MIN NESTE OPERASJON

Reklame | KAPPAHL

Kjole HER.

Med den overskriften passet jeg plutselig rett inn i bloggverden, haha. Men fra spøk til side. Jeg vet hva jeg må, og jeg mildt sagt HATER det.

Min første åreknute kom etter Liam sitt svangerskap. Den gikk nedover hele beinet og gjorde skikkelig vondt. Jeg snakket med fastlegen om det og ble henvist til Ahus der jeg fikk gjennom en operasjon. Jeg måtte i full narkose, men selve operasjonen var fort gjort. De lagde et større snitt i lysken og små snitt nedover hele beinet som ikke er synlig idag. Men med min flaks, oppsto det så klart komplikasjoner i ettertid. Jeg fikk blodansamling ved lysken som endte med å bli kjempe betent og kort fortalt var det mange uker med store smerter før ny operasjon og enda fler uker med vondter. Det var helt ille, men jeg må påpeke at dette var uflaks og ikke normalen. 

Jeg krysset fingrene for at jeg slapp å gå gjennom det en gang til, men her sitter jeg da. Emma sitt svangerskap ga meg en god del fler. Jeg har heldigvis kommet til et punkt her i livet der det ikke gjør meg noe ha de utseendemessig. Jeg tenker at det er helt naturlig og mer vanlig enn mange tror. Visste du at 1 av 3 kvinner har åreknuter? Jeg har ikke latt det stoppe meg i å gå i shorts og kjole, og dere som har fulgt meg en stund vet at dette har vært en av mine saker å framme på sosiale medier, fordi det er så tabulagt.

Men nå er noen av de vonde, på begge beina. De er varme, de dunker og plager meg mye. Det kan være farlig mtp blodpropp og jeg har innsett at det bare er en ting å gjøre. På mandag må fastlegen ringes så jeg kan bli henvist til ny operasjon. Jeg grøsser av tanken fordi jeg har en historie bak meg med å alltid få infeksjon (Nå fikk jeg jo FAKTISK ikke det på blindtarmen) etter operasjon og håper veldig på at jeg skal slippe å bli skjært i. Jeg krysser alt jeg har for at de vil ta laser eller andre metoder, men jeg kan ingenting om det og må bare vente å se hva de sier.

Noen som har erfaring med dette? De ulike metodene? Eller generelt tips?

13 kommentarer
    1. Jeg har gjort det tre ganger på Lovisenberg.
      De brukte metodene, damp og radiofrekvens og heklet.
      Damp og radiofrekvens ødelegger årene så de “forsvinner”, men av og til trekkes de ut med en heklenål.
      Første gangen fikk jeg årebetennelse etter inngrepet, det var helt grusomt.
      Men de to andre gangene har det vært helt greit etterpå, bare litt uvant å gå med stram bandasje rundt hele beinet en uke.
      Du får lokalbedøvelse og det er ikke behov for sykemelding.
      Inngrepet er helt greit, bare litt i ubehagelig med hekling.

    2. Masse lykke til med operasjonen 🙂 ser ikke noe galt i å operere seg så lenge det er slike grunner som dette eller om det gjelder ting som faktisk kan ha en positiv påvirkning på kroppen din ( medisinsk eller for eksempel for å få mindre skade på rygg.)

    3. Hvordan er kjolen i størrelse, hvilken størrelse har du? Evt vil du si at den er normal i størrelsen eller liten/stor. Vurderer å nettshoppe den og står mellom medium eller om jeg må opp en str.

    4. Jeg dampet og noe heklet for ett år siden, tok begge beina, på to forskjellige dager. Fikk derfor 2 forskjellige kirurger. Første operasjon, var ganske brutal, men forstod i etterkant at det var vondt, pga kirurgen. Han var hardhendt og ga for lite bedøvelse, men jeg tenkte at det var sikkert sånn det skulle være, for han endret ikke noe, selv om jeg sa ifra at jeg har det vondt. Kirurgen på nr 2 var magisk, hu ga mer bedøvelse når det gjorde vondt og var mer nøye. Resultat nå, ben nr 1, fortsatt vonde knuter og mye nye knuter. Ben nr 2, ikke vondt, men fortsatt noen åreknuter, og noen få nye. Så bare husk å si ifra når du ligger der, for det skal faktisk ikke gjøre vondt, så krev at du får mer bedøvelse eventuelt, for da var det null stress! 😄

    5. Jeg har vært plaget med åreknuter på begge ben i mange år, og fjernet med damp i 2014. Ble bra resultat, men likevel synlige blåmerker noen steder som ikke forsvinner. likevel bedre enn klumper som stikker ut av huden. Nå de siste to årene har det kommet tilbake og jeg skal ta laser på Lovisenberg veldig snart. Har hørt laser gir mye bedre resultat, så er spent for å se om det stemmer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg