NÅR MAMMA MÅ BÆSJE

Som foreldre befinner vi oss stadig i situasjoner som før barn hørtes helt unaturlig ut. Situasjoner som du aldri hadde sett for deg at du skulle stå i. At foreldrelivet er en egen sjanger er det ingen tvil om. Og jeg syntes slike ting er viktig å dele, nettopp fordi det kan være slitsomt, vanskelig og tanken på at det “bare er deg” kan være leit. For en stund tilbake befant jeg meg midt i en slik situasjon hvor jeg bare sukket høyt og tenkte “mammalivet ass”.

Klokken slo 17, og siste tallerken var ryddet av bordet etter middag. Barna hadde allerede dratt lekene utover stuegulvet (for gang nr 100) og mannen var plassert i pappastolen sin som vakt. Jeg tuslet mot dem, for å informere om at jeg forsvant litt for å gjøre nr 2. (Ja, her informerer vi hverandre om slikt, så den andre vet den må ha koll på barna. Bare det i seg selv er kanskje merkelig for de uten barn). I det jeg ankommer stuen for å dele min viktige informasjon så rekker jeg ikke engang å starte på setningen før mannen kommer i forkjøpet. “Jeg må drite jeg, ser du etter barna?”. 

Man kunne se fortvilelsen i øynene mine. Jeg vet nå hva som kom til å skje. Vi har to toalett i huset, så ingen problem å gå samtidig. Men siden mannen er…. mann og bruker x4 min tid får han førsterett på doen i 2 etasje. Men viktigst av alt, doen i 2 etasje = doen uten barn rundt seg. “Åja, men det må jeg nå også egentlig” sukker det fra meg. Mannen går derfor automatisk opp trappen, slik gjør vi det jo alltid.

Jeg går mot doen i hovedetasjen og i det jeg åpner døren roper eldstemann uvitende ut om min situasjon  “Mamma, jeg må bæsjeee”. “Ja, så klart må du det, gå først du gutten min” sukker jeg oppgitt. Heldigvis er småtrollene slik at den omtrent er halvveis ute før de treffer do, så det pleier jo tross alt å gå relativt fort. Mens jeg sto der og ventet, så ser jeg ansiktet til minstejenta. Et ansikt jeg er VEL kjent med. Et ansikt jeg IKKE ønsket å se akkurat der og da. Bæsje-ansiktet. Så klart!

“Du får faktisk gå med den dritten noen minutter så jeg får gjort mitt” bestemte jeg inni hodet mitt. Begge barna løp til stuen igjen, ENDELIG MIN TUR.

Så satt jeg der da, med døren åpen for å ha en viss kontroll. Barn har en merkelig egenskap på å ALLTID vite når mamma må bæsje. De er som en magnet, og det tok ikke mange sekundene før 1 av 2 var dratt mot badet igjen. Det er jeg heldigvis vandt med innen nå. Før jeg så vidt rakk dra ned buksen ferdig roper eldstemann igjen.

“ÆSJ MAMMA, valpen har bæsja på teppet” denne tiden hadde vi valpekull og en av dem gikk løs. Det teppe jeg nettopp har renset etter melkesøl forrige uke ja? Ingen tid å miste, fort ut og plukke opp før noe rekker å trekke seg inn.

Så satt jeg der på gulvet med Jif sprayen og tørket opp/fjernet hundebæsj, mens jeg innså at NÅ hadde det gått lang tid siden minstejenta hadde hatt bæsje-ansiktet sitt. Med andre ord, bleien måtte skiftes før det ble sår rumpe. Inn på stellerommet, på med nytt og ut igjen.

Mannen, eldstemann, minstejenta – ja til og med HUNDEN fikk drite før meg. Skal jeg få applaus for at vi er sykt samkjørte eller klapp på skulderen for Max uflaks?

En oppgitt (merk: dritetrengt) mamma sto i gangen og sa nok en gang “Men dere, nå skal mamma gå på do ok?”. Barna nikket. Samtidig som det ble sagt, hørte jeg mannen komme ned trappen igjen etter sine 20 minutter alene. Ordene hans lød  “Herregud har du ikke vært på do enda, skjer med at du er så treig?”

Jeg ble ordløs. Og det slo meg. MAMMALIVET.

Noen som kjenner seg igjen?

18 kommentarer
    1. Hahaha, så herlig! Tror de fleste småbarnsforeldre kan kjenne seg igjen. Gleder meg til vi skal pusse opp, og får flere do her i huset, for å si det sånn.

    2. Hehe kan ikke noe annet enn og le 😂😂
      Man kjenner seg igjen, tro meg 🙈 Vi er 2 barn og 2 voksne på 1 do, så her er der noen ganger kamp om hvem først, fort deg osv osv 😂🙈

    3. Haha 😂 Akkurat det samme her i huset, selv om vi også har 2 toalett 😅 men med 4 barn og 2 voksne så kan det være problematisk likevel 🙈😂

    4. Altså, du er den første bloggeren jeg legger igjen en kommentar hos. Du er bare så hyggelig på både snap og blogg, og jeg mååå bare le av denne historien!😅 Du sier du jobber for å få folk til å smile og det greier du! Fortsett med det du gjør, du er virkelig en god influenser! Kjempegøy å følge deg. Du inspiserer.🙌🏻

    5. HAHAHA you just made my day 😂😂 you’re one of the best mom I know, the kind of mom thats selfless and think what’s best for everyone around her! ❤️

    6. Du er og blir herlig🥰🥰og den der var så “kjent”😅👏vært alene med 2 tette barn og kan si det sånn at den der kjenner jeg godt til😅🙈

    7. Haha dauer 🤣 så kjent med mann og bæsjing ass 🤦‍♀️ Må innrømme at jeg hadde blitt smålig irritert om jeg hadde fått den kommentaren på slutten 🙈

    8. Good times når 4åringen drar med seg krakken og setter seg rett foran deg å stirrer når man skal gjøre sitt🙃

    9. Det er ikke før man er mor at man blir så kjent med lukkemuskelen, tarmsystemet sitt og avføringslogistikk sier nå jeg. Hehe. Kudos for gjenkjennelig historie! Manusmateriale altså.

    10. Etter at jeg fikk barn har jeg lært å gå på do når jeg kan, ikke når jeg må 🤷‍♀️
      “Endelig, jeg har ikke vært på do i hele dag!”, ropte min barnløse søster etter å ha vært alene med mitt eldste barn mens jeg var på jobb. Alene med ETT barn, herregud, hahaha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg