ikke xl…

      For øvrig synes jeg at kommentaren lenger opp om at str 48 er usunn, er helt forkastelig. Du kan godt være en str 48 og ha en mye sunnere kropp enn en str 36. Det handler om hva du putter i munnen og hvor mye du er i aktivitet – ikke hva vekta viser!

    30. Kjenner jeg blir forbanna, her nord så har jeg kun H&M og Lindex jeg kunne finne klær på, ettersom jeg er akkurat litt for stor til “normal/standard” størelsen.

      Har dårlig økonomi også, så da har jeg bare handlet på H&M. Det å handle på nett er ikke aktuelt for meg, fordi jeg må prøve plagget for å se hvordan plagget sitter.

      Så ja dette er sykt skuffende og det ødelegger muligheten min for å finne klær.
      Føler jeg får beskjed om å slanke meg for å kunne handle hos dem. Men dette går ikke pga helse så jeg HATER dette!!

    31. Etter det Joakim Kleven har fokusert på angående H&M har jeg vurdert å boikotte dem helt, men handlet litt der uansett. Men nå når du sier at de itillegg slutter med Plus size så er det stopp, nå er det nok! Jeg er selv ikke Plus size, men jeg handler overhodet ikke på plasser som har en liten målgruppe og diskriminerer folk. Har handlet der pga. at de har ok størrelser på midjen i bukser til barn da jeg har en datter som er veldig slank og nærmest må ned en størrelse pga midjen, men nå er det nok! Syr heller inn buksene hennes enn å handle en plass som kun fokuserer på slanke folk! Ikke ok at samfunnet i 2020 utvikler seg slik, og håper virkelig ingen andre følger H&M sitt eksempel!!

    32. Det er det samme med skikkelig treningstøy i de store sportskjedene også. Det vil jo automatisk gå lite av pluss størrelser når de har en liten utplukket og utdatert kolleksjon bortgjemt i et hjørne bakerst i butikken.

      Vi mennesker finnes i alle størrelser og fasonger – ønskene og behovene er også ofte ganske så like. Vi vil alle føle oss vel, fine, stilige sporty og sexy. Sånn er det i hvert fall i min venninnegjeng og vi går fra str 32-52

      På mentalt gode dager tar jeg kampen, går inn og spør etter klær, treningstøy osv bare for å sette det litt på agendaen selv om jeg vet de ikke har pluss størrelser.

      En gang jeg spurte etter en sykkeljakke i min str, mannen i butikken svarte: nei, det har jeg ikke – du vet alle som sykler er jo menn og ca 20 cm over rumpa og ler litt hvorpå jeg ser litt oppgitt på han og svarer, nei der tar du feil, i hvert fall en av de er dame ser ut som meg 😳

    33. Mener h&m som en av de største plattformene i klær burde vite beddre en og faktisk legge kropp press. Syntes det er helt idiotisk og helt uaktuelt at det i det hele tatt har skjedd det er en skam. Kan i værtfall lage 1 liten plass til pluss size på h&m syntes jeg som i byen her har vi 1 h&m som er 3 etasjer og mega stor det er ikke orden på noe der inne alt er hulter til bulter og ingenting er sortert. Og den andre på 1 aent senter i nærheten er 2 etasjer litt beddre organisert. Jeg ser ikke hvordan de ikke har plass når de klarer og ha så mye uorden og rot og forsatt påstå det ikke er plass? Nei du det er mildt bullshit. Dere hadde hatt plass om dere lærte og organisere og ikke ha 1 seksjon for t-skjorter faen 10 milioner plasser. Skjerping.

    34. Mener h&m som en av de største plattformene i klær burde vite beddre en og faktisk legge kropp press. Syntes det er helt idiotisk og helt uaktuelt at det i det hele tatt har skjedd det er en skam. Kan i værtfall lage 1 liten plass til pluss size på h&m syntes jeg som i byen her har vi 1 h&m som er 3 etasjer og mega stor det er ikke orden på noe der inne alt er hulter til bulter og ingenting er sortert. Og den andre på 1 aent senter i nærheten er 2 etasjer litt beddre organisert. Jeg ser ikke hvordan de ikke har plass når de klarer og ha så mye uorden og rot og forsatt påstå det ikke er plass? Nei du det er mildt bs. Dere hadde hatt plass om dere lærte og organisere og ikke ha 1 seksjon for t-skjorter f*** 10 milioner plasser. Skjerping.

    35. Mener h&m som en av de største plattformene i klær burde vite beddre en og faktisk legge kropp press. Syntes det er helt idiotisk og helt uaktuelt at det i det hele tatt har skjedd det er en skam. Kan i værtfall lage 1 liten plass til pluss size på h&m syntes jeg.
      som i byen her har vi 1 h&m som er 3 etasjer og mega stor det er ikke orden på noe der inne alt er hulter til bulter og ingenting er sortert. Og den andre på 1 aent senter i nærheten er 2 etasjer litt beddre organisert.
      Jeg ser ikke hvordan de ikke har plass når de klarer og ha så mye uorden og rot og forsatt påstå det ikke er plass? Nei du det er mildt bs. Dere hadde hatt plass om dere lærte og organisere og ikke ha 1 seksjon for t-skjorter 10 milioner plasser. Skjerping.

    36. Ok jenter slapp av. Det finnes mange butikker med pluss str. For og ikke snakke om netthandel.
      Hva med og ta opp temaet pluss str for menn? Dressmann xl går opp til 9 xl og det er den eneste butikken jeg vet om som selger store herreklær.

      Når det er sagt så vil jeg også si at jeg er absolutt ikke fornøyd med kapphal. De har så drit dårlig service i butikkene og den bulls@#$ kampanjen med å levere poser med klær så skulle du liksom få 50kr rabatt for hver pose. Jeg leverte 4 poser og fikk en ussel kupong og fikk beskjed om at man kan ikke bruke den hvis du handlet noe på salg og man kunne ikke bruke fler kuponger samtidig.
      Får meldinger hele tiden av dem med reklame men såklart gjelder aldri tilbudene på newbie. Men “hele” butikken er på salg da.

    37. Må si meg uenig i dette da jeg er en pluss size selv, som bruker som regel 48 og jeg kan handle på den vanlige dame avdelingen og da bruker jeg 44-46 i plaggene, har og flere venninner som gjør det! og uansett så har hm veldig fin ordning på å returnere varer fra nett i butikk! hm har tilpasset klærne sine til mer realistiske størrelser enn før!

    38. Så bra du tar opp dette 😊
      En så stor aktør som hm burde absolutt ikke fjerne sin pluss avdeling og bli enda en butikk som er med og fokuserer på kroppspresset om at alle må være maks en str xl for å få handle klær i fysiske butikker. Har selv før vært stor og vet hvor vanskelig det kan være og finne klær som passer og hvor flaut det kan være og gå inn i klesbutikker der du er for stor for alle str. Så jeg syns absolutt hm og alle andre store kjeder skal tenke på at vi alle er forskjellige og noen er større enn andre av ulike grunner og derfor syns jeg ikke de skal fjerne plus avdelingene sine, de skulle heller utvidet dem og gjort dem til en del av sitt vanlige sortiment i butikkene.

    39. Hvorfor skal det vær en pluss avd eller en xlnt? Hvorfor kan ikke str starte på 4xs og gå til 4xl liksom?! Skjønner ikke alle butikker kan ha de brede utvalget, men føler det som ofte er i pluss avd er så “konete” eller uten fasong, så blir som og gå med et telt, det ser jo absolutt flaterende ut når en i utgangspunkte eg stor😌

    40. Jeg føler at de bør beholde pluss avdelingen, men de kunne gjort den mer ”innbydende” opplever flere hm butikker der pluss avdelingen føles ut som en roteplass, med null oversikt eller system! Det blir feil i mine øyne!

      Misforstå meg rett, men alle klærne i små størrelser henger nydelig til og virker innbydende, men pluss str er kasta på et stativ… 🤷🏻‍♀️ Kropp er topp uansett str så alle plagg få sin spott👏🏻🙌🏻

    41. Ser jo sef poenget her, og likeså hvordan H&M sitt valg kan virke diskriminerende.
      Men når det er sagt, mener jeg at en må være seg bevisst at H & M er og blir en forretningsvirksomhet, og ingen humanitær organisasjon! – Og i den bransjen denne virksomheten opererer, er det derfor tilbud og etterspørsel som gjelder, og ikke hva som til enhver tid måtte være politisk korrekt å ha i sitt sortiment. Følgen er da at de varene som ikke selger, må vike for de som giur penger i kassen, -så enkelt er det! For at det skal være noe poeng i å ha klær i plus size, må folk rett og slett kjøpe de! Når så ikke skjer, vil det selvsagt føre til et tap for firmaet, og at en ren forretningsvirksomhet skal holde på et tapsprosjekt av humanitære grunner, kan man bare ikke forlange. – Man kan såvisst ønske de ville gjøre det, men å kreve dette med et ditto stempel dersom de ikke innfrir, kan man vitterlig ikke!

    42. Helt ærlig, så er jeg ikke overrasket at de gjør dette. Det er som du sier at størrelsene deres er små i utgangspunktet, og jeg synes de egentlig bare har blitt mindre de siste årene. Dette til tross for at flere butikker nå liksom skal bli mere “vennlige” i størrelsene sine og gjøre dem mere “normale”. Eneste jeg har sett av dette hos H&M er at de har lagt til en størrelse 46 der 44 var det største i de “vanlige” klærne. Men det hjelper ikke legge til en større størrelse når det ikke tilsvarer det det skal.
      Jeg syns egentlig ikke det burde være noe som heter pluss size-avdeling. Jeg må selv bruke de største størrelsene i “vanlige” klesbutikker og det føles jævlig kjipt når ikke engang den største størrelsen passer. Det er så lett å bli lei seg når sånt skjer og jeg vet jeg ikke er alene når jeg tenker at jeg er for feit til å kunne handle i butikkene jeg liker. Å ha en egen trist, liten, så kalt pluss size-avdeling gir meg ikke mere lyst til å handle klær, så hvorfor kan ikke de større klærne være bra nok til å henge sammen med de andre klærne? H&M beveger seg definitivt i feil retning ved å gjøre dette og det er rett og slett bare trist.

    43. Jeg er så utrolig enig, spesielt i delen hvor de heller kan inkludere alle størrelser i samme avdeling.. Er helt på trynet av enkelte må velge fra et lite, relativt dårlig utvalg, bare fordi man har litt ekstra på kroppen.. Og som du sier så er de allerede små i størrelsene. Nei, det er nok av butikker/kjeder som burde gå noen runder med seg selv og se hva slags bilde de sender ut til verden. Endre fokus til mangfold og at alle skal få velge innen alle kategorier i butikkene!!

      Takk for at vi har deg som tar opp viktige tema ❤️

    44. Jeg er SÅ enig. Hvorfor ta bort noe som faktisk trengs? Hvis de hadde tatt bort plus size kolleksjonen og heller lagt inn større størrelser i de vanlige kolleksjonene hadde det vært greit, for da slipper man å føle seg «uttafor» når man handler og da hadde hm også tjent på det. Men å fjerne det, hjelper ingen. Veldig dumt for de som faktisk ikke finner noen klær som passer dem annet enn på nett og kanskje en annen butikk. Skjerp dere HM, få større størrelser og få dem i samme kolleksjonene som andre.

    45. Jeg synes det er helt på trynet at de kutter ut de størrelsene, har liksom ikke så mange butikker jeg fysisk kan prøve klær som faktisk passer meg, selv om at de fleste som selger klær i store størrelser ofte har klær mer tilpasset den eldre generasjon, altså typ 45/50 ++ jeg selv er i 30 åra og ønsker å kle meg ordentlig, men ender ofte i joggebukse siden jeg ikke finner noe som er komfortabelt å ha på som samtidig ser høvelig bra ut. Bra at du tar opp dette, har selv boikottet HM etter jeg fant ut at de ikke har klær til meg selv lengre.

    46. Jeg blir helt sjukt provosert av dette.

      For det første; H&M har EN butikk i hele Oslo med Plus Size avdeling. Denne avdelingen står skjult i hjørnet sammen med mammaklær og returer fra nettbutikken. Litt sånn hulter til bulter.

      For det andre; etterspørselen er der, problemet er at det er nærmest få av butikkene som har en plus size avdeling og at de som trenger klær i større størrelser uten å være avhengige av nett velger å gå andre steder som kan tilby klærne med en gang.

      For det tredje: Jeg er selv plus, og synes det er flott at H&M har en god nettbutikk der det er enkelt å finne klær. Problemet oppstår om noe ikke passer og det blir enklest å returnere i butikk fremfor å sende via post. Da har jeg selv opplevd nedverdigende blikk og i noen tilfeller kommentarer. Det er min egen feil at jeg har latt kroppen utvikle seg som den har gjort, men jeg trenger ingen anerkjennelse av fremmede.

      I alt det negative her synes jeg H&M gjør en del bra med sortemanget sitt. Blant annet at alle klær går opp til 50 så man kan velge fra alle konseptene og ikke bare plus. Det åpner utrolig mange muligheter og jeg gir stor tommel opp til dette.

    47. Så dritt at dem gjør sånt . Men har dere tenkt over tilbudet for herrer ? Hm har nemilig store størrelser til menn , men dem har de ikke i noen av butikkene ,kun på nett,og svært få av dem som faktisk jobbet på hm vett at strørelsene går lenger en de dem selger i butikk. Skal verken store menn eller kvinner få kjøpt klær ,prøvd klær og gå fysisk i en butikk lenger ? Er de et sånt samfunn vi har blitt ?

    48. Det er helt feil retning ja! De burde heller spørre seg selv om de faktisk har et bra plus size tilbud også videreutvikle kolleksjonene! Har tatt turen innom avdelingen et par ganger fordi jeg er plus size og noen ganger finner jeg ikke klær i min størrelse andre steder, MEN absolutt ALLE klærne jeg har kommet over i plus size kolleksjonen på H&M har vært stygge kjærringklær. Beklager utrykket men det er kjedelige klær som ser ut som er laget med tanken at plus size ikke er sexy og derfor lager vi ikke fine klær i disse str! Spiller ingen rolle om man er XS eller XXXL! Finner man bare klær som er kjedelige basic plagg så kjøper man jo ikke klær der! Mange kleskjeder i Norge har mye å lære av når det kommer til å lage klær for større kvinner! Fashionnova har sykt masse fint i alt fra XS til 4XL!! Kanskje expandere hele kolleksjonen og lage klær folk FAKTISK vil gå med! Eller bare utvide allerede eksisterende XS-XL kolleksjoner med større størrelser!

    49. Syns alle skal kunne finne klær uansett butikk man går i. Ser her oppe i nord hvis man e gravid e det bære h&m som har klær og det e 1 stativ. Så føler at fordi om det kanskje ikke selge alt like godt, så burde tilbudet være der.
      Blir litt dumt å måtte vente i 1-2 uke på klær hvergang man skal handle.

    50. Hei! Jeg er helt enig med deg at det er dårlig av H&M å fjerne +size avdelingen, og jeg er helt enig med deg at det er dårlig at det henger på en vegg for seg selv, som du sier så kunne det hengt sammen med det andre.

      Men jeg synes det blir litt dumt å bare nevne at H&M ikke har store str i butikk lenger. jeg skjønner at dette innlegget handlet om H&M, og at det helt sikkert er derfor. Men da burde du kanskje skrive et innlegg om de andre butikkene som faktisk ikke har hatt et alternativ til folk som trenger store strl engang!

    51. Forferdelig at H&M ikke ser annerledes på problemet med for lite salg i pluss-avdelingen. Har de tenkt på at det kanskje er fordi klærne de lager rett og slett bør få mer omtanke når det gjelder hvordan de ser ut!

      Design finere plagg selv om det er pluss size!!! Det skal ikke være så skamfullt at man bare må velge det som finnes, fordi ingen designer rålekre plagg til pluss-jenter. Jeg skjønner derfor godt at pluss avdelingen går med minus. I stede for å fjerne den- gjør den bedre!!!

      Dette skaper i allefall enda mer kroppspress – nå kan jo (som du nevner) venninner ikke engang handle på samme steder. Ille nok var det at pluss-jenter må gå i «skammekroken» med de lite flatterende og designede klærne, nå har de ikke engang det! Er de ikke verdt å omfavne i deres butikk H&M? Dere driter dere ut heftig.

    52. Så viktig at du tar opp dette, det har virkelig noe med signaler å gjøre. Kroppspresset er vanvittig, ikke minst med tanke på unge jenter ❤️

    53. Nå skal ikke jeg slå et slag for HM her, men jeg og flere andre har merket at størrelsene deres er blitt større. Dvs at en XS eller S ville passet en M eller L. Så jeg tror HM har gått inn for å normalisere, kanskje til og med over kompensere ovenfor klagene de har fått ang størrelsene sine.
      Hvis vi skal se helt logisk på det, når en kolleksjon eller et konsept ikke lenger er gunstig for en butikk å produsere så vil det naturlige være å kutte ned produksjonen. HM har hatt plus size kolleksjonen i butikkene i flere år, og også prøvd ut forskjellige kampanjer for å fronte kolleksjonen.

      Man kan bli så sint man bare vil, men hvis en bedrift merker at noe ikke er gunstig for bedriften å drive så vil de etter hvert legge ned den aktuelle produksjonen – dette en helt naturlig prosess.

    54. Vi som er litt rundere og tyngre skal ikke kunne kjøpe klær i butikk vi sånn som butikkene holder på nå. Er utrolig vanskelig å finne klær i str over L/XL noe sted i fysisk butikk. Jeg må stort sett handle det meste på nett for å kunne kjøpe meg nye klær. Og ikke start med str tabellen en gang.. Der er jeg alt i fra en M – XXL, mellom 34-46 i bukser alt etter hvilke str modell de bruker… Det er skammelig

    55. Det e helt håpløst! Jeg ikke handlet klær på H&M på lang lang tid fordi utvanget i min fysisk butikk har vært så dårlig, klærne har vært figurløs, i snodig mønster eller farger som ikke er fine. Ja rett å slett «tantete» mens på H&Ms nettbutikk så har de hadd noe fint. Men pga klærne varierer så i str innad i en kjede gjør at man ikke gidder å bestille 4 forskjellige str i en kjole, bukse osv. Vi et alle forkjelldig bygd, stor eller liten. Heldigvis finnes det så noen andre butikker som har fine plus size klær. Kapphal og Zizzi har vært mine butikker i lang tid. Etter å ha gådd ned 45 kg så er jeg ikke lengre en typisk plus size girl men pga at jeg er lang å har litt lår og armer så er det ennå vanskelig får meg å finne klær som sitter bra! Jeg frykter at det H&M gjør nå med å fjærne plus size og gravid tøy fra fysisk butikk vil gjøre at flere kjedebutikker følger etter.

    56. Hei!

      Det er så dumt at H&M tar bort denne avdelingen. Man er frustrert nok fra før når det gjelder å finne store nok, fine nok og mange nok klær når man er “en pluss”. Jeg, og mange med meg har en kronisk sykdom som heter Lipødem. Da er du “en size” større over rumpe/hofteparti, lår og legger. Denne sykdommen kan du bl.a. ha fått allerede ved første menstruasjon eller første svangerskap uten at du er klar over det. Da trenger du å finne større klær som passer og da blir dette for dumt at H&M nå skal legge ned disse avdelingene der vi faktisk kan få gå å kjenne på og prøve disse plaggene vi også. Jeg går hver dag i store vide bukser fra nettopp H&M pga mine ben som er større enn de fleste pga en diagnose som jeg har. Og tar man en titt på de klærne som henger på salgs stativene til H&M så er det xxs, xs og s….. Fatter ikke dette.

    57. Jeg er helt enig Sara Emilie! Og jeg syntes også det er kjempe urettferdig at plus size klær ofte kommer i helt andre design, og helt annen prisklasse (ofte dyrere 😣). Det er utrolig urettferdig om man ikke passer inn i «standarstørrelser» som du nevner, at jeg for det første må betale mer, og velge et annet design enn det jeg ville ha fordi de andre klærne ikke er store nok eller brede nok! Så H&M, jeg håper dere kan tenke der om, og forstå at dette garantert kommer til å få konsekvenser på hvem som gidder og kan handle hos dere! Det finnes ingen standar størrelser, alle er forskjellige, og ALLE burde få lov til å prøve klærne i butikken før de kjøper de! Og ALLE burde få mulighet til å kjøpe klær uten å må i spesial foretninger! Skam dere H&M!
      Og ❤️❤️❤️ til deg Sara Emilie som tar dette opp! 😍❤️

    58. Takk for at du tar dette opp! Jeg er selv plus size, og sliter såå med å finne noe, og nå skal de fjerne det helt 😔

    59. Helt tragisk, rett og slett! Jeg er plus size og er oppi de største størrelsene. Det å kunne gå inn i en butikk å komme ut med en pose med klær skjer ikke ofte, så det å faktisk finne klær på hm som passer, det har betydd mye. At de fjerner dette nå, gir meg et inntrykk at av overvektige kvinner ikke er god nok og at de ikke har noe der å gjøre.

      At forespørselen ikke er stor nok er vel kanskje ikke så rart når plus size klærne ikke matcher resten av sortimentetet til hm. Jeg er en jente på 23 år, og jeg vil faktisk ikke kle meg i noe som gjemmer kroppen min og får meg til å føle meg enda større enn det jeg er.

    60. Litt rart at du sier at hm ikke burde fjerne sin plus size fra butikken med tanke på hvor vanskelig det kan være å finne klær som passer. Å at du også spreder Body positivity men så har du veldig mye spons fra Junkyard som er ikke i det hele tatt inklusiv i størrelser. tror størrste størelsen fra junkyard er L :/

      1. Jeg mener du bør oppgi kilder tydelig. Hvis du har oppgitt kilder så er det ikke tydelig og hvis ikke så er det svært svakt av deg. Det lærer man i norsken. Gjør det neste gang så slipper man å lete selv.

    61. Jeg skulle så ønske hm fikk seg en trøkk til slutt. Jeg har sluttet å handle til meg selv der, lite i det hele tatt. Jeg må på denne lille veggen om jeg skal handle der. Men aldri handlet. Hvorfor tror de at fordi man er stor vil man ha print på buksa, eller stykke gensere. Det er jo ingenting som har vært pent på den avdelingen!
      Så dette er bare enda en grunn å aldri handle ett eneste strikk der!
      Provoserende at de kaller bukser til barn for skinny også!

    62. At Plus size har solgt dårlig skjønner jeg! Etter min mening er det jevnt over kjedelige klær og kjedelige farger, godt bortgjemt i ett mørkt hjørne av butikken. Helst lengst inne i butikken, slik at man må gå “skammens rute” både fram og tilbake og virkelig bli lagt merke til.

      At man er plus size betyr IKKE at man ønsker å gå i svart/grått til en hver tid. Ikke betyr det at man ikke ønsker klær med form i heller…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg