KROPPEN MIN

Vi vurderer oss selv hele tiden. Vi ser etter ting som kan forbedres, vi leter etter feil. Ofte feil ingen andre enn oss selv ser og vi blir vår første dommer. På mange måter er vurderinger fint, vi utvikler oss ved å jobbe mot noe bedre. Jeg sier ikke at vurderinger er feil. Men med tiden har fokuset kanskje gått fra å vurdere “kunne jeg vært mer hyggelig idag” til “jeg burde hatt en strammere rumpe”.

Kroppsfokuset står sterkere enn noengang, og forventningene er skyhøye. Utseende-fokuserte trender står i høyt fokus og i lang tid har mangfold vært glemt på reklameplakatene. Vi dømmer vårt eget utseende og egen kropp mer enn noengang, så jeg ønsker å fortelle deg dette:

Du er ikke for tykk eller for smal. Nesen din er ikke for stor eller for liten. Brystene dine henger ikke for mye og magen din er ikke for løs. Kroppen din er ikke for stygg eller for slapp. Faktisk, så gir kroppen din deg idag.

Den har bært deg og hjulpet deg igjennom sykdom. Den har vært med på en stor reise, og plukket deg opp hver gang du har falt. Kroppen din har gjennomgått hjertesorg og hjulpet deg forbi. Den har helbredet åpne sår og brekte bein. Kanskje kroppen din til og med lagde en baby for deg?

Kroppen din har gitt deg hver eneste dag. Kanskje ikke alle har vært like optimale, men du er her idag. Selvom du har snakket ned om din egen kropp i lang tid, så har den kjempet for deg hver dag. Kjempet for at ditt hjerte skal slå.

Så kanskje det er på tide å gi deg selv en klem? Se hvor utrolig bra kroppen din er, fokusere på den enorme funksjonen den gjør. Uavhengig av størrelse, kroppstype, hudfarge eller årstall. Uavhengig av merker, skavanker og arr. For kroppen din jobber for deg, og dere to skal være et team for alltid.

Slik tenker jeg ofte når jeg tar meg selv i å snakke ned om min egen kropp. Noenganger kan det hjelpe å sette ting i perspektiv, noenganger kan det hjelpe å fokusere på hvor fantastisk kroppen sine funksjoner er. For min del, spesielt svangerskapet. Kroppen min lagde to fantastiske barn. Kroppen min produserte et eget organ, morkaken. Kroppen min produserte melk. Hvordan kan jeg egentlig mislike den?

12 kommentarer
    1. Okei, måtte bare gråte litt. Utrolig fin tekst og sinnsykt bra innhold. Kroppene våre er rå!! Født tre babyer, så har både det ene og det andre, men fy hvor stolt jeg er av denne kroppen! ❤️ Mange tigerstriper, hengepupper, klumpete her og der, men vet du hva! Du og ditt sunne syn på kropp hjelper så sykt på mitt eget syn på min egen kropp! Håper det er mange mange flere av dere som gode influencere når mine to døtre blir i den alderen ❤️

    2. Helt fantastisk formulert!! 👏👏
      Har barn selv og kroppen min har flere “feil”..
      Har en blodåre sykdom som gjør att jeg er full i åreknuter og merker i en alder av 31år.. Har slete mye med selvbildet mitt, MEN etter jeg fikk barn så kom det seg, jeg ble plutselig stolt av den rare kroppen min.. ❤️
      Fra å ikke tørre å gå i skjørt eller bikini, til å gå rundt i akkurat hva jeg vil, UTEN å bry meg! 🙂
      Og måten du formulerte deg på her gjør meg ennå mer selvsikker👏👌
      Takk skal du ha, dette var fantastisk 🌹

    3. Helt fantastisk formulert!! 👏👏
      Har barn selv og kroppen min har flere “feil”..
      Har en blodåre sykdom som gjør att jeg er full i åreknuter og merker i en alder av 31år.. Har slete mye med selvbildet mitt, MEN etter jeg fikk barn så kom det seg, jeg ble plutselig stolt av den rare kroppen min.. ❤️
      Fra å ikke tørre å gå i skjørt eller bikini, til å gå rundt i akkurat hva jeg vil, UTEN å bry meg! 🙂
      Og måten du formulerte deg på her gjør meg ennå mer selvsikker👏👌
      Takk skal du ha, dette var fantastisk 🌹

    4. Skal du fjerne det som er igjen av fillers i leppene dine?❤️
      Hvis ikke, hvorfor ikke?
      Du er bare ett menneske du også, du føler deg kanskje bedre med fillers?
      Hvis du føler deg like fin uten, hvorfor ikke fjerne det og være ett enda bedre eksempel for det du prater om? ❤️

    5. Hei,
      jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg, men jeg føler snart at innlegg om at kropp er kropp også setter kropp i fokus. Riktignok mot er sunnere kroppsbilde, men kanskje bare for de voksne og modne der ute som har samme tankegang som deg. Som tenker at Ja visst har denne kroppen gitt meg mye!! Jeg er stolt!!

      Når jeg leser ditt innlegg tenker jeg at du er tøff, men jeg Kommer ikke til å gjøre det.. Enda.. Tør ikke… Jeg syns fremdeles det er sjenerende med hengepupper/rumpe. Håper jeg kan gi faen en dag!!!
      Stå på!!!

    6. Jeg er helt for kroppspositivitisme, men vi er alle forskjellige og har kropper som tåler forskjellige ting. Selv har jeg aldri bært frem ett barn, men jeg er i midten av 20 årene og har gått ned 45 kg på relativt kort tid, noe som resulterte i MYE overflødig hud og heng på magen, som jeg faktisk i dag har operert bort. Operasjonen var dekket av staten på helsemessig grunnlag, men for meg handlet det minst like mye om det kosmetiske som de helsemessige årsakene. Og vet du hva? Jeg skammer meg ikke en plass for at jeg har valgt å ta det bort, endelig vil jeg få en mage som passer sammen med resten av «den nye» kroppen min. Som sagt, kroppspositivitisme er helt topp, men noen ganger handler det om så mye mer enn kun kropp. Det viktigste for meg ved å gå ned i vekt har vært å kunne bevege meg fritt uten å bli sliten, å kunne jogge 1 mil uten stopp, å kunne leke aktivt med nevøen min på 4, at jeg kan gi 100% av meg selv i jobben min. Men alikevel, jeg fortjente å få den kroppen jeg har jobbet så iherdig hardt for å få, når naturen ikke ordnet opp på egenhånd så unnet jeg meg å søke om operasjonen. Magen min har vært en vond påminnelse om hvor jeg en gang var i livet, ett sted jeg aldri vil tilbake (verken fysisk eller psykisk). Kan slett ikke si noe om veien videre da jeg er nyoperert, men jeg tror selv at livskvaliteten min vil økes betraktelig. Jeg har gått i bikini og badedrakt ila første del av badesesongen i år, jeg har gitt faen i hva andre synes, jeg har koset meg uten å bry meg om hvordan magen ser ut i badedrakten, men kanskje neste gang jeg drar på meg badedrakten at jeg kan bære den med stolthet og ikke bare bære den? For faen så stolt jeg burde være over meg selv for de grepene jeg har tatt, og for meg var dette siste innspurt for å bli ferdig.

    7. Nydelig skrevet❤️Og veldig viktig og sant❤️🙏🏼🙏🏼💙Takk for at du setter fokus på dette og setter så fine ord på dette. Vi kan aldri høre dette nok!

    8. Hei,
      Jeg skriver for å informere deg om at vi tilbyr personlige lån med 2% rente. Vi kan gi deg lån slik at du kan gjennomføre prosjektene dine eller andre ting du vil gjøre. Kontakt oss direkte via e-post: [email protected]
      Beste hilsener

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg