Se riktig vei, OLA NORDMANN!

Som nordmenn er vi privilegerte. Vi vokser opp i et trygt land, om du sammenligner med resten av verden. Som “Ola Nordmann” er mange så heldige, at de største problemene man møter i livet er til å le av i det store bilde. Trygge lille Norge.

Men igår belyste jeg, som mange andre – rasisme i vårt trygge lille land. Jeg ba snapchat følgere sende inn historier og erfaringer på eksempler. Rasistiske hendelser som har foregått her, i Norge. Ikke en time engang og jeg måtte slette snap storyen. Det raste inn med meldinger, på 50 minutter hadde jeg minst 100 historier jeg kunne dele.

Det var to ting som gikk igjen i mange av historiene jeg reagerte kraftig på. Den første var at mange av de rasistiske hendelsene omhandlet barn. Barn som mobber andre barn pga hudfarge. Et barn er aldri født rasistisk. Et norskt barn som har vokst opp i trygge Norge, har ikke fått for seg alene at mørk hud er mindre verdt. Et barn som slenger rasistiske kommentarer, har plukket opp holdningen sin hos en voksen. Kanskje var det en kommentar fra oldefar, eller på matbutikken. Det trenger ikke komme fra hjemmet, men det kommer fra et sted. Så her er kanskje det første og viktigste punktet – SNAKK MED BARNA. Gi dem kunnskap, fortell om historien, lær dem om slaveri. Gi dem verdier de kan forstå.

En annen ting som gikk igjen, var at ingen brydde seg. Rasisme på buss, i butikken, blandt kunder, trikken. Mange offentlige steder overfylt av andre mennesker. Men ingen sa noe. Ola Nordmann så feil vei. Det var jo bare så voldsomt ubehagelig, stakkars Ola Nordmann som måtte vitne noe slikt. Jeg forstår at ikke alle er typen til å rope ut og sette ned foten. Vi er alle forskjellige. Men jeg håper at kanskje ved å belyse dette og disse historiene vil fler tørre. Tørre og si ifra at noe ikke er greit.

Idag har det vært stor forespørsel på snap om jeg kunne legge historiene som ble delt igår, i et blogginnlegg. Så det kan spres videre, til Ola Nordmann som trodde rasisme ikke eksisterte i trygge lille Norge. Jeg takker til alle som bidro og sendte inn igår. Jeg takker til alle som engasjerer seg i dette innlegget. Sammen gjør vi en forskjell.

{“source_sid”:”733EF8FE-D715-472D-9A59-B953248FCBB1_1591178191066″,”subsource”:”done_button”,”uid”:”733EF8FE-D715-472D-9A59-B953248FCBB1_1591178138400″,”source”:”other”,”origin”:”unknown”}
{“source_sid”:”733EF8FE-D715-472D-9A59-B953248FCBB1_1591177997767″,”subsource”:”done_button”,”uid”:”733EF8FE-D715-472D-9A59-B953248FCBB1_1591177958694″,”source”:”other”,”origin”:”unknown”}

  • @saraaemiliee
13 kommentarer
    1. Dette med å finne jobb med polsk etternavn… Får aldri svar, ikke tenke på å få mulighet til intervju. Bor i Norge 13 år snakker (nesten) perfekt norsk uten polsk aksent, men når arbeidsgiver ser på CV ser de en polsk dame som ikke snakker norsk og kan bare vaske… Nå har jeg åpnet fotostudio med nyfødt/familie fotografering men ikke med mitt navn som firma, men uansett, føler meg ikke verdt noe i Norge 😔

    2. Mine barn er blandings barn, far er muslim og jeg er kristen. De har ikke opplevd så veldig mye rasisme, men fått noen ord som brunost og P***** kommentert mot de og litt andre ubehagelige hendelser. Heldigvis» er de litt «rappkjeftet» og har tatt ganske raskt tilbake, men jeg kontaktet skolen og krevde de skulle gi beskjed til foreldrene, hva deres barn sier til barna mine og at jeg vil ikke høre et ord om dette igjen…

      Litt om det du nevner om voksne er jeg forsåvidt enig, men et av barna mine kom hjem fra skolen og sa noe veldig stygt om en religion. Jeg ble helt sjokkert at dette kom fra barnet mitt, dette hadde han/henne hørt fra en elev på skolen. Så barn lærer også av barn, som selvfølgelig har hørt av en voksen. Jeg kontaktet også skolen og gjorde de oppmerksom på hva som ble sagt på skolen.

      Det er så utrolig viktig å si fra, for det er ikke alle barn som forstår at det de sier er så galt. Viktig å gi beskjed til skolen om man hører at andre opplever dette. Da er vi godt i gang med å hjelpe et lite steg på veien. Mener jeg da🤗

      1. Så du er altså en landssvikere som har forrådt ditt eget folk. Synes du det er noe å skryte av..? Dine barn er blandingsbarn sier du. Lykke til med det, når de møter mine barn på skolen så kommer de til å få problemer. Og det er din feil, du har laget dette kaoset. Så nå må du leve med det. Du er vel jævlig fornøyd med den muslimske faren og jeg tipper du er tilsvarende misfornøyd med norske menn, ikke sant? Norske menn, for noen forferdelig svin, bedre med ekstremt religiøse barbarer fra den tredje verden. Dere svikertisper er de verste av de verste, jeg ønsker dere alt vondt i livet.

    3. Da jeg var tenåring hadde jeg sååå lyst på sånne cornrow fletter som sitter helt inntil hodebunn. Jeg er hvit og norsk.
      Jeg og en veninne dro til oslo og var innom hele 3 frisørsalonger av stilen afro amerikansk for de er best på sånne fletter.
      Jeg ble sett stygt på og de sa at de ikke ville gjøre sånne frisyrer på hvite mennesker.
      Den ene salongen kunne gjøre det men på prislista stod det 950kr og de ville ha 2600kr hvis de skulle gjøre det. Da jeg spurte om hvorfor så dyrt når prisen var 950 sa hun at den prisen gjaldt hennes folk.
      Da forstod jeg virkelig at rasisme går i alle retninger. Ikke bare hvite mot svart men også svarte mot hvite.

      1. Tror kanskje grunnen til at de ikke reagerte så bra på det er fordi cornrows på hvite regnes som «cultural appropriation» – og det er ikke greit. Anbefaler deg å google det så skjønner du kanskje hvorfor dette ikke ble tatt så veldig godt i mot 🙂

        1. Må si at rasisme går begge veier. Og uansett er det ikke greit, men ofte desverre er de som er mørke som får gjennomgå. Jeg har en del historier som har preget meg. Er hvit i huden, med mørke trekk. Må si noe positivt også , at Norge har også vokst med tanken på være tolerant. Vi ser nå mørke som enten jobber på TV eller i politikken. Ofte de mest rasisme er oss selv , ofte er vi selv harde mot oss. Jeg har lært meg virkelig å ikke bry meg og heller tenke at du kan ikke ha det bra om du er “sånn” . Og at problemet er ikke” meg”. Og hvis jeg ikke får jobb osv på grunn av navnet mitt eller utsende. Så vil jeg heller ikke jobbe hos deg. Så har jeg også lært at rasisme kommer med uvitenhet og i stedet for å bli lei meg eller at det skal ødelegge dagen min. Så svarer jeg og får dem til å tenke over hva de sier. Anyway så er det aller viktigste å lære barna sine og ikke heller ikke anta at man vet andres kulturer osv. Man er ikke representant for landet sitt eller hvor foreldrene mine kommer ifra. Møter man på rasister så er ikke Norge et rasistisk land.

        2. Men kjære vene, skal afrika nå bestemme hva slags frisyrer vi skal ha?? Hvis jeg ha cornrows fra toppen av hodet og helt ned i rumpesprekken så er det da ingen som har noe med det. Ingen eier en frisyre, et folkeslag eier ikke en frisyre. Da må de først vise meg noen papirer som beviser at de eier det. Og forresten så må jeg si at norske jenter med cornrows er det mest idiotiske og latterlige jeg ser. Dere ser ut som idioter. Det er en av de styggeste frisyrene i verden. Også så møkkete!! Har dere sett all dritten som fester seg i disse flettene?? Folk med cornrows stinker fordi de er møkkete. Så finn noe bedre damer. Dere trenger ikke den dritten.

    4. Ikke ofte jeg kommenterer MEN rasisme går begge veier dessverre og det er overhode ikke greit uansett. Jeg har fått slengt rasiststempelet mange ganger forde jeg ikke har villet gi røyk til unge med minoritetsbakgrunn og jeg har sett det og opplevd det i jobb på sykehuset.
      Vi som er lyse må slutte å slenge kommentarer men de mørke må slutte å kalle oss rasister for absolutt alt de ikke liker

    5. Rasisme går IKKE begge veier. Rasisme er systematisk og strukturelt. ”Rasisme” mot hvite kan en bli irritert over der og da, men det er ingenting som påvirker livssituasjonen i det store hele. En sitter fortsatt på privilegier som ikke er tilgjengelige for svarte på grunn av hudfargen deres. Anbefaler å lese seg grundig opp om hva rasisme er og hvordan svarte opplever det. Nå er en gylden anledning til dette. Beklager hard tone men det er et utrolig viktig skille her.

      1. Rasisme er rasisme. Jeg trodde dere unger lærte dette på skolen. Rasisme betyr at du forskjellsbehandler folk basert på hva slags hudfarge de har. Om huden er hvit eller svart forandrer ikke noe, rasisme er rasisme uansett. Og her i Norge har jeg kun sett rasisme rettet mot oss hvite nordmenn. Disse jævla utlendingene er de mest rasitiske drittsekkene jeg har møtt. Og forresten, Norge har lenge vært verdens minst rasitiske land. Og verdens mest rasistiske land ligger faktisk i afrika. Sjekk selv. Dere idioter lider av en sykdom, det kalles selvhat. Dere hater dere selv fordi dere har hvit hud og noen lurte dere til å tro at det er negativt. Men hvite mennsker har bygget hele den vestlige siviliasjonen. Uten hvite mennesker så hadde hele verden sett ut som krigssonen afrika. Jeg har selv hvit hud og jeg kunne ikke ha vært mer stolt. Alternativet er forferdelig, så jeg hadde flaks. Hvite mennesker bygger opp, svarte mennesker river ned. Dette er enkle fakta, bare les litt historie.

    6. Priveligierte? Vi nordmenn bygget Norge. Man er ikke priveligert når man svetter blod i 70 år for å bygge et trygt land. Man er priviligert når man reiser fra afrika til Norge og får alt gratis servert på et sølvfat. Afrkianere har aldri gjort noe for Norge, de har aldri bygget noe i Norge. Men de får full nav-stønad med engang de setter èn fot på norsk jord. Det kaller jeg å være priviligert. Og denne rasismen du ser overalt i Norge, den ekisterer kun i ditt hodet. Til og med utlendingene begynner å bli lei norske bortskjemte drittunger som forteller dem at de har blitt utsatt for rasisme. Den eneste rasismen jeg har sett i Norge var rettet mot oss nordmenn. Vi blir kalt “jævla hvitinger” og “poteter”. Utlendinger er de frekkeste jævlene jeg har møtt, jeg har møtt mange av dem desverre og de var alle frekke drittsekker. Og du prøver å forsvare svartingene som kommer til vårt land for å utnytte oss og stjele alt vi har? Du bekymrer deg for rasisme mot folk som aldri skulle ha vært i Norge? Nei, dette pisset gir jeg ikke fem øre for. Hvis utlendingene har det så fælt her og nordmenn er så rasistiske, hvorfor er de her??? Hva slags idioter bosetter seg i et land de hater? Send dem hjem , de har laget mer enn nok problemer for oss nå. Norge er fortsatt vårt land og ingen utlending skal komme her og fortelle oss noe som helst. De ødelgger sine egne land også kommer de hit og begynner på klage på oss?? Til helvete med disse utakknemlige svinene. vi slapp dem inn, vi hjalp dem, vi ga dem gratis hus og gratis mat og nå begynner de å syte?? Til helvete med dem. De får ihvertfall ingenting annet enn kjeft av meg. Nordmenn godtar ikke kravstore frekke svin som ikke gjør noe annet enn å snylte.

    7. Problemet er ikke rasistiske nordmenn. Problemet er frekke, snyltende utlendinger som brauter seg inn i vårt land. Du må huske at vi nordmenn er vant til å bo i verdens tryggeste, beste og fredeligste land. Vi har bodd her lenge og vi er vant til at Norge er et bra sted. Så når 1 million fullstendig gale utlendinger kommer hit og ikke gjør noe annet enn å mase og lage problemer, så blir vi selvfølgelig irriterte. Før så hadde jeg ingen problemer med utlendinger i det hele tatt. Jeg tenkte aldri på dem. Men så kom de til mitt land og de tok med seg all faanskapen de `rømte` fra. Så selvfølgelig er jeg drittlei dem nå. Jeg er vant til å bo et normalt land med nordmenn. Etter at utlendingene kom for å snylte på NAV så har Norge kun blitt verre. Se på Oslo, se på Drammen, det går ikke ann å bo der lenger. Det er ghetto-helvete. Så ja, jeg vil ha alle utlendinger ut av mitt Norge. Og nei, jeg er ikke rasitsiskt. Jeg er en helt vanlig nordmann som krever å få leve i fred i mitt eget land. Jeg bryr meg ikke om hudfarge, det er oppførselen jeg ikke tolererer. De er så vanvittig frekke og kravstore, de gjør ingenting annet enn å syte og kreve. Og de gjør det etter at vi slapp dem inn og faktisk hjalp dem! Så hvis det finnes rasisme i Norge, så er det utlendingenes feil. Hvis de oppførte seg som folk så hadde de ikke hatt noen problemer. Jeg avskyr dem og det er ikke rart. Det hadde vært jævlig rart hvis jeg likte dem. Nordmannen i meg gjør det umulig å like slikt pakk.

      Og forresten, vi lærte på skolen at Pippis pappa var negerkonge og negere bodde i afrika. Hvis noen har et problem med det, så må dere klage til den norske stat. Det var staten som lærte oss opp, det er staten som har ansvaret for hva barn lærer i norske skoler. Og negere bestemmer ikke hvilke ord nordmenn skal bruke, vi bor i et fritt land.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg