NYTT PROSJEKT: VASKEROMMET

Det er ikke nytt at vaskerommet mitt er helt K-R-I-S-E! Jeg gjør ikke annet enn å rydde det og likevel hoper det seg opp på 123. Jeg er lei av å rydde det konstant og har nå innsett at jeg trenger en mer permanent løsning. Det er jo ok størrelse på rommet så her gjelder det å utnytte plassen riktig.

Dette er mitt vaskerom i hverdagen:

TRINN 1 var å kvitte seg med mye. Igår kveld fylte jeg 3 søppelposer med ting jeg valgte å kaste/donere og endelig kan jeg se benkeplaten igjen. Nå er det bare å begynne planlegge og jeg tar veldig gjerne innspill imot.

På denne siden av veggen tenker jeg å heve vaskemaskin og tørketrommel, sette to smale skap på undersiden. Da må jeg også heve skapene på veggen for å få plass, men det funker. det nedre skapet innerst i hjørnet har jeg lyst til å flytte til under vasken, også sette inn et hjørneskap i samme retning som vaskemaskin.

Jeg skulle så gjerne hatt skap hele veggen bortover her også, men det er en luke å ta hensyn til.

Så da blir det å sette overskrap på høyre siden, tror jeg! Jeg vurderer å kanskje heller sette et høyskap der og fjerne benkeplaten, hva tror dere? Så kommer det til å gå en stang mellom de to overskapene/over vindu til å henge opp klær. I midten er det radiator ovn bak, så planen er å sette inn et frittstående system med kurver i mellom som kan gå til skittentøy. Så må jeg få ordnet meg et skikkelig system i skapene med kurver.

Hva tror dere? Tips?

31 kommentarer
    1. Se på @casa_pedersen sitt vaskerom på insta! Hun har et ikea kjøkken på vaskerommet, med store, gode skuffer og et høyt skap med plass til diverse. To store skuffer under vaskemaskin og tørketrommel, og plass til skittentøy der om man ønsker det!! Man trenger mer plass til oppbevaring i form av skap og skuffer, enn benkeplate. For på benken samler det seg bare rot, og da er det faktisk bedre å legge rot i skuffer😂

    2. Tråkurver fra ikea er gull til skittentøy hvertfall! En kurv til hver vask! Så lettvint når du skal vaske!

      1. Sjekk ut pinterest “vaskerom ikea”. Mange gode, smarte og praktiske løsninger der, til inspirasjon.

        Veggfeste til mopper og den slags er utrolig greit når man skal vaske. Vekk fra gulv. Slike korgrack er også veldig greie å ha😀.

        Lykke til😘

    3. Her brukes elfa kurvsystem til skittentøy. Genialt å sortere i. En kurv = en vask. Så når kurven er full er det klart til å vaskes. Kunne jo satt sånne under benkeplaten 😉

    4. Mitt beste tips til å holde det ryddig i alle rom: legg alt på sin plass. Ikke bare sett det fra deg en plass. Ha en fast plass til maling, pant, skittentøy, verktøy, yttertøy etc. Ikke la vaskerommet bli det man bare setter det fra seg, sett det heller på plass med én gang!

      1. Enig med deg!👏 Hvis alt allerede har en fast plass blir det ikke rot om man alltid husker å legge tingen tilbake på plassen sin 😊

    5. I og med at du får så mye klær som du skal reklamere for (?) så hadde jeg prioritert å fått opp et skap hvor du kan henge/legge de klærne du skal vise fram, slik at du har full oversikt, men allikevel kan ha det litt bortgjemt. Da kan du bare ta ut det du skal vise frem, og legge det et annen sted når du er ferdig, så har du alltid full oversikt over hva du ikke har vist frem. Vet ikke om det er noen vits, men det er i grunn eneste innspill jeg har, hehe. Lykke til! 🙂

    6. Anbefaler kjøkkeninnredning fra ikea. Skuffer til alt skittentøy. Jeg er skuffer under vaskemaskin og tørketeommel, med ei stol plastkasse nedi hver skuff. Da har jeg ei 40graders skuffe med farga klær oppi plastboksen og hvite foran boksen nedi skuffa. Samme med 60 graders. Egen skuffe til ull. Sjekk DM for bilde. 😊

    7. Mitt beste tips til skittentøy: Lillången skittentøysskap, har 2 stk selv, er 2 hull i en så det blir en til hvitvask, en til 60 grader, en til mørkere farger og en til ull/finvask. Når den ene er full e det bare å kaste rett inn i vaskemaskina ferdig sortert 🙂 Skulle hatt en ekstra for litt andre klær men ville absolutt ikke vært foruten de 2 jeg har, gjør klesvasken til en lek. Gubben sorterer jo faktisk klærne nå også!

    8. Jeg har forelsket meg i Rikke sitt vaskerom, @bygdelivet på IG. Spesielt høyskapet for skittentøy og at vaskemaskin og trommel kommer litt høyere opp.

      1. Eg henger meg på Janna sin kommentar om Rikke sitt vaskerom! Det er rett og slett ein drøm!! 😀 Sjekk ut Rikke sin IG og få goooode tips 😉

      2. Høyskap med Hyller hele veien for god mulighet til å legge ting og sortere ut ifra hva du skal ta bilder av, for store klær til barn, kurver med småting man passer på osv. Kanskje ett smalt vegghengt tørkestativ over vasken men om skapene som man kan klappe ned inntil veggen når man skal inn i det ene skapet. Kjekt lit tørkestativ til undertøy, sokke rog litt mindre klesplagg

    9. Hevet vaskemaskin og tørketrommel med skuff under er sikkert digg, det, men det er lite plassbesparende. Ville heller satt tørketrommel oppå vaskemaskinen så har du frigjort plass til enten overskap, benk og flere skuffer – eller et høyskap. Tror hevet maskin er litt som at man nyter det om man har det, men savner det ikke ellers.

      1. Jeg ville også satt trommelen oppå vaskemaskinen, slik at du heller får plass til et høyskap. Da kan du ha hyller til å sortere skittentøyet. Helt genialt synes jeg iallefall. Jeg ville ikke ha fjernet benkeplaten under vinduet, da det er veldig kjekt å legge sammen rent tøy osv der😅 Lykke til👍🏼

    10. Riv alle overskap og hev vaskemaskin/tørketrommel. Under maskinene kan du ha store skuffer for skittentøy. Ny kjøkkeninnredning langs hele veggen slik at du får god plass til oppbevaring. På veggen over maskinene og vask kan du ha smale overskap for enda mer oppbevaring og system. Et langskap ved vinduet der du kan oppbevare ting som strykebrett, støvsuger, gulvmopp ect. Ellers kan du jo kjøpe et tørkestativ som henger i taket som kan heves/senkes ved behov. Usikker på plassering av akkurat det 🤣

    11. Elsker organisering. Du har jo så deilig og stort vaskerom. Mine tips er høyskap til støvsuger, mopp strykebrettet etc. Skuffer til skittentøy så du kan sortere skittentøy med engang, minimum 6 stk. 30, 40 og 60 grader lys og mørk vask er et must hos meg🤓 Så har man jo endel klær som er litt vanskeligere – veldig skittent yttertøy, helt hvitt, håndvask, kokvask, generelt det å ha egne plasser ting er digg, om det så er en plass man legger/henger alt man ikke har en fast plass til🤓 Jeg har også merket mine skuffer med hva som skal i, så det også er lett for andre (samboer og barn etterhvert) å sortere skittentøy også f eks👍 så setter jeg på vaska når skuffen er full. Tørkestativ i taket er genialt, selvom jeg tromler det jeg kan. Jeg henger også hengere med klær på det, men du har jo plass til egne heng. Jeg er en fan av alt som kan i skap, så hadde jeg hatt mulighet ville jeg hatt skap med hengene i hvis jeg var deg, bare å lukke skapet, så ser det såå mye mer ryddig ut på vaskerommet👍 jeg ville kjørt på med mest mulig skap og gjerne høyskap, også ville jeg hatt benkeplaten ved vinduet, for da er det hyggeligere å stå å brette klær, enn å se inn i en vegg🙈 overskap og høyskap bør gå helt til taket for å slippe å samle støv oppå skapene, blir jo som kjent ekstremt støvete på vaskerommet. I øverste hylle ville jeg hatt kasser med det du bruker sjelden. Jeg er generelt fan av å sortere i kasser og merke de med hva som er i da🙈 f eks skopuss, ledninger og batterier, roteskuff, ja, kun fantasien som setter grenser. Der hvor du har luke på veggen ville jeg laget et hyllesystem som er bredt/dypt nok til å sette gjennomsiktige plastkasser i til rene og ferdigbretta klær. En kasse til hvert familiemedlem så det er enkelt å bære det til rommet sitt, og rene klær er jo gjerne noe som bør være synlig (derav åpne hyller) at er klart til henting😆 Og et siste tips, i høyskap kan man også ha skuffer, jeg har et høyskap ved siden av vaskemaskin som er 60 dypt, hvor du etter å ha åpnet kan dra ut skuff til vaskemidler, til rengjøringsprodukter, til nyvaska kluter og mopper, blomsterpotter, det er så mye enklere å få tak i det bakerst i skapet når du kan dra ut en skuff👍 men det stopper jo å bli praktisk når du når en viss høyde da, så ikke hele veien opp😅 også må du jo egentlig se dine behov da, ikke sikkert de er samme som mine😆

      Lykke til, jeg er sikker på at det blir bra tilslutt🤩

    12. Kjøkkeninnredning fra ikea ja 😄 jeg sendte deg en snap av vår i går 😅 men det har nik gjemt seg blant alt selv om du svarte 🙈 Ville gått for et benkeskap for vask under vasken, hjørneskap og 2-3 skuffereoler med to skuffer i hver. Evt høyskap helt til høyre 😊 virker ikke som radiatoren er i bruk, så den ville jeg fått fjernet. Ville gitt så mye bedre plass og at du får gjemt skittentøyet i skuffer, fremfor åpne kurvsystem 😄
      Også ville jeg gått for skap og hjørneskap oppe også 😉
      Kjempesmart med stang over vinduet for å henge klær på, det er det eneste jeg mangler 🙈

      Ikke forhast ikea bestillingen, vær sikker på hvordan du vil ha det først, så du ikke angrer etterpå 😅

    13. Kjøkkeninnredning fra ikea ja 😄 jeg sendte deg en snap av vår i går 😅 men det har nik gjemt seg blant alt selv om du svarte 🙈 Ville gått for et benkeskap for vask under vasken, hjørneskap og 2-3 skuffereoler med to skuffer i hver. Evt høyskap helt til høyre 😊 virker ikke som radiatoren er i bruk, så den ville jeg fått fjernet. Ville gitt så mye bedre plass og at du får gjemt skittentøyet i skuffer, fremfor åpne kurvsystem 😄
      Også ville jeg gått for skap og hjørneskap oppe også 😉
      Kjempesmart med stang over vinduet for å henge klær på, det er det eneste jeg mangler 🙈

      Ikke forhast ikea bestillingen, vær sikker på hvordan du vil ha det først, så du ikke angrer etterpå 😅

    14. Lillången skittentøysskap er genialt, ellers så er det supert med kjøkkenet fra IKEA. Husk at du kan spesialbestille benkeplater på IKEA også. Det gjorde vi og fikk en perfekt avrundet og måkbestilt plate som vi brukte på badet. Bare å gi beskjed om du trenger hjelp… Hilsen IKEA proff 😉

    15. Høres bra ut! Tror høyskap på høyresiden hadde blitt bra, med masse skuffer og bra innredning👌🏻👌🏻
      Overskap over vaskemaskin, hva med å bytte de med dype skap? Så det ser ut som en vegg med høyskap der de er? Plass til mer! Hyller og gjennomsiktige plastbokser i/skubb bokser kanskje. Så kan fu ha system på klær til samarbeid, klær til det og det, sortert 🙂

    16. Hadde heller hatt et høyskap til høyre for vinduet – det kan du sette vaskebøtter, vaskekost osv. Jeg hadde også anbefalt deg å ikke henge klær foran vinduet hvis du har direkte sol da fargen på klærne kan bli misfarget og blasse :S

    17. Anbefaler elfa sine trådkurver. De har tettere hull så ikke snører, bh-stropper, tringtruser o.l faller mellom. De hvite boksene med skrå front som man stabler oppå hverandre blir bare irriterende for den under buler av vekten og lokket holder seg ikke oppe av seg selv. Her går det i de hvite åpne korgene du har, i avvente på å ha råa til å kjøpe elfa sine. Du kan merke de med bile forran, så senere kan barna vaske selv 😅

    18. Anbefaler elfa sine trådkurver. De har tettere hull så ikke snører, bh-stropper, tringtruser o.l faller mellom. De hvite boksene med skrå front som man stabler oppå hverandre blir bare irriterende for den under buler av vekten og lokket holder seg ikke oppe av seg selv. Her går det i de hvite åpne korgene du har, i avvente på å ha råa til å kjøpe elfa sine. Du kan merke de med bile forran, så senere kan barna vaske selv 😅

    19. Jeg har fått helt dilla på sånne krukker får vaskepulver i fra ikea, og bruker di til alt. Og sånne flasker til å ha skyllemiddel i. Ville kjøpt nye skittentøys kurver under begge åpningene, også fått i kurver til hyllene dine, det var en annen blogger såm hadde årdnet tørkestativ i taket med trå å sånnnt, så kanskje fjernet hjørneskapet å årdnet ett, ville også ha malt litt det frisker opp kjempe mye

    20. 1. Tørkesnorer i taket
      2. Disse kassene fra Ikea med skrå lokk man kan stable oppå hverandre. Jeg har 8 stk.; Hvitt, farga, mørkt/svart, treningstøy, ulltøy, håndklær, sengetøy og truser/sokker. Revolusjonerte klesvaskinga for meg! Hilsen firebarnsmor😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg