IDAG SPRER JEG BEINA


Dette har jeg gruet meg skikkelig til, for å være helt ærlig. Jeg har utsatt og vært utrolig uansvarlig. Jeg har snakket lite om det i sosiale medier og det var ei god venninne som tvang meg til å bestille timen. Idag går dagen til gynekologisk undersøkelse.

Det hele startet med at jeg begynte å få mellomblødninger for en stund tilbake. Jeg går ikke på noe form for prevensjon og jeg har alltid 22 dagers syklus. Men så begynte syklusen min og endre seg helt tilfeldig. Jeg opplever også store smerter rundt eggløsning hver mnd og har fått en del andre plager. Det kan være noe, men det er mest sannsynlig ingenting.

Først utsatte jeg undersøkelsen fordi jeg fikk beskjed om at jeg måtte slutte å blø før de kunne ta prøver. Noe som aldri skjedde. Så drøyde jeg i håp om at det skulle gå over av seg selv. Så kom Corona. Alltid en dårlig unnskyldning. Men i påsken når jeg ble innlagt for blindtarm betennelse utgjorde de en kikkhull operasjon på meg. Der sjekker de over andre ting også og når kirurgen var innom etter operasjonen sa hun at livmoren sa hard ut(?) under operasjon og at jeg burde bestille en gynekologisk undersøkelse.

Så, her er jeg! På vei til Aleris for en sjekk. Celleprøve skal taes og sjekk utføres. Det er forhåpentligvis ingenting farlig, men jeg må innrømme jeg sitter med en klump i magen idag. Jeg deler likevel for å minne dere på at man burde sjekke seg jevnlig. Det anbefales å ta underlivsprøve hvert 3 år med mindre du har plager. Og selvom du syntes det er guffent, slik som jeg gjør. Så er det så viktig!

Når er sist gang du sjekket deg?

33 kommentarer
    1. Masse lykke til!❤️ Det er ikke det morsomste man gjør, men det er noe av det viktigste, uten tvil!
      Jeg var hos gynekolog i mars, så celleprøve har jeg fått unnagjort for denne gang😊

    2. Masse lykke til!❤ Jeg utsatte det også (over flere år).. Til slutt var det ei veninne som overtalte meg til å få det gjort. Gruet meg veldig, men var utrolig godt å bli ferdig med det!😊

    3. Lykke til!

      Tok i fjor sommer, var da 22 år. Alltid vært uregelmessig, men plutselig begynte jeg å slite med småblødninger til tidspunkt som ikke ga noen mening. Ble nektet prøve fordi jeg var under 25 (til tross for at jeg hadde født to barn), så endte opp med å bestille privat. Prøvene var heldigvis fine. Gruet meg utrolig mye i forkant, men var utrolig deilig å bli ferdig med det, ekstra deilig var det å få vite at alt så bra ut.

    4. Lykke til! Dette går nok bra😊 jeg hadde celleforandringer etter første fødsel, og måtte inn til en konisering, et lite inngrep hvor de fjernet en del av livmorstappen. Etter dette har jeg fått et barn til, og ikke hatt celleforandringer siden😊

    5. Ugh, ekkelt og skummel beskjed å få. Du ba på snap om beroligende innspill, så må bare starte med at det har jeg ikke. Men jeg håper din undersøkelse kan berolige meg! 😅
      Helt plutselig ble blødningene mine et eneste kaos! Kunne blø i 30 dager, bittelitt opphold, så blø igjen. Har prøvd både det ene og andre av hormoner, men ingenting hjelper. Har vært hos gyn tre ganger, alt ser normalt ut, og celleprøver er negative. Jeg føler også at det eneste fokuset til gynekologene, hadde 3 forskjellige, var å gi meg spiral for å stoppe blødningene. Ingen av dem var interessert i å finne ut hvorfor 😩 Så nå håper jeg litt på at du finner noe, så klart ufarlig!!! men som kan forklare, så jeg også kanskje kan få et svar og hjelp. ❤️

      1. Høres ut som endometriose/adenmyose. Veldig vanlig og ufarlig men utrolig smertefullt ved eggløsning og det gir uregelmessige blødninger. Kort forklart så er det blodcyster som kan være ved tarm, livmor, eggstokker osv. Og disse sprekker ofte og det kan være veldig smertefullt! Anbefaler å få en henvisning til Anton Langbrekke på Ullevål om du ønsker videre utredning og hjelp videre <3

        Det er sjeldent man klarer å få den diagnosen, derfor man må til spesialist for vanlige leger kan som oftest ikke se det bare ved innvendig ultralyd. Det er veldig vanlig og helt ufarlig!

    6. Det er ikke noe ålreit å gå til gynekolog, men alle burde gjøre det jevnlig. Jeg tok celleprøve i Mars i år, og det ble funnet celleforandringer på livmor. Ble innkalt til gynekologen ganske kjapt og det ble tatt biopsi. Går fortsatt å venter på svar på den, men gynekologen har sagt at jeg har alvorlige celleforandringer og må forberede meg på en konisering (fjerne nederste del av livmorhalsen). Går man for lenge med celleforandringer, så kan det bli kreft, noe jeg håper at jeg ikke har fått.

      Så ikke utsett sånne ting, viktig å sjekke høna jevnlig!

      Lykke til i dag ❤️

    7. Har hatt celleforandringer i 2014. Ble oppdaget ved en abort. Nå sjekkes det en gang i året, men tidligere var det hver 3 måned 🙄

      Gleden kommer i kroppen når man er ferdig 🤗

    8. Masse lykke til! ❤️ Skummel og guffen følelse når man venter på svar, men såå viktig🥰

      Tok min første celleprøve for snart tre år siden (året jeg fylte 25), tok evigheter før jeg fikk svar. Regnet med alt var bra for jeg hadde ingen symptomer.
      Men ringte å etterspurte svarene etter 3-4 uker, og fikk svar på alvorlige celleforandringer og at jeg måtte inn å ta en biopsi (ta en liten bit av livmorhalsen).
      Der fikk jeg bekreftet de alvorlige celleforandringene, og måtte koniseres for å fjerne en del av livmorhalstappen. Fikk narkose og de var utrolig flinke på sykehuset❤️

      Tok ny test i fjor etter fødsel med fine prøver, som var en enorm lettelse! 🥰

      Sender deg varme klemmer🥰

    9. Tok undersøkelse forrige uke😊 Viktig å få det gjort! Alltid noe man gruer seg til, men svish så er det over. Masse lykke til! ❤️

    10. Lykke til i dag! ❤ Så bra at du deler dette, tror mange får en viktig påminnelse nå!
      Alt godt ønskes deg 🥰

    11. Masse lykke til❤
      Jeg har siden tenåra slitt med smerter, uregelmessige blødninger osv, men leger og gynekolog har ment der ikke er noe galt og at jeg kanskje er litt overhysterisk..

      Måtte for 2 år siden inn og fjerne blindtarm, og som du skriver så kiker de da også over andre plasser inn i der, og de fant hos meg noen cyster og vev som ikke skulle vere der, fikk beskjed om at det var sendt inn for analyse og jeg ville bli kontakta når de visste mer. Jeg har da enda opp med endometriose diagnose, og driver og tester forskjellig nå i håp om og redusere smerter og plager til ett levelig nivå..

    12. Lykke til Sara, tenker på deg idag! Fjernet blindtarmen rett før deg og relaterte virkelig til smertene og den spesielle gangen 😅

    13. Jeg begynte med blødninger i hytt og pine etter siste fødsel. Alltid hatt de til samme tid hver mnd før. Men så kunne den komme helt plutselig, så kom den 4 dager etter at jeg skulle hatt den. Så blødde jeg omtrent ikke noe. Og slik har den fortsatt. Jeg sliter med mye smerter før mens og ved eggløsning. De har funnet ut at jeg har endometriose pluss at jeg var som deg. Hadde alltid en unnskyldning for å ikke dra på gyn. Sønnen min er nå 7. Så i fjor dro jeg inn. Fordi jeg merket at noe ikke var riktig. Som stemte. De fant noe og jeg måtte fjerne litt av tappen. Etter det har jeg hatt mye smerter. Så nå skal jeg inn og fjerne livmoren. Mye og fordi de sier at man kan få mindre smerter av endo når man fjerner. Så husk å sjekk deg🥰 ikke gjør som meg🙈

    14. Hadde celleprøve ifjor somme og der ble det oppdaget svært alvorlige celle forandringer som gjorde jeg måtte konisere (fjerne tapp på livmor i begynnelsen på august . Var inne til kontroll nå forrige måned og ingen nye celleforandringer og HPV viruset var borte.. jeg venter selv på fjerning av livmor pga kraftige blødninger jeg har hatt siden jeg startet med mensen.. nå når jeg ikke tåler prevensjon midler lenger får jeg ikke kontroll på blødninger som jeg gjorde med. Så har begynt på medisiner for å minske blødninger mens jeg venter på operasjon.

      Masse lykke til ❤️

    15. Jeg sliter med framfall etter to fødsler og skulle til privat gyn rett etter påske, som ble utsatt pga. Corona 🤷 Skulle sjekke at alt står bra til, og ta celleprøve 😊Har nå fått time i slutten på mai! Jeg har tatt underlivs undersøkelser jevnlig siden jeg var 20, da ei venninne fikk eggstokk kreft som 19 åring..

    16. Huff ❤ har selv slitt med uregelmessige blødninger helt siden 12 års alder. Ble verre da jeg var 17. Magesmertene tok helt av. Kjempet mot et giddeløst og uinteressert helsevesen i 13 år før jeg fikk diagnosen Endometriose og nå noen år etter fikk jeg diagnosen adenomyose. De kan nå se tegn til adenomyose på ultralyd på endometrioseklinikken på Ahus faktisk. Bra du tar dette på alvor. Du er en viktig stemme ❤

    17. Hei! Jeg ble konisert i -17, dagen før jeg fylte 22 år. Dette etter mange år med celleforandringer, uregelmessigheter i syklus, smerter under sex, samt et strev etter å bli tatt på alvor. Dette hadde foregått siden jeg var 18 år. Ble henvist til spesialist og fant grove celleforandringer og positiv hpv 16 test. Fjernet derfor en del av livmorhalsen, og har, forutenom svangerskap, gått til gynekolog hver 6 mnd for livmorhalsprøve og vevsbiopsier etter dette. Har nå normale celler, men fortsatt hpv positiv. Det er bra at du sjekker deg, selv om det er ubehagelig. Lykke til!

    18. Sjekket meg i 2013, så fikk jeg samme symptomer som du har og sjekket meg igjen i slutten av 2017. Fikk da påvist CIN3 og de foretok en konisering og tok biopsi. Fikk prøvesvar på den og fikk diagnosen livmorhalskreft. Utførte en akutt kikhullsoppersjon hvor de fant ut at jeg hadde spredning til lymfer og nærliggende vev. Ble bestemt å utføre en total hysterektomi. De fant da både adenomyose og endemetriose i livmoren, noe som kan forklare alle småblødningene jeg har slitt med og alle smertene. Hadde jeg ikke fått kreft, så hadde de neppe funnet ut av dette her. Dette er jo en litt skrekkhistorie, og blødninger kan ha en trillion årsaker så sannsynligvis er det noe helt ufarlig. Jeg fjerna livmor, livmorhals og eggledere i mai 2019 og har siden fått et helt nytt liv. Det er nå snart 1 år siden og jeg er enda kreftfri.❤🙏 Lykke til

    19. Hei😊

      Jeg tok celleprøver 20 November 2019!!
      Ble tvingt til og bestille legetime til slutt! Jeg har utsatt det kjempe lenge og ikke sjekket meg noen gang.. Har liksom ikke stresset med det. Men jeg hadde mye smerter, mellom blødninger, sykt mye smerter under eggløsning og spott blødning etter samleie!!
      Så tilslutt tok jeg nå denne testen alle har mast om..
      Legen ringte meg 27 november og jeg måtte inn på Ahus for nye prøver.. De visste for mye forandringer.. Nye prøver ble tatt og 1.Desember ringte gynekologen fra Ahus. Jeg måtte inn igjen og det fort.. Her hadde jeg Cin-3 på skalaen. Altså stå store celleforandringer at jeg måtte fjerne en stor del av livmorhalsen og enda litt mer! Cin-3 er stadiet før livmorhalskreft.
      7.Desember ble inngrepet tatt! Så gikk veldig fort for min del og få fjernet det som måtte bort!! Skal i disse dager inn for nye prøver og håper på at de er fine🙏🏻🙏🏻❤️

      Jeg er jo bare 30 år så har liksom hele veien tenkt at! Neida, det skjer ikke meg. Men så feil kan man ta! For min del ble jo inngrepet ganske stort og bør/kan ikke få flere barn. Siden de fjernet så mye. Blir det en høy risiko for både meg og ett foster!
      Har heldigvis barn og hadde ingen planer om flere, men nå blir det hvertfall ikke det!

      Håper du får positivt svar og slipper og måtte gå igjennom det samme❤️🙏🏻

    20. Håper det gikk bra <3 Sjekket for noen uker siden. 3,5 år siden sist (så litt treg, men deilig å ha gjort!) Alt bra, heldigvis =)

    21. Hei😊
      Håper alt gikk bra i dag! Jeg sjekker meg hvert år faktisk. Har ikke hatt plager selv men det er mye celleforandringer innad i familien. Startet å sjekke meg da jeg var 22. Jeg syns det er veldig greit å ta den sjekken en gang i året for da kan ting bli oppdaget tidlig dersom det skulle være noe😊

    22. 2 år siden sist nå. Alt fint! Så har i kalenderen min for neste år at da er det påtide! Det er så genialt med digital kalender 😁

    23. Lykke til. Celleprøve bør man ta hvert år, samme med bryst ultralyd. Ting kan skje fort og ser at i Norge ingen tar det på alvor 😔 jeg var hos gynekolog her og hennes beskjeder rundt livmorhalskreft og celleprøve var veldig begrenset og utdatert. I min familie så er det både mamma og søsteren min som fikk den triste beskjed (i tidlig stadium takke være ofte sjekk). Og hun mente at det er BARE virus som kan utløse livmorhalskreft… 🤦🏻‍♀️ Så ser etter ny ginekolog. Sjekk dere ofte jenter❤️

    24. I feel ya. Jeg har slitet med mellomblødninger lenge og gikk heller ikke på prevensjon. Begynte på minipillen, og det hjalp alt. Meeen, siden jeg tok alle prøver for å finne ut av dette fikk jeg positive hpv prøver og nå fikk jeg det for 2 gang på 6 mnd kontrollen. Tror ikke det har noe sammenheng med blødningene.. Men nå er det nok en runde med biopsier etc. Men kjempe bra at de finner ut av det. Regner med at de prøver noe hormonelle tilskudd evt prevensjon og evt ta alt av prøver….
      Klem

    25. Ikke noe for å skremme, og ikke nødvendigvis at man må ha mye eller merke stort. Men søk opp og les om Endometriose og Adenomyose?
      Adenomyose sitter jo lokalt i livmor. Man kan finne ut av dette hos Ullevål (beste teamet i Norge) med MR med endometriose protokoll og med riktig kunnskap på en innvendig ultralyd😊 noen har lite og er kjempe plaget og noen har masse og merker ikke noe. Så mange forskjellige grader og erfaringer om dette. Jeg har selv begge. Blir 34 i år og har ingen barn (pga disse to har tettet begge eggledere😅) og jeg skal ha hysterektomi for å bli kvitt adenomyose siden det er eneste kuren for å slippe mine problemer med dette. Endometriosen blir jeg aldri kvitt, men jeg er mest plaget med adenomyose🙈

      Håper prøven ikke viser til noe endring🤞❤️

    26. Jeg fikk diagnosen endometriose da jeg var 18 år etter 7 år med masse smerter og uregelmessig blødninger. Behandlingen ble hormoner i form av p-piller. Jeg prøvde 3 forskjellige p-piller uten at det hjalp. Fikk så noen sprøyter jeg skulle ta en gang i måneden for å sette kroppen i kunstig overgangsalder, men dette funket også dårlig. Etter nesten 9 måneder med blødninger fikk jeg satt inn hormonspiral som endelig hjalp. Denne hadde jeg i i ca 3 år. Jeg er nå blitt 24 år og tok den ut dor ca 1,5 år siden. Smertene er blitt mye bedre per nå, men det er nok fordi jeg ikke har hatt blødninger siden sist operasjon. Med endometriose så kommer jo dette vevet gradvis så lenge man har mensen. Jeg går nå til spesialist å blir utredet for ufrivillig barnløshet og får behandling for dette. Spesialisten tror heldigvis at det skal gå bra. Jeg går nå regelmessig til gynekolog og har et fantastisk forhold til fastlegen. Gjennomsnittstiden for å få diagnosen endometriose er 7 år, og det gikk dessverre 7 år for meg. Men jeg håper at hvis det blir det de mistenker med deg at du ikke må vente like lenge! Masse lykke til på timen og tusen takk for at du setter fokus på viktigheten av å gå til gynekolog. Hadde jeg lest om det på blogger da jeg var yngre hadde jeg kanskje kjempet for å få en time før det ble så alvorlig at jeg ble innlagt på sykehus.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg