VAR DET RIKTIG?

Igår sto mange tusen mennesker samlet i Oslo sentrum sammen for å demonstrere mot rasisme. Mennesker sto sammen i kampen mot en ekstremt viktig sak. Et ekstremt viktig budskap, som trengs å bli hørt. Det har aldri vært mer aktuelt. Også her i lille trygge Norge. Hverdagsrasisme oppleves daglig, det har jeg allerede skrevet mye om og brukt mine kanaler til.

Jeg har til og med oppfordret mine følgere til å reise å demonstrere. Jeg hadde et ønske om å dra dit selv. Men hadde jeg stått der igår, så hadde jeg snudd. For igår sto 15.000 mennesker samlet i Oslo sentrum, og brøt smitteverns reglene. Det ble gjort tiltak, men det var ikke vanskelig å se at mange sto uten munnbind og ikke hadde 1 meter i mellom seg. Glemte de at Covid 19 også har drept, og fortsatt dreper?

Siden mars har verden stått sammen om en felles dugnad. Barnehager, skoler og arbeidsplasser har vært stengt. Bedrifter har gått konkurs, mennesker har mistet jobben. Konsekvensene har vært store. Og det viktigste, enormt mange mennesker har mistet livet sitt verden over.

Hva med den gravide kvinnen som døde av Covid 19, hvor var respekten for hennes liv under disse demonstrasjonene? Hva skjedde med rettighetene til de i risikogruppen? Helsepersonell som daglig har risikert livet sitt for å redde Covid 19 pasienter? Helsepersonell som døde i kampen om å redde de? På verdensbasis har Covid 19 idag drept 395 460 mennesker siden 25.februar. 

Dette er en upopulær mening. Igår så jeg mange andre store influensene i mengden, som fremmet og oppfordret fler til å komme, selv når de sto der midt i situasjonen og så hvordan smittevern ble brutt. Samme mennesker som tidligere har brukt sine kanaler til å oppfordre alle til å bli hjemme. Jeg støtter saken og budskapet om rasisme 100%, men trenger andre liv å bli risikert under prosessen?

Ja. Hver eneste dag blir livet til de som opplever rasisme risikert. Hver dag oppleves rasisme, og det har pågått i langt lengre tid enn siden mars. Men i 2020, har vi muligheten til å støtte og stille opp så mye mer digitalt enn det som ble gjort igår. At vi skal demonstrere er jeg helt for. Hvis ikke nå, når? Men det kunne blitt gjort på en annen måte. Det er mange måter å støtte saken på, uten å risikere andre sine liv. Vi kunne fortsatt å digitalisert kampen, myndighetene kunne satt opp møtested i hver kommune for å dele opp mengden. De kunne innført regel på munnbind i forkant. Menneskerettigheter kan ikke vente. Men i tiden og verden står i, så kan det jobbes med å bekjempes uten å risikere andres liv.

Rasisme handler blandt annet om den vonde følelsen mennesker får av å bli behandlet som om de er verdt mindre. Er du imot rasisme og menneskerettigheter, så burde også Covid 19 og risikogruppen som allerede har mistet snart 400.000 liv på 3 mnd blitt tatt hensyn til verden over under disse demonstrasjonene.

Dette er et eksempel på hvordan en demonstrasjon ble holdt i Kosovo. Et fantastisk eksempel på hvordan det kunne vært gjennomført. Skal noen virkelig argumentere på at dette ikke hadde vært mer riktig? Her har mange land mye å lære. Tenk hvis det hadde gått ann å fått det så organisert, hadde ikke det vært bedre? Jeg håper myndighetene og folket kan ta lærdom av dette og spre den kunnskapen til neste gang.

 

Hva tenker du om demostrasjonene som skjer verden over med Covid 19 tatt i betrakning? Del gjerne

88 kommentarer
    1. 🙌🏻

      Så enig med deg! Kjempeviktig å vise støtte og bruke sin stemme mot rasisme! Også kjempeviktig å fremdeles vise moderasjon på å delta i store folkemengder og fremdeles ta de smittevernshensyn som situasjonen vi er i krever.

      Takk for at du bruker stemmen din! ❤️

    2. Helt enig med deg! Skjønner ikke at så mange gjorde det, håper bare vi ikke får et nytt utbrudd nå. Slik at vi må stenge ned alt igjen …

    3. Jeg er såå enig med deg! Avstand fra og bekjemping av rasisme er og burde alltid være viktig, uansett! Men, jeg skjønner virkelig ikke at vi har klart å gjort så utrolig mye digitalt de siste månedene, men dette var ikke mulig? Er det kødd?! Her burde det være totalt mulig å få til en oppdeling som du sier, og evt tatt det via det digitale. Hvorfor er dette greit, mens folk mister jobb, mister sitt sosiale nettverk, folk dør. Også er dette det viktigste? Rasisme kommer til å være her etter demonstrasjonen i går også, vi kunne ha tatt disse demonstrasjonene når det er tryggere mtp corona. Hvorfor stå SÅ opp for rasisme oppi verdens aller største krise, men ikke ha brydd seg før? Da kunne man vel ha ventet med de svære demonstrasjonene, og heller vist støtte og frastøtelse på en annen måte. Jeg er skuffet og lei, da jeg er redd alle vi som har vært så forsiktige i denne tiden blir veldig straffet for dette i form av enda en nedstenging av samfunnet…

    4. Helt enig med deg! Mye har blitt ofret gjennom disse månedene med selvpålagt isolasjon fra venner, hverdagsliv, og familie. Den psykiske helsa feks til meg og mange med meg har fått en betydelig knekk, igår følte jeg mange bare glemte bort dugnaden vi har hatt sammen. Hvor mange flere liv skal gå tapt nå? Må vi igjen stenge arbeidsplasser og se på at enda flere mister jobb og penger?

    5. Skreiv først et ekstremt langt svar. Men hadde endt opp me like langt innlegg som deg 😅 I bunn og grunn er eg enig me deg. Det beste hadde vært en alternativ demonstrasjon. Ikkje lenge siden hele verden klappet på terrassen. Men flott folk engasjerer seg. Og hater virkelig og være en pekefinger person. hilsen helsefagarbeider

    6. Amen!

      Demonstrasjon mot rasisme er helt greit, men hva med å organisere det på en annen måte f. Eks digitalt.

      Jeg har ingen å miste, og det tror jeg ikke noen har. Etter dette håper jeg at min kommune stenger grensen igjen og innfører ny “søringkarantene”

    7. Skreiv først et ekstremt langt svar. Men hadde endt opp me like langt innlegg som deg 😅 I bunn og grunn er eg enig me deg. Det beste hadde vært en alternativ demonstrasjon. Ikkje lenge siden hele verden klappet på terrassen. Men flott folk engasjerer seg. Og hater virkelig og være en pekefinger person. hilsen helsefagarbeider

    8. Helt enig med deg! Utrolig viktig sak som det er viktig at mange engasjerer seg i, men akkurat nå er ikke det riktig måte å gjøre det på!

      Takk for at du tør å gå mot strømmen og si noe om dette💕🌸

    9. Er helt enig med deg.

      Ble ekstra provosert når jeg så at influencere la ut på forhånd at de skulle holde 1 meters avstand, men senere kom det masse bilder fra alle at de ikke holdt en halvmeter avstand engang.. Og nå kommer dette til å få konsekvenser for alle dersom smitten går opp og landet må stenge igjen.

    10. Nå handlet det jo ikke om korona som skulle bli nedkjempet eller noe. Det var for rettferdighet for att folk skal forstå og se att det finnes rasisme overalt, de som var der gjorde det av eget valg og staten gjorde ikke noe for å stoppe det så da var det jo ikke noe ekstremt dårlig heller. Jeg hadde med glede dratt men da måtte jeg tatt en togtur på 9 t for å så dra hjem og det er unødvendig . Men de som stod der og gjorde en forskjell med stemmen sin det var jævli bra. Så forstår ikke hvorfor du skal hakke ned på de

      1. Det er helt topp at så mange ville stille opp. Jeg bare syntes det kunne vært mer organisert eller gjort på andre måter. Om 10 av de 18 som ble reg smittet igår sto der, så er det ganske skummel konsekvens. Det er mye ta hensyn til her.

        1. Vi får bare håpe at di som var på demonstrasjon igår, holder seg hjemme i isolasjon di neste 2 ukene 🤞🏻

      2. Helt enig med deg. Risiko, det tar vi når vi drar på butikkken, tar buss eller sender ungene til barnehage og skole. Så tenker jeg det er så «lett» å si at tidspunktet var feil. NÅR hadde det passet det for deg da? Smitteverns regler må vi leve med lenge og rasisme forsvinner ikke Idag men det blei en markering en begynnelse på noe. «Never in history has freedom been given without a fight” også ALDRI i historien…så la folk kjempe for noe dem tror på.

      3. enig med deg her «omg…»!! Unødvendig av bloggere å være bedrevitere og etterpåklokere på dette og så riktig at folk bruker stemmen sin. Man skal heie dette frem og ikke pirke på hva som er feil. Selvom korona må bli tatt på alvor. Folk må ta ansvar for sine egne handlinger.

      4. Skjønner ikke hva du mener her. Mener du at akkurat denne demonstrasjonen går foran alt?
        At det ikke spiller noen rolle om folk bli smittet eller man selv smittebærer?

        1. Selvfølgelig spiller det en rolle om folk blir smittet eller at man selv er smittebærer. Vi alle ønsker at smitten skal være så lav som mulig, men ytringsfrihet er viktig og spessielt rundt dette temaet! Vi skal ikke la rasistene vinne fordi vi må holde oss hjemme. Er det et land som faktisk har så lav smitte at konsekvensene av demonstrasjoner ikke blir så store så er det Norge. Som Sara selv skriver så blir konsekvensene katastrofale i de andre landene. Derfor er det på sin plass at de som kan demonstrere gjør det!

      5. Akkurat i denne tiden var dette helt unødvendig. Demonstrasjonen kunne foregått digitalt og organisert slik at man måtte ha en meter avstand. For hva var vitsen med å stenge ned Norge, holde skolebarn og barnehagebarn hjem, at arbeidsledigheten har økt til over 4 % og mange har gått konkurs, om vi ødelegger det med denne demonstrasjonen? Jeg tenker at de som var med på dette er ganske egoistiske og har tenkt altfor lite. Kjenner jeg er provosert, også på vegne av alle de som ikke hadde tålt å få korona.

    11. Forstår godt hva du mener Sara.
      Er fra Kosovo selv å den demonstrasjonen ble holdt under covid.
      Det ble tegnet tegn der hver enkelt person skulle stå slik at man holdt avstand.
      Jeg ble så stolt av at så mange demonstrerte i Norge igår men at de som planla kunne tenkt litt mer som de i Kosovo

    12. Jeg er enig at det kunne blitt gjort på andre måter. 15 000 er mange på et sted i en situasjon vi er i nå. Samtidig er jeg veldig glad for at myndighetene ikke forbød denne demonstrasjonen. For et av være viktigste prinsipper i Norge er at det er ytringsfrihet for alle uansett om det er korona eller ikke. Det er lett å sitte som blogger å fortelle om dette er rett eller om det burde blitt gjort på andre måter. Jeg tror du bare skal være glad for at ikke flere dukket opp. For jeg var en av dem som ville støtte saken utenfor stortinget, men holdt meg hjemme fordi jeg jobber i skolen.

    13. Er faktisk enig med deg her. Kjente frykten for et stort utbrudd igjen. At alt stenges ned igjen. Det tror jeg det er mange som ikke tåler. Ja såklart skal det holdes demonstrasjonet men og her er det et stort MEN! de skulle overholdt rådene fra helsemyndighetene. Jeg har selv en mann og en sønn i risikogruppen 😥

    14. Jeg er så enig med deg! Det er en god sak å demonstrere for selvfølgelig, men er det verdt at det bluser opp igjen smitte, og at den dugnaden vi har vært igjennom disse mnd kan være forgjeves. At vi må igjennom en felles dugnad til. Det er det ikke mange bedrifter og folk som lander med bena først ut av tror jeg. Må si det her skremmer meg. Krysser fingrene for at det vil gå bra, men frykter det verste. Hilsen ei i risikogruppa.

    15. Helt enig! Vi får bare håpe at di som var på demonstrasjon igår, holder seg hjemme i isolasjon di neste 2 ukene 🤞🏻

    16. Jeg synes en stor grunn til at det ble mindre organisert er nettopp fordi politi og fhi gikk frem og tilbake med informasjon til de originale arrangørene. Selve overlegen i Oslo gikk først ut og sa noe han senere måtte trekke tilbake, og det ble begrunnet i at han var “ny i jobben”. Arrangørene av det største arrangementet på Facebook hadde en klar plan som ble dratt frem og tilbake fram til dagen før selve demonstrasjonen, mye grunnet ny og endret info fra politi og fhi. Alle som var påmeldt ble usikre på selve planen og til slutt ble det konkludert med at 50 skulle et sted og 750 et annet sted og demonstrere. Denne infoen ble lagt i et “innlegg” i Facebook gruppen og ikke som selve hovedinfo når man gikk inn på arrangementet. Og selv om dette ser ut som utrolig mange samlet, så er det ikke mange fler om man regner med antall mennesker på Sørenga eller Tjuvholmen i løpet av en dag. Ihvertfall i pinsehelgen som var var det stappet fult med 10cm avstand og kø i lange baner inn på Sørenga. Men dette blir aldri nevnt offentlig. Parker i byen er stappfulle hver eneste solfylte dag og barer er fulle hver helg. Dette arrangementet viste de i så store mengder i går, som det uansett ville vært i byen en solfylt lørdag. Denne samlingen hadde ihvertfall en mening, noe en tur i parken eller en badedag absolutt ikke har

    17. ENDELIG noen som nevner dette! Takk Sara!
      Vi er flere som har holdt oss isolert i flere måneder, og jeg håper virkelig ikke att dette gjør at vi må isolere oss lenger…..

    18. Takk for at du deler! Dette er et betydningsfullt perspektiv. Strukturell rasisme er et omfattende problem i hele verden og dette kan kun bekjempes ved å aktivt være antirasist. Men denne kampen trenger ikke å gå på bekostning av smittevernet og sette andres liv i fare. Man kan donere penger til organisasjoner som BLM, søke kunnskap og samtidig støtte melaninrike forfattere (f.eks. Guro Sibeko – Rasismens poetikk), stå opp mot hverdagsrasisme, gi din underskrift til opprop, delta i debatter, osv. Det er _så_ mye som kan gjøres som ikke bidrar til spredning av viruset.

      Jeg er overbevist over at man kan kjempe mot både rasisme og pandemien samtidig. Man skal ikke trenge å velge én sak.

    19. Jeg tror at dersom de hadde fulgt planen med 50 foran Stortinget og en lenke med folk med 2 meters avstand, så hadde markeringen fått større virkning. Det er min mening.
      Synd at det de brøt reglene, for nå er budskapet blitt overskygget av at folk er fortvila, sinte, sorgfulle fordi de brøt koronatiltakene.

    20. Jeg tipper at alle som er enig med deg har ikke erfart rasisme på kroppen. Så forøvrig snappen din her om dagen der du påstod å ha opplever rasisme fordi faren din er fra Tsjekkia. Jeg tviler på at hva du uansett har opplevd kan sammen lignes med hun politikeren fra Sarpsborg som blir kalt for blant annet ape.

      1. Kjære Aaa
        Med slike kommentarer og påstander så kan du faktisk fiendtliggjøre noen som faktisk er dine allierte i saken. Du kjenner ikke SARAAEMILIE sine erfaringer noe bedre enn meg. Tiden er inne for å stå sammen om saken, jo flere jo bedre. Men hvilket samhold tror du vi får for saken, når noen kaster bort tiden på å hakke på andres sin erfaring av rasisme. Bruk heller tiden din på å knekke de som er rasist enn å hakke på de som ikke er en bra nok antirasist i dine øyne. Man kommer ingen vei med saken hvis man ikke klarer å stå sammen på tross av erfaringer, rase, kjønn osv. Og komme med kommentarer som bagatelliserer andres opplevelser er både ufint og kan i verste fall skape splittelse. Misforstå meg ikke, for jeg støtter saken. Jeg blir bare oppgitt av at noen som faktisk prøver å hjelpe blir kritisert på denne måten. Jo flere som brenner for saken, jo bedre. Prøv å ikke slukke dette engasjementet, med å kritisere. Samhold er nøkkelen.

        1. Den som bagatelliserer her er Sara ved å påstå at Corona-tiltakene ikke var tilstedet, derfor var ikke demonstrasjonen en klok idé. Jeg gjentar det jeg skrev. Uansett hvilke type «rasisme» hun har opplevd og alle andre her som er enig med henne, kan ikke sammenlignes med det resten av minoriteten opplever daglig. Det å miste deres «støtte» til saken ved å poste noe på Facebook eller Instagram tror jeg de fleste berørte klarer seg uten.

          1. Hvis du virkelig brenner for saken og ønsker positive resultater av den, så kommer man mye lenger med å være samlende, enn å kritisere de som faktisk støtter saken din. Hvorfor skal man absolutt sammenligne hverandres erfaringer med rasisme. Det er jo ikke rart at man ikke får gjort noe med hovedproblemet, som er rasisme. Å sammenligne graden av rasisme er å kaste bort dyrebar tid og krefter som heller burde blitt brukt på andre områder.

      1. Er så enig med deg. Her har det vært for mange og for tett. Smittevernet flaksa rett utav vinduet.
        Eg forstår demonstrasjonen. Og heia på den. For den er så absolutt nødvendig. Og skulle gjerne vært på noe sånt sjøl. Men korona tar ikkje fri av den grunn. Så det får bli ved en annen anledning. Eg bidrar heller på andre måter. Som å underskrive på Amnesty og håper eg gjere rett med det.
        Du er en sterk stemme som våger å sei ifra. Tusen takk for det. 💚

    21. Enig, enig, enig! Ja, kampen mot rasisme må kjempes, men akuratt nå på andre måter. Jeg ser det argumenteres mot disse meningene med typ «ja buhu stakkar de som ikke fikk feiret bryllup denne sommeren, mens folk DØR av rasisme», men virkelig- det handler vel om at folk også DØR av covid-19.
      Jeg har ikke tenkt å krangle om hvilken måte som er verst å dø på av rasismemotivert politivold eller covid-19, men om man virkelig mener at alle liv er like mye verd, så finner man andre måter å vise sin støtte på, og heller bidrar til å holde saken aktuell og sparer fysisk demonstrasjon til tiden er inne for det.

    22. Sykt enig! Verden har vært stengt de siste 3 mnd. Og mange har vært alvorlig syke og dødd. Dette er endelig begynt å gå riktig vei, men alle disse demonstrasjonene verden over kan dra oss tilbake til start. Støtter bevegelsen, men ikke framgangsmåten!

    23. Er så enig med deg. Her har det vært for mange og for tett. Smittevernet flaksa rett utav vinduet.
      Eg forstår demonstrasjonen. Og heia på den. For den er så absolutt nødvendig. Og skulle gjerne vært på noe sånt sjøl. Men korona tar ikkje fri av den grunn. Så det får bli ved en annen anledning. Eg bidrar heller på andre måter. Som å underskrive på Amnesty og håper eg gjere rett med det.
      Du er en sterk stemme som våger å sei ifra. Tusen takk for det. 💚

    24. Det var riktig som de sa flør demonstrasjon . Den vil virke mot sin hensikt og sette lys på Corona . En viktig sak, men feil tid å samles av respekt for andre.

    25. 100% enig med deg. Jeg støtter saken 100%. Vi skal ikke godta rasisme. Men dette arrangementet blir å trø på dem som har blitt alvorlig syke eller mistet noen til viruset. Til alle dem som har mistet jobbene og måtte gå fra huset fordi de har vært en del av dugnaden.

      Jeg kan av egen erfaring si at det ikke er noen hyggelig opplevelse å ligge innlagt med covid og ikke få puste! Dette unner jeg ingen. Kjenner jeg blir provosert når jeg ser influencere som Isabell raad stå og si at det er verdt å bli syk for. Hun må gjerne synes det, men lurer på om disse demonstrantene også synes det er verdt det om de må i respirator eller om de smitter et barn med underliggende sykdommer, eller tar livet av noens familiemedlem. Eller om det er verdt det at helsepersonell skal risikere egen helse for å ta seg av de som har valgt å utsette seg for smitte. Håper de i det minste har respekt nok for risikorgruppene til å ta to uker ferie for å være hjemme i karantene!

    26. Det kunne selvfølgelig blitt gjort på andre måter, og det tror jeg alle er klar over. Dog er det ikke slik at man skal utsette protester og demonstrasjoner, det er viktig å ta tak i problemer når de oppstår. For noen kan det kanskje virke som at man tar et standpunkt fordi det er en “trend”, at man gjør det fordi det er så mange andre som tar kampen der og da. Men det er i disse tidene man faktisk får endringer, det er da det merkes mest. Det er nå man har globalt engasjement, det er nå folk tar til gatene, ikke om noen måneder. “Alle” er klar over at korona fremdeles er en del av hverdagen, og hvor store konsekvensene kan bli. Sier det ikke da sitt hvor viktig denne kampen er? Når 15 000 mennesker er villige til å ofre egen helse for denne saken? Man snakker alltid om at man skal være endringen man ønsker å se, men kommer det virkelig noen gang et tidspunkt som faktisk “passer for en demonstrasjon”. Må man virkelig vente til neste tilfelle av politibrutalitet forekommer (og blir filmet, slik at hele verden får se), hvor noen dør på grunn av grove systemfeil? Hvorfor er man villig til å leve et friskt liv, i et system som diskriminerer?
      Det må også poengteres at protestene i utgangspunktet ble nedskalert, men at folk møtte opp på tross av dette – nettopp fordi dette er et så viktig og sårt tema. Av og til må man rope for å bli hørt, og dette er et slikt tilfelle. Når vi har en statsminister som velger å definere kampen mot rasisme som “egne ønsker”, er det en grov systemsvikt. Når vi har en statsminister som fremdeles ikke har gitt et standpunkt i en sak som burde vært pinefullt enkel å gi støtte til, er det et svik mot befolkningen. Når vi har en statsminister som skjuler seg bak smittevern for å kritisere, samtidig som hun ser bort fra smittevern i andre situasjoner, er det en diskriminerende holdning.
      Forsamlingsfriheten og ytringsfriheten er grunnlovsfestet, og derav også noen av de viktigste prinsippene vi har i vårt demokrati. Denne er gjeldende i alle situasjoner og på alle tidspunkter. Her benyttet 15 000 mennesker seg av vår grunnlov, med god grunn. Jeg har aldri vært så stolt som jeg var i går, når jeg så alle disse menneskene ta et klart standpunkt. For mens jeg satt hjemme, kriblet i kroppen etter å kunne delta, holdt jeg meg hjemme fordi jeg har underliggende sykdommer. Og jeg gråt, mye. Sorg fordi jeg ikke kunne være med, fordi denne urett er blitt systematisert over så lang tid, uten endring. Glede fordi dette kan være starten på en endring. De neste to ukene reiser kjæresten min bort fra vår felles bopæl, for å ikke potensielt smitte meg, dersom han ble smittet på demonstrasjonen. For det er ingen som ønsker et nytt utbrudd, eller å smitte noen de er glad i, men det finnes kamper som er verdt å ta – uansett tidspunkt. Vi vet ikke hvor lenge man har restriksjoner som følge av korona i utgangspunktet, om det er en måned til, et år eller to før man ikke snakker om at “et nytt utbrudd” som kan forekomme som følge av forsamlinger. Er man villig til å la systemet svikte uten å måtte endre seg? Tror man virkelig at digitalt engasjement vil være nok, når det gjentatte ganger har vist seg å falle, dersom man ikke handler fysisk på det?
      Jeg tror absolutt ikke du mener noe vondt i det du sier. Dog er det noe spesielt at du er villig til å skrive og snakke om denne uretten, til og med ta det opp på radio. For som du sier, så har du nesten ikke opplevd rasisme på kroppen. Historiene har nok blitt delt utrolig mange ganger før, og om ikke så sitter det utallige personer i Norge som kjenner på rasisme i hverdagen, som ikke får stemmen sin fram i mediene. Jeg har flere forelesere og bekjente som enten er halvt norsk og halvt noe annet, eller er hvite, som har takket nei til slike ting, og henvist videre – til tross for at de kanskje er eksperter på området. I samme åndedrag kritiserer du dette, som er deres måte å få fram disse stemmene. For de har tross alt ikke noen andre steder å gjøre det. Mediene er opptatt med å høre fra hvite, styresmakten later som ingenting, og digitalt engasjement blir ignorert. Her kunne du brukt plattformen din til å applaudert et viktig engasjement, i en viktig sak, men du velger å komme med pekefinger. Du kunne frontet denne saken, som det virket som du ville, men nå virker det dessverre litt hyklersk, “et spill for galleriet”, og en måte å være en del av “trenden”. Du kunne spredd informasjon, du som er så stolt av å være nummer 1 på blogg.no sin toppliste, til å be personer tenke seg en gang ekstra før de møter opp. Kanskje de har familie som er mer utsatt enn andre for korona, og kanskje burde finne andre steder å være den nærmeste tiden? Kanskje de har foreldre som er syke, og de derfor burde holde seg unna de i en tid fremover? Her har du kommet for kort til, og da kan du spare deg for å være etterpåklok og det som er.

      1. Takk for at du setter ord på manges følelser og tanker Marie ♥️Kjenner deg ikke men STOR respekt for deg

    27. Jeg synes det er vanskelig å være enig med deg. Men korona-smitte er jo en stor bekymring. Valgte selv å ikke dra da jeg har hatt vondt i halsen og vært syk denne uken. Mest sannsynlig enn lett forkjølelse, men man kan ikke ta risken. Jeg tror likevel at bilder ofte kan få ting til å se verre ut enn det er. Uansett tenker jeg at denne demonstrasjonen var så viktig for mange, og at det er vanskelig å slå seg til ro med å poste et bilde eller to på Instagram. Det trengtes å vise at vi bryr oss og at rasisme ikke er greit.
      Jeg er glad det gikk fredelig for seg. Og at det gikk fint med alle demonstrantene. Så får vi håpe smittetallene ikke tar seg opp 🤞🤞

    28. Hei kjære deg, kjære NORSKE deg. Du så sikkert hvor mye folk som var ute og solte seg rundt i byen de sister 3 4 dagene. Men nei ingen, INGEN har hverken sagt noe eller skrevt noe om det i bloggen som deg. Hvorfor i alle verden skal du da skrive om det nå, når det gjeler demonostrasjon om rasisime? Folk selv velger å være ute i fulle busser, ute i restuaranter og ute nytter varmen og det samme da også ute i demonostrasjon. Jeg kan ikke skjønner hvordan du sier at du er imot rasisme når du er i mot demonostrasjonene.

      1. Jeg er ikke i mot demonstrasjonene. Jeg er imot hvordan de blir håndtert verden over. Og jeg kunne ønske myndighetene hadde vært flinkere på å oppfordre til hvordan vi kunne gjort det som eksempelet i blogginnlegget.

        1. Om du är mer upprörd över protesterna än VARFÖR de protester så Borde du fråga dig själv varför?

          Tycker det är tråkigt att du använder ditt forum till att prata om de negativa konsekvenserna med protesterna istället för att belysa mer det aktuella problemet! Rasismen i samhället! Att människor är trötta och är rädda för sina liv just nu i USA, speciellt svarta människor.

          Man kan se protesterna på olika sätt, att de som var ute och protesterade riskerade sina liv, att de går ut trots Corona och med stor risk att bli smittade! Att de fick Gå ytterligare en protest som de gör flera gånger per år, för att svarta människor fortfarande är nedtryckta och inte har de grundläggande rättigheter som vita i USA!

          Snälla utbilda dig i varför de protesterar, vad grunden är innan du uttalar dig! Läs gärna om vad som hände George Floyd! När en polis höll sitt knä mot hans nacke i nästan 8 minuter. Fast han inte kunde andas! Han ropade på sin mamma som dog för flera år sedan! Sin mamma! Jag e en mamma och för mig räckte de att se de klippet för att förstå!! Utan alla dessa protester hade dessa polismän aldrig blivit gripna! Så snälla läs på fakta!!!

    29. Hva heter hun «gravide»? Jeg tipper at du ikke vet det. Så viktig er hennes liv og innsats mot korona for deg… og du som kunne bytte etternavn så blei livet lettere😩😩😩vanskelig få oss «alle andre»å gjøre det samme. Fint at du tenkte på deg og dine. Vi var der, vi utsatt våres og nærmestes liv får Korona helt frivillig.

    30. Jeg var veldig ambivalent når det kom til å dra på denne demonstrasjonen. De som organiserte forsøkte sitt aller beste på at det skulle skje under kontrollerte omstendigheter, men engasjementet var for stort, og plassen for liten. Jeg endte opp med å ikke dra, men det er fordi jeg har flere hjemme i risikogruppen. Den hverdagsrasismen som foregår i USA må bekjempes, og det at politiet er større bøller enn gjengmedlemmer i verdens største nasjon ér og forblir problematisk. Det er et viktig standpunkt man tar, derfor synes jeg den markeringen her var betimelig, tross covid-19.

      Det handler ikke om å velge ett liv fremfor et annet, det er nok en sterk bruk av hyperbol i teksten din.

      Det siste coronadødsfallet fant sted 28. mai. Jeg pendler til Oslo hver dag, og de dagene det var sol var alle transportmidlene jeg benyttet meg av såpass STAPPFULLE, at man skulle trodd corona var fullstendig eliminert. Ingen bryr seg lenger om 1 meter, så og si. På Kalvøya og Kadettangen har folk ligget som sild i tønne alle de varme sommerdagene. Det er snakk om tusenvis av mennesker. De ligger ikke med munnbind, antibac i veska eller andre preventive tiltak.

      Alt i alt tror jeg det for snevert og for grovt å hevde at mennesker dør pga. gårsdagens demonstrasjon. Det er kanskje litt naivt, men vi har faktisk fått kontroll på pandemien, og da tenker jeg at før det er bevist en tiltagende smitte er det ikke verdt å gå hardt ut mot de som valgte å demonstrere i går. Folk har (håper jeg) vett nok i huet til å vite om deres deltakelse på demonstrasjonen har uheldige utfall eller ikke, dvs. at de kan foreta vurderinger som “har jeg vært utsatt for smitte”, “er noen rundt meg i risikogruppen”, “hvordan skal jeg forholde meg til folk de neste dagene”, “jobber jeg med mennesker, og utsetter andre for smitte” ++

      Det var f.eks flere medisinstudenter på denne demonstrasjonen. Dette er jo oppegående folk, som vet hva det innebærer. Mange studenter skal uansett sitte hjemme de neste to ukene og lese til eksamener, hvertfall i min krets. Da var det kanskje ikke så uheldig å delta på demonstrasjonen. La oss ikke glemme at corona smitter via dråpe, og vi har nok alle forstått at vi ikke skal ta oss på ansikt, munn eller øyne etter å ha vært blant en stor forsamling mennesker.

      Det var ikke feil å demonstrere, det var ikke feil å bli hjemme. De som demonstrerte får være litt ekstra varsomme mtp. smittespredning fremover, også får vi se på tallene og hvorvidt det skjer en utvikling.

    31. Helt enig med deg! Jeg er sykepleier og jobber med covid-pasienter og folk i risikogruppene på sykehus. I går var jeg på vei hjem fra dagvakt med tbanen som alle demonstrantene tok til ambassaden på Huseby. Det var helt ekstremt trangt og folk brydde seg lite om smitten. Det var en utrolig skremmende opplevelse for meg som absolutt ikke må bli smittet da jeg daglig er i kontakt med folk i risikogruppen på jobben og ser hvilke konsekvenser smitten har!

    32. Nei for noe tull!

      Seffølgelig var det riktig å protestere. De fleste hadde på seg munnbind uansett(!!). I Berlin i dag protesterte over 15 tusen og samme i London. Det som har skjedd i USA er mye viktigere enn pandemien dessverre. Engasjert ungdom må ikke holdes nede pga en pandemi!

    33. Det er så synd at når du først skal publisere et blogginnlegg om den antirasistiske movement, at du velger å bruke plattformen din med denne budskap. Jeg skulle ønske at det i stedet at du hadde skrivet om dine tanker om rasisme, og ressurser vi kan bruke til vår egen personlige refleksjon, og hvordan vi kan være en del av denne kampen for rettferdighet.
      Jeg forstår din bekymring angående korona fordi det er nettopp dette som har vært stor fokus i Norge lenge og noe som rammer oss nært, men #blacklifematters er så mye viktigere enn det. De aller aller fleste som er smittet med coronavirus blir friske igjen. Men mødre, fedre og barn blir myrdet, eller brutalisert av politiet hver dag på grunn av hudfargen sin. Det svarte samfunnet har protestert og prøvd å få fokus på denne saken i mange år, og det er akkurat nå de endelig har fått oppmerksomheten vår. Noen ganger så er det så stor antall folk som vil vise sine støtte, at det går ikke an å sette smitteverntilltak på plass. Hva skal vi gjøre da? Ikke samles og ikke byr oss?
      Jeg beklager Sara, men jeg tror du prioriterer feil sak her. Det er som å si “dette påvirker ikke meg direkte, men det gjør corona, så det er det jeg bryr meg om mest”

      1. Hei. Jeg har skrevet om tankene rundt rasisme allerede, både på bloggen. Snap og Instagram.. Jeg har også stilt opp i Radio, og delt historiene til enormt mange. Jeg er 100% for alt som skjer, og syntes protester er på sin plass. Hvis ikke nå, når! Dette er kjempe viktig. Men det kunne blitt gjort som i eksempelet over. Her sviktet myndighetene.

        1. Beklager at jeg sa at du ikke hadde skrevet om rasisme før dette innlegget. Det var ikke riktig, se jeg nå.

        2. Även om du skrivit dina tankar tidigare så är det en process! Inget du kan sluta med, utan du måste hålla de ständigt levande speciellt när det dyker upp stora fall i världen som belyser orättvisor som ex George Floyd!! ❤️

          Belys hur familjer/mammor i Norge kan prata om rasism med sina barn! Hur det e tuffare är vara en svart mamma än en vit på grund av vitas privilegier!! Hur man kan köpa multikulturella böcker, leksaker etc för att öka kunskap om mångfald hos barn. Barn ser inte färg eller raser utan människan!

          De skulle hjälpa många!!
          Tack på förhand!!!

    34. Tusen takk for at du fronter meningen om at det ikke var ok å møte fysisk på demonstrasjonene for #BLM @saraaemiliee. Jeg er så imponert over hvor reflektert og «downtoearth» du er på SOME. Tenk om alt av covid19-dugnader i samfunnet vårt nå viser seg å være delvis forgjeves…hvor mange blir ikke forbannet da? Hvor mange tenker da at det var verdt det🤷🏽‍♀️? Hva tenker alle permitterte nå, hva tenker de av oss som er i risikogruppene nå, hva tenker de som skilte lag etter å bo oppåhverandre 24/7 i månedsvis…, hva tenker «influencerne» selv nå, dersom vi får en ny smittetopp? Hva tenker de som måtte føde helt alene uten partner… osv «Influenserne» har glemt hvordan de oppfordret alle til å ta en for landet og holde seg hjemme. Dersom oppfordringen fra «influenserne» om å møte opp på demonstrasjonene fører til nye restriksjoner, så de må vente enda lenger på feks sine glam-reiser til LA, NY,»SYDEN» osv, hva tenker de da? Kampen mot rasisme må vi aldri slutte med, der må vi alltid stå sammen, og bekjempe urett! Og: #alllivesmatter

    35. jeg har ikke postet noen i sosiale medier angående blm, og det kommer jeg ikke til å gjøre heller. jeg er overhodet ikke rasist av den grunn!! for hva hjelper det mørkhudede at folk poster et svart bilde på sosiale medier? hva hjelper det mørkhudede at folk poster quotes? ingenting. ja, man viser at man bryr seg. men man kan fint bry seg uten å legge ut alt på sosiale medier. det jeg har gjort er å signere flere petitions, og donert penger. jeg har òg sett på sosiale medier at folk er stygge mot hverandre fordi man ikke har brukt makten sin som influenser/kjendis. jeg synes det blir så feil å angripe folk som ikke velger å dele ting.. de aller, aller fleste bryr seg om mørkhudede.. synd at de som er i fåtall skal ødelegge… og så når det kommer frem til det med demonstrasjon. så synes jeg folk, spesielt influensere er så dobbeltmoralske og gjør alt for egen vinning. det er ikke så lenge siden norge åpnet opp, og hadde god kontroll på smitten. men etter 15.000 folk dreit i det, så kan fort smitten tas opp igjen. selv om vi stiller opp for andre, i en veldig viktig sak, så må vi heller ikke glemme oss selv, og ikke minst de svake i samfunnet. convid-19 eksistere dessverre selv om det skjer tragiske ting i verden. vi kan fint gjøre begge deler, men husk å bruk hodet!!! og til dere om demonstrert i går. ikke klag når du får påvist convid, og må holde deg hjemme..

    36. Det blir helt feil å samle så mye mennesker slik som situasjonen er nå. Her jeg bor har ordføreren gått hardt ut mot de som har brutt karanteneregler og vært for mange samlet på ett sted også ser vi bildet av ham liggende i ei klynge av folk og demonstrere.Da blir jeg litt oppgitt kjenner jeg.

    37. Fullt forståelig korleis du og fleire føle om at større folkemengder samlast! Eg har underliggande sjukdom også, so eg unngår folkemengder det eg kan sjølv.
      Men eg føle at om enn ska sette peikefinger på ditta, so burde enn også sette peikefinger på folkemengdene som har samlast siste vekene – uten å spre viktige budskap.

      Som alle parkane/bryggene i oslo og bergen f.eks som har vore stappfulle på fineveirsdaga, der fåtallet tar hensyn til smittevernsreglane. Alle fulle personane som stod i kø på tettpakka utested forrige helg og i går… fulle folk som ikkje tar hensyn til reglar eller avstand. Det synest eg er meir provoserande og viktig å slå ned på, enn at folk deltar i en demonstrasjon som er livsviktig for dei som er melaninrike

    38. Om du är mer upprörd över protesterna än VARFÖR de protester så Borde du fråga dig själv varför?

      Tycker det är tråkigt att du använder ditt forum till att prata om de negativa konsekvenserna med protesterna istället för att belysa mer det aktuella problemet! Rasismen i samhället! Att människor är trötta och är rädda för sina liv just nu i USA, speciellt svarta människor.

      Man kan se protesterna på olika sätt, att de som var ute och protesterade riskerade sina liv, att de går ut trots Corona och med stor risk att bli smittade! Att de fick Gå ytterligare en protest som de gör flera gånger per år, för att svarta människor fortfarande är nedtryckta och inte har de grundläggande rättigheter som vita i USA!

      Snälla utbilda dig i varför de protesterar, vad grunden är innan du uttalar dig! Läs gärna om vad som hände George Floyd! När en polis höll sitt knä mot hans nacke i nästan 8 minuter. Fast han inte kunde andas! Han ropade på sin mamma som dog för flera år sedan! Sin mamma! Jag e en mamma och för mig räckte de att se de klippet för att förstå!! Utan alla dessa protester hade dessa polismän aldrig blivit gripna! Så snälla läs på fakta!!!

    39. Jeg har følelsen av at du ikke forstår hva BLM faktisk dreier seg om, og syns det er trist at du velger å skyggelegge utførelsen av en så viktig demonstrasjon. Demonstrasjonen er gjennomført og å sitte i etterkant med fokus på Covid-19 stjeler oppmerksomheten, noe som er veldig trist. Hvilken forskjell utgjør det? Dårlig samvittighet for de som valgte å stå opp for sine medmennesker? Det rører opp frustrasjon, redsel og «hat» blant følgerne dine – les bare kommentarfeltet ditt.

      En liten digresjon ment som et tankeeksperiment for deg; har du vurdert at din plass i bloggverden og din mulighet til å uttale deg om demonstrasjonen på denne måten er et privilegie som kommer av fargen på huden din? (selvfølgelig ved siden av mye hardt arbeid). Hvor mange melaninrike mennesker møter du egentlig blant dine kollegaer? Det tydeliggjør svikt i systemet.

      Ellers er jeg fullt klar over at du ikke sitter med rasistiske holdninger og ditt forrige innlegg var veldig fint. Jeg respekterer meningen din, men tror du drar nytte av å lese deg enda mer opp på temaet 🙂

    40. Jeg ser ikke helt problemet med demonstrasjonen i Oslo som var en dag, noen timer ute i friluft hvor mange hadde munnbind. Etter å ha jobbet fulltid på et av Norges største kjøpesentre de siste tre månedene så tenker jeg det er andre områder vi heller burde henge oss opp i med større smittefare hvor folk henger daglig og ikke bryr seg om en-meter eller tar hensyn. Ser ingen snakke om handleturen på meny kl 16 før pinse eller den inneklemte fredagen etter Kristi himmelfart hvor det var totalt kaos med mennesker som skulle handle. Men handleturene er vel greit for dopapir i mengder er livsnødvendig men en kamp for likeverd mellom mennesker er ikke?!

    41. Jeg syns det er veldig feil å sammenligne covid med rasisme, om at det tar liv og er en vond følelse osv. Det burde blitt tatt hensyn til, vært bedre arrangert, men nå ble det sånn og det skal ikke demonstrantene ha på seg. Tilogmed politiet godtok dette.

      Jeg jobber på kjøpesenter og det er stappa, ingen holder avstand, ingen har munnbind, inne i et bygg. Og når det kommer en protest som er historisk, betyr all verden og livet til mange mennesker, hvordan skal man «la være» da? Når folk drar på senteret for å kjøpe seg unødvendige ting, så skal man droppe en demonstrasjon som sitter langt inne i hjertet til mange og er en av de viktigste sakene i verden? Jeg skjønner poenget ditt men dette er så dypt og historisk og mer enn å bare «å være i mot rasisme». Dette er en kamp, mange er lei seg, sinte, endelig kommer det en liten revulosjon kanskje!

    42. Og forrige helg var det helt stappfullt på alle strender rundt omkring. Hørte ingen klage over det. De aller fleste som var på demonstrasjonen hadde munnbind og passet på seg selv. Men det er vel akkurat dette vi kaller white privilege….

      1. Det er det! Hvorfor skal man tenke at man skal bli hjemme når det et noe så VIKTIG, når det er fult på kjøpesentere for UVIKTIGE ting? (har dere sett Storo/Sandvika på lørdagene)

    43. Jeg tror ikke dette er tiden for pekefinger, dette er tiden for handling. Veldig enig med det Marie skriver!

    44. Tusen takk for ett fantastisk innlegg.

      Jeg støtter protestene 100%, men skulle ønske dem faktisk kunne tenke litt mer igjennom konsekvensene det kan ha for andre i samfunnet. Jeg er selv og har foreldre som er i risikogruppen, og for oss har dette enorme konsekvenser i hverdagen dersom det kommer en stor smittebølge til. Vi lever allerede mer isolert enn de andre og har ikke fått tatt tilbake hvedagen på samme måte som de aller fleste har fått gjort, nettopp av den grunn!

      Føles direkte slemt at de ikke kan respektere de svake i samfunnet og opprettholde avstand og smitteverntiltakene av den enkle grunn! Slik at det kan være trygt for ALLE. Og ikke bare dem som tror dem er friske nok til å takle Covid19 og syns det er greit å bli syk. Hva med dem folkene dem igjen kan smitte? Og som igjen smitter risikogruppen og dem som står i fare for å miste sine nærmeste eller en livsviktig operasjon fordi DEM måtte demonstrere på den måten!? DET kan faktisk være konsekvensene, fordi vi fortsatt ikke vet hvordan smitten er i samfunnet! Man kan støtte på så uendelig mange måter, men hvem støtter oss når man holder på slik?! INGEN. Håper dere som tok å deltok på denne demonstrasjonen, som ja er VIKTIG OG NØDVENDIG, er fullstendig klar over konsekvensense det faktisk har for oss svakstilte i samfunnet. Og hvor redde det faktisk gjør oss.

      Oss som lever isolert, oss som vet hva konsekvensene faktisk kan gjøre for oss, oss som savner sine venner og familie, oss som er ALENE.

      Er vel kanskje ikke så viktig om jeg skulle dødd? Eller at min far eller mor skulle dødd? FORDI vi også må på butikken og handle mat, eller til legen og andre typer behandling for å kunne klare oss.

      Jeg blir utrolig trist av all den hverdagsrasismen som foregår. Med tanke på oppveksten min, og alle dem jeg har kjent og som har opplevd dette, så blir jeg knust. Jeg håper så uendelig at en dag blir det en stopper for dette! Men det fungerer vel egt kun om vi STÅR OPP FOR DEM NÅR DET SKJER og ikke bare med ord her og der. Så vi faktisk får slått ned på dette. Vi må være der når vi ser det skjer rett foran oss, og ikke snu ryggen til. Men bruke stemmen vi er født med.

      Håper virkelig at demonstrasjonene får en innvirkning, for ellers kan da dette ha fatale konsekvenser for ingen nytte.

      For jeg, jeg ønsker å leve. Slik at mine holdninger av en hverdag uten rasisme, kan bli videreført til dem som kommer etter oss. Slik at dem kan ha en litt enklere hverdagen enn hva mange opplever nå og gjort i alle år.

      Jeg ønsker at dem, som meg, skal slippe å bli dømt for hvilket etternavn, hvilken hudfarge, eller lukt eller språk dem har.
      Jeg heier på dem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg