PANIKKMODUS FOR 30 ÅRENE

Jeg tuslet inn mot stua og så at sofaen fortsatt hadde en flekk på den ene sitteputa. Jeg visste godt hvor den kom fra, jeg var der når det skjedde. Ikke barna, ikke klumsete meg. Men Robin. Robin sølte der for en time tilbake og flekken hadde nå ivrig størknet inn i trekket. “ER DU SERIØS MED MEG, FJERNET DU DEN IKKE?” sukket jeg oppgitt. Han mumlet noe om at det var bedre om jeg bare gjorde det, tenk om han gjorde det feil eller at flekken ble verre. “NÅ ER DU SNART 30 ÅR, PÅ TIDE Å VITE HVORDAN DU FJERNER EN FLEKK” sa jeg mens jeg sto der å skrubbet.

Mange timer senere sto vi på badet å pusset tenner. Robin så oppgitt ut, og jeg spør hva som skjer. “Tenk at du sa jeg snart er 30 år”. Jeg begynte le. Var det det han hang seg opp i? Ikke flekken, ikke at jeg måtte stå bruke ekstra lang tid på å få den bort? Ikke at jeg ble sur? Neida. Det som satt igjen av dagens lekse var ordene om alderen. Setningen som påpekte at vi går mot 30 årene. 

Jeg har under tenårene fått høre konstant “Oi er du ikke eldre enn det?!” der jeg sto veslevoksen og stolt.  Men nå hører jeg stadig “Oi, jeg trodde du var mye eldre”. Folk mener det i god tro, TROR JEG DA. Fordi jeg er tobarns mamma, har hus, bil, veletablert og har vært det i lang tid allerede.

Jeg personlig har ikke tenkt så mye over det i en negativ sammenheng. Jeg har sagt jeg “snart er 30” i mange år allerede. Jeg sa senest her på podcast at jeg var 28 år, senere innså jeg at jeg er 27. Jeg glemmer helt ærlig hvor mange år jeg er og redder det inn med “snart 30”. Jeg ble gravid i en alder av 22 år, 20 årene har gått til voksenliv fra ganske tidlig av. Så hva betyr det egentlig å bli 30?

Spør du Robin er det definisjonen på at du nå er for gammel til å ha det gøy. Nå er alt for sent. Nå går ryggen, de grå hårene begynner å komme, morrabrødet forsvinner og livet er over. Jeg har som sagt ikke tenkt helt over det, helt til han gikk inn i panikk modus. Og nå tar jeg meg selv i å gå spørre. Er det teit å blogge når man er 30? Hva med TIK TOK? Kan jeg gå i fila hettegenser? Er det innenfor at jeg faktisk bestilte meg billetter til Palmesus 2021? Hvor går grensen fra moro til “Nå er det bare kleint?” Finnes det egentlig en grense?

Hva tenker du?

 

40 kommentarer
    1. Jeg blir 30 om 4 dager, og vet du hva?
      Jeg gleder meg så sykt til å bli eldre jeg, jentungen blir mer og mer selvstendig for hver dag som går.
      Mens vennene mine først nå begynner å få barn 😂 det er opptil enhver, men personlig tenker jeg at jo eldre vi blir, jo gøyere skal vi ha det. Man blir fortere gammel hvis man lar alderen stoppe! 😃

    2. Jeg blir 30 om 4 dager, og vet du hva?
      Jeg gleder meg så sykt til å bli eldre jeg, jentungen blir mer og mer selvstendig for hver dag som går.
      Mens vennene mine først nå begynner å få barn 😂 det er opptil enhver, men personlig tenker jeg at jo eldre vi blir, jo gøyere skal vi ha det. Man blir fortere gammel hvis man lar alderen stoppe! 😃

    3. Jeg blir 30 om 4 dager, og vet du hva?
      Jeg gleder meg så sykt til å bli eldre jeg, jentungen blir mer og mer selvstendig for hver dag som går.
      Mens vennene mine først nå begynner å få barn 😂 det er opptil enhver, men personlig tenker jeg at jo eldre vi blir, jo gøyere skal vi ha det. Man blir fortere gammel hvis man lar alderen stoppe! 😃

    4. …sitter her som 36-åring og lurer på hvordan jeg er i live nå, om Robin er så stressa NÅ, over å fylle 30….?? 😂😂🙈

      1. 😂 Jeg kjenner meg såååå igjen, ble mamma da jeg var 21 og 26 år, samboer før jeg var 18 år, gifta meg da jeg var 20, skilt da jeg var 25, gift på nytt da jeg var 29.. Lykkelig Singel da jeg ble 30 år… Og… Levd aleina siden jeg var 30 også.. Masse dating.. Levde livet 😍
        Så brått så jeg 40 tallet blinke… 😭😱
        Jeg gråt i tlf m mamma at jeg ikke ville bli 40, reiste til Tyrkia på ferie, tok helt av, tok bikini bilder på stranda, nekta litt for å bli gammel…
        .
        Vell nå er jeg snart 47, ungene ute av redet 20 og 25 år, jeg klarte det og oppdra dem 🥰💖
        Nå har jeg møtt en jeg håper å bli eldre med… Livet er godt, elsker jobben… Fri til og gjøre hva jeg vil.. Når jeg vil…

        Så neida…. Nyt livet.. Det blir ikke så verst allikavel… 💕

      2. 😂 Jeg kjenner meg såååå igjen, ble mamma da jeg var 21 og 26 år, samboer før jeg var 18 år, gifta meg da jeg var 20, skilt da jeg var 25, gift på nytt da jeg var 29.. Lykkelig Singel da jeg ble 30 år… Og… Levd aleina siden jeg var 30 også.. Masse dating.. Levde livet 😍
        Så brått så jeg 40 tallet blinke… 😭😱
        Jeg gråt i tlf m mamma at jeg ikke ville bli 40, reiste til Tyrkia på ferie, tok helt av, tok bikini bilder på stranda, nekta litt for å bli gammel…
        .
        Vell nå er jeg snart 47, ungene ute av redet 20 og 25 år, jeg klarte det og oppdra dem 🥰💖
        Nå har jeg møtt en jeg håper å bli eldre med… Livet er godt, elsker jobben… Fri til og gjøre hva jeg vil.. Når jeg vil…

        Så neida…. Nyt livet.. Det blir ikke så verst allikavel… 💕

      3. 😂 Jeg kjenner meg såååå igjen, ble mamma da jeg var 21 og 26 år, samboer før jeg var 18 år, gifta meg da jeg var 20, skilt da jeg var 25, gift på nytt da jeg var 29.. Lykkelig Singel da jeg ble 30 år… Og… Levd aleina siden jeg var 30 også.. Masse dating.. Levde livet 😍
        Så brått så jeg 40 tallet blinke… 😭😱
        Jeg gråt i tlf m mamma at jeg ikke ville bli 40, reiste til Tyrkia på ferie, tok helt av, tok bikini bilder på stranda, nekta litt for å bli gammel…
        .
        Vell nå er jeg snart 47, ungene ute av redet 20 og 25 år, jeg klarte det og oppdra dem 🥰💖
        Nå har jeg møtt en jeg håper å bli eldre med… Livet er godt, elsker jobben… Fri til og gjøre hva jeg vil.. Når jeg vil…

        Så neida…. Nyt livet.. Det blir ikke så verst allikavel… 💕

    5. Litt interessant egentlig. Vi er vokst opp med et bilde av hva «voksne» er. Men tenk, vi er første generasjon som vokser opp med teknologi, Internett og sosiale medier.
      Ingen voksne hadde det når vi vokste opp, vi er de første.
      Så da er vel vi med å definere hva som er innafor?
      Altså, det er ingen tvil at gamlehjem i 2070 har egne gamingrom og kinorom, og at å ha PlayStation på rommet er helt vanlig 😂
      Å se eldre mennesker på sosiale medier vil også bli mye mer vanlig for VI er jo der! Hallo, såklart kommer vi ikke til å slutte..
      kjør på!
      Men alt med måtehold..selv måtehold 🤪

    6. Altså, min mamma ble bestemor før hun var 40, men ho oppfører seg til tider som at ho er mye eldre 😂 Samtidig er hun fortsatt veldig ung til sinns (innimellom). Min samboer gruet seg enormt til 30 åra, men når det først traff kunne han ikke brydd seg mindre. Han og kompisa er fortsatt like barnslige og fulle av påfunn.😅
      Kort sagt: Det sitter mest i hodet 😂

    7. Jeg tenker at man skal være glad for at man blir ett år eldre for hver år!

      Jeg mistet pappaen min til kreft da jeg var 19 år! Han ble BARE 43 år! Han levde en sunn livsstil, hadde god fysisk og psykisk form. Rett og slett veldig urettferdig at han ble syk. Han var livsglad og gledet seg til alt vi skulle gjøre.

      Så jeg tenker: du kan gå med hva søren du vil, og gjøre hva søren du vil til du blir gammel. Er det ikke bare å være seg selv da? Og gjøre det man føler for? 30 år er virkelig ingen alder!

    8. Grensa går på hva du har lyst til og ikke👍🏽 Ikke la andre styre det!

      Hilsen jente 22år❤️

    9. Er 40, livet har aldri vært bedre !!!! Jeg tenker at jeg er selv ansvarlig for at mitt liv skal være bra. Om det å gå med fila hettegenser, delta på palmesus eller for meg å ha langt hår (tenkte da jeg var yngre, at 40 år gamle damer ikke kunne ha langt hår) føles bra, så gjør jeg det. Gi blaffen i om det for andre er kleint 😉

    10. Det var mye verre for meg å bli tredve enn det var å bli førti. Men jo nærmere jeg kom førti jo bedre ble livet.
      Førti er fantastisk! Jeg har landet i livet på en måte.
      Det eneste som ikke er innafor er å bry seg om hva andre synes om det du driver med. Ditt liv, dine valg. Din genser, ditt valg. <3
      Og jeg forstår ikke tiktok, men tenker at det er greit det også.

    11. Haha jeg skjønner hvordan du tenker 😂 Var nok der selv når jeg var 27. Ble mamma som 22 og 24-åring så mine tyveår gikk også med til å bli voksen. Jeg er nå 47 og voksen er ikke det samme som å bli satt, for oss to her hjemme hvertfall 😅 Merker ikke så stor forskjell fortsett fra at jeg ikke lenger tolererer bullshit og drita folk 😊 Jeg gjør mer som jeg vil selv og bryr meg ikke såå mye om hva folk måtte mene. Jeg må faktisk si at det var litt godt å runde 40, hodet la seg liksom litt på plass. 30 var ikke like enkelt… da begynte minstemor på skolen og jeg hadde ikke lenger barnehagebarn + at jeg fant mitt første gråe hår. Ikke rart jeg ble traumatisert 😂 Jeg husker ei sa til meg at nå er det vel på tide å slutte å handle på Bik Bok eller? Herregud, det er 10 år siden 😂 Jeg prøvde da å handle voksne klær på damebutikker men det funket ikke. Ikke har jeg damekropp heller 😂 Jeg går i skinnyjeans og band t-shirt akkurat når det passer meg 😊 Og bruker ferien på å dra på festivaler i Europa, hvis vi har lyst til det. Bare å ønske 30-årene velkommen så dere kommer raskere til 40, gled dere 😃

    12. Du er aldri eldre enn du føler deg 😉 jeg er 33(snart) og føler meg ikke en dag over 22(utenom ryggen🤣)
      Masse humor,tull og tøys,fila er nesten alt jeg går med og tik tok er gøy sammen med både venner og unger ! Vist folk synes det er kleint ,so be it..I don’t care 😉

    13. Du er aldri eldre enn du føler deg 😉 jeg er 33(snart) og føler meg ikke en dag over 22(utenom ryggen🤣)
      Masse humor,tull og tøys,fila er nesten alt jeg går med og tik tok er gøy sammen med både venner og unger ! Vist folk synes det er kleint ,so be it..I don’t care 😉

    14. “Å bli 30” var verst når du gjekk å venta på det. Mitt 29. år va grusomt! “Herregud, eg er snart 30!” surra ofte i tankene…
      Så kom bursdagen, eg vart 30 å ingenting forandra seg. Nå er eg 33 å fortsatt 22 i hodet! (Noen ganger er eg heilt ned på 5-6 års alderen)

      Growing older, not up…

    15. Jeg fyller 30 i morgen, og det som er så digg med å bli så “gammel” er at man ikke bryr seg så mye om hva andre syns. Så hvis noen I 20 åra syns at jeg er for gammel til å gå på palmesus for eksempel, så skal de få lov å syns det, og så skal jeg kose meg 😂👌

    16. Jeg hata å bli 30. Er nå 31. Syns det var skikkelig kjipt…. Men folk tror jeg er slik 25-ish, så blir glad for det + må alltid vise leg på polet.. Noe som jeg kanskje heller ser på som veldig rart. Haha.

    17. Hehe eg må si eg lo jo litt nå hehe. Eg blei mor når eg va 20 då va eg alenemor i ca 5 år t eg fant min mann så e 7 år eldre enn meg. Me giftet oss 2006 å fikk ein sønn ilag i 2008 d e 9 år mellom barna. Nå er eg 40 1/2 år og ska bli mormor i juni så d blir spennende.🥰 men ein ting han Robin ikje trenger å være redd får d e morenbrødet for maen min blir 48 i sommar å hans fungere for d🤪 hehe litt får godt hehe🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    18. Altså 🤣🤣

      Lyst til å skrive : snakkes når 40 tallet kommer 🤣🤣

      Men nei, skal være real 🙃

      Når jeg fylte 30, tok jeg meg en heidundrande fest i 2 dager til ende 🤣🤣 enkelt og greit.
      Mye fordi at det er noe man sjeldent gjør som mamma eller pappa.

      På det tidspunktet, hadde jeg en 8 åring og en 6 åring (siste babyen, hadde begynt på skolen)

      Nå er jeg 37, vært sammen med samme mann i 22 år, hatt leilighet og hus i 20 av de årene.

      Det finnes værre ting enn 30, og 40 for den sakens skyld. F.eks:
      Babyen min begynner på ungdomskolen
      (MYE værre)
      Eldste mann skal i 10 klasse
      (MYE værre)

      Min mor ble mormor når hun var 42 😱(angst)

      Å ja, jeg føler at Tiktok er ikke noe for folk på min alder, å har overlatt det HELT til tenåringene i huset 🤣🤣

      Følger deg på Snap, å har tenkt mange ganger 🤪 savner den tiden når man faktisk hadde tid 🤣🤣🤣
      Unger som legger seg 🤣🤣
      Det savner jeg aller mest, begrepet “voksen tid” ble utvaska når tenåringene hoppet frem, å voksen tid nå innebærer: hyle og skrike fordi du ikke har en eneste ren tallerken i skapet, for at alle står på tenåringsrom 🤣 eller å låne en trøstende skulder for tenåring med kjærlighetssorg, osv.

      For en stund siden la du ut en Snap, at ungene dine koste seg i sakkosekken. Å jeg tenkte, åh for en herlig tid, mine kan ikke være i samme etasje engang 🤣🤣🤣🤣

      Så alt i alt er alder bare et tall, å satt i perspektiv med andre ting som skjer i livet er det tallet ubetydelig.

      Når jeg blir 40, har jeg en russ i hus, å 1 på vidregående… Det er perspektiv det 🤣🤣🤣🤮

    19. Altså 🤣🤣

      Lyst til å skrive : snakkes når 40 tallet kommer 🤣🤣

      Men nei, skal være real 🙃

      Når jeg fylte 30, tok jeg meg en heidundrande fest i 2 dager til ende 🤣🤣 enkelt og greit.
      Mye fordi at det er noe man sjeldent gjør som mamma eller pappa.

      På det tidspunktet, hadde jeg en 8 åring og en 6 åring (siste babyen, hadde begynt på skolen)

      Nå er jeg 37, vært sammen med samme mann i 22 år, hatt leilighet og hus i 20 av de årene.

      Det finnes værre ting enn 30, og 40 for den sakens skyld. F.eks:
      Babyen min begynner på ungdomskolen
      (MYE værre)
      Eldste mann skal i 10 klasse
      (MYE værre)

      Min mor ble mormor når hun var 42 😱(angst)

      Å ja, jeg føler at Tiktok er ikke noe for folk på min alder, å har overlatt det HELT til tenåringene i huset 🤣🤣

      Følger deg på Snap, å har tenkt mange ganger 🤪 savner den tiden når man faktisk hadde tid 🤣🤣🤣
      Unger som legger seg 🤣🤣
      Det savner jeg aller mest, begrepet “voksen tid” ble utvaska når tenåringene hoppet frem, å voksen tid nå innebærer: hyle og skrike fordi du ikke har en eneste ren tallerken i skapet, for at alle står på tenåringsrom 🤣 eller å låne en trøstende skulder for tenåring med kjærlighetssorg, osv.

      For en stund siden la du ut en Snap, at ungene dine koste seg i sakkosekken. Å jeg tenkte, åh for en herlig tid, mine kan ikke være i samme etasje engang 🤣🤣🤣🤣

      Så alt i alt er alder bare et tall, å satt i perspektiv med andre ting som skjer i livet er det tallet ubetydelig.

      Når jeg blir 40, har jeg en russ i hus, å 1 på vidregående… Det er perspektiv det 🤣🤣🤣🤮

    20. Jeg er 40,ble det i februar. Og jeg går i akkurat det som passer meg, jeg føler meg heller ikke gammel. Og jeg gjør akkurat det som passer meg ❤️.

      Jeg tenker at alder er KUN ett tall, vær den man er selv om årene går, ikke få panikk, vær barnlig, dra på by’n om man ønsker, ja rett og slett bare vær seg selv ❤️.

    21. Fylte akkurat 32. Må ærlig innrømme eg ikkje bryr meg så mye om tallet. Men har fått det mer for meg at eg har lyst og se bra ut for alderen. Vil ikkje folk ska tro eg er 20. Men ei flott dame i begrunnelsen av 30årene har eg lyst og vær😅

    22. Fylte akkurat 32. Må ærlig innrømme eg ikkje bryr meg så mye om tallet. Men har fått det mer for meg at eg har lyst og se bra ut for alderen. Vil ikkje folk ska tro eg er 20. Men ei flott dame i begrunnelsen av 30årene har eg lyst og vær😅

    23. Huff… Det er mye gode poeng her, men det er mer en følelse enn logikk for min del.
      Jeg har i flere år nå sett litt på paradise hotel, og likt underholdningen. Men tenkt at de er dumme og barnslige i hodet. Men i år så tar jeg meg selv i og se på de, og savne den tiden selv da alt bare var gøy og lættis. Selvom det var idiotisk med null poeng, men bare gav faen i om man virket barnslige eller ikke. Lekesloss og skli nakne rundt på gulvet med såpe 😅 Det har liksom gått opp for meg at nå er den tiden over, og det syntes jeg er litt trist å tenke på. I tillegg er jeg ikke akkuratt fan av vond rygg og de grå hårene allerede. Jeg trodde jeg skulle nerme meg 40 før dette kom, men jeg er bare 27 år, 1 mnd og 3 dager 😇

      1. Trenger jo ikke slutte å skli naken på gulvet i såpe selv om du blir 30 år om 1062 dager🤷🏼‍♀️

    24. Alder er faktisk bare et tall! Jeg er 32, og er fremdeles like barnslig som da jeg var 20. Gift som 24-åring, og blitt mor til to. Går også i Fila-genser, faktisk i skrivende stund!😄

    25. Hei😊
      Jeg tenker det at jo eldre man blir- desto mindre tid bruker vi på å reflektere over hva andre mener, synes og tenker om oss. Jeg tror det fører til mer selvstendige valg og mer lykke 😊 Det er når folk er tro mot seg selv at kreativiteten blomstrer 😁❤ Hilsen 30 åring😅

    26. Jeg er 33. Da jeg fylte 30 tenkte jeg ikke så mye over det faktisk. Det som slo meg var «kjære vene så fort de 10 siste årene har gått, 20- åra ass».

      Min panikk nå er at jeg ikke skal få barn/ikke kunne få barn lenger pga alder.

      Alder er bare et tall, og jeg lever delvis etter at man er så gammel som man føler seg (selvsagt ser jeg an situasjonen).

      Jeg kler meg i klær jeg ser jentene på jobb som er 10 år yngre enn meg kler seg i (nei, ikke magetopper og lignende for det kan ikke jeg «pull off»), men feks pene hettegensere/collegegensere. Kle deg i det du føler deg vel i!

      Og når det gjelder feks å fjerne flekker fra sofaen: Man lærer ting så lenge man lever. Du lærer det og.

      Som en god venn av meg alltid sier (håper det er lov å skrive i kommentarfeltet): «Fuck it!»

      20, 30, 40, 50- who cares? Lev livet som du ønsker!

    27. Jeg ble 30 i fjor, og det var HELT KRISE! Jeg følte at alt var over, nå går det kun nedover. Men, nå har jeg bikka 31, og jeg er fortsatt like barnslig 😂🤷🏼‍♀️

      Jeg ble mamma 1 mnd etter jeg ble 20, og fikk 3 til før jeg rakk å bikke 30. Hus, bil, god stabil økonomi, barn, gift (som 21.åring), veletablert kan man vel også si jeg er da. Men ROBIN!: Det er fortsatt lov å skli naken rundt på gulvet, leke å gi totalt faen 😂 Prøv, det er ganske gøy!😂

    28. Ha ha, er faktisk helt enig i bekymringen til mannen din. Det er mye jeg synes jeg er for gammel til. Om tik tok tenker jeg at om man kunne vært moren til den gjennomsnittlige aldersgruppen der, har man ingenting der å gjøre. La kidsa ha et sted å holde på uten oss “bestemødre som tror vi er kule og egentlig ikke har peiling som prøver hardt” skal invadere. Ser at flere ikke bryr seg om hva andre synes, men noen ganger så trenger vi ikke å alltid være med i tiden. Vi har våre ting. Jeg selv er 32 og begynner å få livet på stell. Mangler bare kids, men har ikke vært klar for det før nå heller. Opplever ofte at mine venner som fikk barn som ung og barna nå er mer selvstendige, gjør plutselig ting vi andre gjorde i 20 åra, da de selv mistet den tiden til å fylle og feste. Rart det der 😄 snart er det vel jeg som sitter hjemme å ammer mens de løper rundt og raver på byen😅 når jeg var ung tenkte jeg alltid at jeg ville være mor rundt 25 års alderen, så jeg ikke går med rullator når ungen fyller 10 år. Fint å være ung å sprek så man kan følge opp. For det var synet jeg hadde på folk i som nærmet seg 40😅 åpenbart en helt annen mening nå 😅 #livet

    29. Hahaha Robin blir i såfal den eldste 30 åringen noen sinne😂

      Jeg har venninner jeg føler meg eldre enn men fortsatt bedre* enn…
      oj sa jeg det🙊
      oj ble Robin forvirra nå?
      En gang til: jeg føler meg eldre enn de som er eldre enn meg, men også bedre* enn de. (Wooops jeg sa det igjen) men tenk litt på den Robin ❤️ Hvordan kan noen som føler seg eldre enn 33 åringer også føle seg bedre* enn de. Ja da har man kanskje ikke så vondt i ryggen og kroppen og vilja etter 30 likevel.

      Jeg gleder meg til jeg bikker 30. For hvert år som går blir det bare bedre og bedre (gruer meg til 70 tho) Man modner, lærer av feilene sine, blir ett bedre menneske, finner «seg selv» mer og mer, blir mindre dømmende (host, Robin…) man vokser opp.
      30 er ingenting. Vil til og med mye heller være 35 resten av livet enn 25.
      Lurer fælt på hvilke 30 åringer det er Robin refererer til egentlig?😂

      Ja man kan blogge etter 30, bruke tik tok, snap og IG også. Gå i både gensere og bukser med visse merker.
      Skjønner at du spør for å høre hva folk tenker. Regner med du ikke lurer på om det er greit? For du har en del kollegaer som har bikka 30 😂

      * føler meg bedre:om livet jeg har selv, enn jeg ville gjort i visses andre liv. Livene de liker ville ikke jeg hatt og livet jeg liker ville ikke de hatt.

      ❤️❤️❤️❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg