Slik endret jeg livsstil

Dette innlegget må jeg innrømme at jeg har gruet meg til. Jeg syntes det er vanskelig å vite hvordan man skal fortelle om en reise med en så stor vektnedgang som 45 kilo uten å føle jeg frammer fokus på kroppspress og størrelse. Hvordan formulerer man seg? For meg handler denne reisen om å endre livsstil, spise sunt og ha et godt forhold til sin egen kropp. Jeg har alltid følt meg bra nok, uansett XL eller S. Jeg har hele veien respektert kroppen min og ikke latt meg begrense i hverdagen. Jeg har aldri sultet meg, droppet noe spesifikk mat og mye her går på sunn fornuft. Forespørselen er helt enorm, og jeg får rundt 50 meldinger hver eneste dag av andre som ønsker at jeg skal dele. Jeg har i lang tid nå sagt at jeg ikke ønsker å ta dere med på prosessen eller gjenta meg selv, men jeg har også hele veien lovt dere å få alt inn i et eget innlegg så det alltid kan henvises hit. Så hvordan gikk jeg egentlig ned 45 kilo?

Det finnes jo dessverre ingen fasit. Det finnes ingen lett løsning. Selvdisiplin har MYE å si. Det har kun vært diett hos meg. Jeg har ikke trent ved sidenav, det er først nå jeg har begynt å gå turer. Det har vært 100% mat og ingenting annet. På mitt største veide jeg 116 kilo. Faktisk, mer. Men jeg sluttet å veie meg de siste ukene av svangerskapet. En mnd etter Emma var født viste vekta 114 kilo, med andre ord ikke en av de som raser nedover etterpå. Bare en av de som øker enormt mer enn gjennomsnittet under svangerskap. Jeg var farlig overvektig som legen pent sa. Så jeg bestemte meg for å ta grep. Jeg er ingen ekspert og kan ikke gjøre annet enn å dele personlig erfaring. Jeg vil også poengtere at dette er en reise med STOR vektnedgang og ikke noe for de som ønsker “å miste et par kilo”.

HA RIKTIG MINDSET, HVORFOR GJØR DU DET?

Mitt første tips må helt klart være å ha riktig mindset. Jeg har tidligere tenkt at jeg skal gå ned pga jeg ønsker å passe en shorts. Eller fordi jeg bare føler meg feit og stygg. Fordi jeg vil se ut som en annen. Fordi jeg føler meg ukomfortabel i enkelte klesplagg. Jeg har mislikt min egen kropp. Når motivasjonen er “fordi jeg er feit” , har du egentlig noe inspirerende å hige etter? Jeg sto i speilet på 114 kilo og beundret min egen kropp. Vi er et lag, vi. Du og jeg. Og nå skal vi få det bedre, både i hodet og i helsen. Motivasjonen ble det faktum at jeg ønsket å være en aktiv mamma. Jeg vil løpe rundt med barna mine, delta sammen med dem uten å hige etter pusten. Jeg vil vise dem at det er viktig å ta vare på helsen sin, vi får bare ett liv. Jeg stoppet å utsette. “Bare jeg går ned 10 kilo, så skal jeg ta tørre å gå i shorts” ble lagt på hylla. Jeg var stolt av kroppen min i shorts og dens prosess. Jeg innså at størrelse ikke definerer. Kroppen min var fylt av riktige næringsstoffer, den hadde aldri vært finere uavhengig av størrelse, cellulitter og fett!

VELG EN METODE SOM PASSER DEG

Når du først har funnet fokus, er det på tide og legge slagplan. Det har enormt mye der ute, og hva som passer deg er ekstremt individuelt. Jeg tok kontakt med fastlegen min, og det anbefaler jeg at du gjør også, evt ernæringsfysiolog. De er ofte flinke til å veilede. Jeg personlig klarer ikke feks lavkarbo. Det å skulle droppe masse matvarer, og tisse på pinner for “ketose” er ingenting for meg. Valget mitt falt derfor for å fokusere på kcal fordi man da kan spise alt, men må holde seg innenfor en grense. Regnestykket er ganske enkelt. Du må forbrenne mer enn du putter inn. Spiser du mer kcal enn du forbrenner ila et døgn, går du opp. Spiser du likt står du stille. Spiser du under, går du ned. Det første jeg gjorde var å sjekke hvor mye jeg forbrenner av kcal ila 24 timer. Det gjorde jeg med Fitbit klokke. Jeg og legen fant sammen ut hva jeg skulle gå på i kalori-inntak i løpet av et døgn. Jeg veide aldri noe mat, jeg tok meg en sjokolade i ny og ne. Jeg regnet raskt sånn ca, etterhvert så lærer du deg hva ting inneholder og du sjekker ikke. Jeg spiste både taco og pizza til middag til tider. Men jeg passet alltid på at jeg lå på underskudd i løpet av døgnet slik at jeg gikk jevnt nedover.

TÅLMODIGHET

Dette er en livsstil endring, og ikke noe midlertidlig. Ta deg tid, du ønsker ikke å rase ned. Kroppen må få lov til å bruke tid og jeg hadde 1/2 kilo i uken som et mål, 2 kilo i mnd. Det gikk raskere i starten, men det er viktig med tålmodighet. Ikke heng deg opp i vekt og mål, fokuser heller på at du føler energien komme. Det fantastiske er virkelig det å kjenne på at du har mer energi. Kjenne på at det er lettere å gå i trapper. Føle at du og kroppen spiller på lag. Noen ganger vil du stagnere. Før du deretter får et dropp, det er viktig å ikke miste motet i mellom. Dette er en lang prosess og det er viktig å lytte til kroppen sin. Du skal aldri sulte, du skal aldri ha masse hodepine fordi kroppen trenger mer. Gi den mer! Gi den nok. Jeg bare passet på å gi den sunt.

SPIS OFTE

Og ikke spise, eller å spise for lite hjelper ingenting. Du må spise nok for at kroppen har det bra. Når du er sulten, lagrer kroppen opp maten og omdanner det til fett. Pass på å spise jevnt men mindre porsjoner. Det gjør at blodsukkeret er stabilt og du unngår overspising. Istedenfor å droppe frokost, ha en ok lunsj og storspise middag som holder deg mett til natta. Minimum 4-5 måltider. Jeg kommer ikke til å gå spesifikt inn i hva jeg har spist. Det har vært kcal fattig mat, og det finner du en haug av med et raskt google søk. For meg var det viktig med raskt og enkelt, så jeg ikke gikk på en smell. Å planlegge måltider i god tid er viktig, det er også lurt å ha med seg mat når du feks skal på senter eller være lenge borte fra hjemmet.

TRENE VED SIDENAV?

Her vil jeg referere til podcasten “Åpen Journal med Katarina og Harald” fordi jeg syntes Harald sa det så fint. Kroppen er enten i nedbrytningsfase (der du skal bryte ned fett, gå ned i vekt) eller oppbyggingsfase som vil si at du bygger muskler. Kroppen klarer ikke å være i begge disse samtidig. Skal du ned i vekt, så har kosthold alt å si. Det at man velger å gå den 30 min turen, gjør egentlig bare at du spiser en ekstra brødskive fordi du blir sulten av å være i aktivitet og du står i null. Så klart er turen god på andre grunnlag, og jeg oppfordrer dere så klart ikke til å IKKE trene. Men ikke stress! Få kosthold på plass først så kan aktiviteten komme når du feks går ut av nedbrytningsfasen og over til oppbyggingsfasen. Her kommer jeg kanskje litt kort til med lite erfaring. Men jeg anbefaler dere å høre podcasten!! En tur er aldri feil, men det er ikke slik at du trenger den for å få det til, er poenget. Senk kravene.

GENERELLE TIPS

Drikk masse vann. Det hjelper kroppen mer enn du tror. Bytt ut mesteparten av drikkevarene med vann.

Gjør det gjerne sammen med noen. Det å kunne motivere hverandre, oppdatere hverandre og støtte gjør så mye.

Ha en cheatmeal. Jeg har hatt hver fredag som cheatmeal og kost meg med en saftig stor fredagskakestykke. Den har for min del gjort at jeg har holdt ting i sjakk.

Selvdisiplin. Det er dessverre ikke noe mer hokus pokus enn det til syvende og sist. Du kommer langt med å ta riktige valg rundt hva du velger å putte i din egen kropp.

Bruk hverdagen til å øke pulsen litt. Ta litt knebøy når du tar ut av oppvaskmaskinen, ta lange steg når du tar klærne inn i klesskapet. Hopp for hver gang ungene sier mamma (Shit da blir vi spreke fort).

Det er mye enkle ting du kan bytte ut, og mye er gjort. Sukkerfri ketchup. Lettbrus. Begynner du å lese kcal bakpå varer i butikken så er det ENORME forskjeller på feks smør. Ved å være litt bevisst på dette er allerede mye gjort. Jeg anbefaler deg å ta deg en dag i butikken og gå titte og lese for å finne riktige varer hvis du velger å gå for å telle kcal.

HVA SKJER NÅR MÅLET ER NÅDD?

Ja, jeg kommer alltid til å måtte tenke på hva jeg spiser. Det betyr bare at jeg tenker over hva kroppen min trenger. Nå som målet er nådd har jeg økt kcal inntak slik at jeg går i null på daglig basis. Da vil også vekten stå stille, jeg vil verken øke eller gå mer ned. Fokuset er nå å fylle de kcal med riktige næringsstoffer med sunn og god mat.

Jeg håper dette ga litt mer svar, om det er andre ting dere lurer på nå så tar vi det i kommentarfeltet her. Så vil jeg bare gjenta her at første punkt er det viktigste! Forstå at du er bra nok, og ikke baser en vektnedgang på diett og tall. Fokuset burde være på helsen og en livsstil, så skal jeg love deg at motivasjonen er lettere å finne. Klem <3

 

87 kommentarer
      1. Det stemmer at jeg byttet ut noen av måltidene med dette i starten. Men det er ikke noe jeg idag ønsker å anbefale videre og har derfor unnlatt å ta det med 🙂

        1. Det synes ikke jeg at du skal unnlate. Jeg startet også min livstilsendring med det. Men bortsett fra deg så fortsatte jeg med det. Ikke for å ned i vekt. Men for å få inn kok næring hver dag. Du er ærlig, men unnlater her å fortelle hele sannheten som for mange kan være viktig. Jeg fikk det ikke til før jeg hadde hjelpemiddelet mitt som er næringsshaken. Det er ikke slankepulver, men næringsshake👌

    1. AWESOME!!! Fulgt deg hele veien, og du burde være stolt! Jeg er slankeoperert for 10 år siden og la på meg 16 kg med hver av ungene. Jeg nærmet meg 100 kg, og når man har veid 126 kg på det tyngste for så å ta slankeoperasjon for å gå ned så får man panikk. Du gjorde det riktig! Du var en inspirasjon for meg også etter to tette svangerskap. Jeg MÅTTE begynne igjen, men du gjorde det enkelt å like kroppen min uansett. Så når jeg likte kroppen min så tok jeg faktisk bedre vare på den. Takk! Digger deg Sara! Fortsett på den stien du er, det er ikke grenser du ikke vil sprenge og forbipassere! U GO MAMA!!

      1. Brukte du noe noka? Hjalp de?
        Evt hvilken er best?
        Vil gjerne prøve og teste ut.
        Lyst og få vekk noen kilo🙈

    2. Syntes ikke du har noen grunn til å syntes at dette var et ubehagelig innlegg å poste. Du er ærlig og sier de viktigste tingene. Skjønner at mange er nysgjerrige på hvordan du har klart det, og hvis noen mener at det da er feil av deg å svare syntes jeg du skal prøve å ikke bry deg om det. Du fremmer er bra ideal og en positiv livsstil<3

    3. Vil bare si Rått!! Har selv de siste 2-3 årene gått ned 30, med KUN mat, og ikke byttet ut noe. Jeg har elsket meg selv fra begynnelsen men startet å innse at jeg ville leve bedre for meg selv, for ungene og for å vise de viktigheten med en sterk kropp. Jeg er kronisk syk, og er mye dårlig, men sakte men sikkert tikker vekta nedover, er ikke i mål 100% enda men stresser ikke. Må bli kjent med den nye meg.
      Opplever du å ikke kjenne deg selv igjen noen ganger? Jeg kjenner jeg blir litt satt ut av det når jeg får bemerkninger eller ser gamle bilder.

      Flott innlegg!
      ❤️

    4. Interessant å lese hvordan du staket opp veien din, og så utrolig flink du har vært og er 😁👏
      Jeg har selv gjort en livsstilendring, med å gå ned fra 68 til 54 kg på 5 uker i fjor sommer. Jeg var veldig bevisst på hva jeg fikk i meg av næring, og jeg begynte også å trene. Så jeg er ikke helt enig at man ikke kan gå ned i vekt og bygge muskler samtidig, for det var nettopp det jeg gjorde 😉
      Nå har jeg blitt en trenings narkoman, og trener 6x i uka. Hvis jeg ikke får trent en dag, får jeg skikkelig dårlig samvittighet, og det er jo heller ikke akkurat sunt. Så nå må jeg finne den gylne middelvei, så det blir en harmoni mellom trening og kosthold 😊
      Lykke til videre 🥰

      1. Man kan nok det, men du mister fett på en litt annen måte i oppbyggningsfasen, det er ikke fokuset, mener jeg ¨huske. Jeg klarer ikke formulere meg like bra som dem, men det var en utrolig fin episode jeg anbefaler å høre, mye itr rundt tema <3 Heia deg forresten!!

      2. Ja, du kan gå ned i begynnelsen. Men når du begynner og trene mye, og bygger muskler. Så kommer du til og gå opp i vekten igjen, fordi musklene begynner og bli større. Derfor om noen måneder, vil du f.eks veie 68kg igjen 🙂
        Det er enklere og fokusere på en ting om gangen.

    5. Interessant å lese hvordan du staket opp veien din, og så utrolig flink du har vært og er 😁👏
      Jeg har selv gjort en livsstilendring, med å gå ned fra 68 til 54 kg på 5 uker i fjor sommer. Jeg var veldig bevisst på hva jeg fikk i meg av næring, og jeg begynte også å trene. Så jeg er ikke helt enig at man ikke kan gå ned i vekt og bygge muskler samtidig, for det var nettopp det jeg gjorde 😉
      Nå har jeg blitt en trenings narkoman, og trener 6x i uka. Hvis jeg ikke får trent en dag, får jeg skikkelig dårlig samvittighet, og det er jo heller ikke akkurat sunt. Så nå må jeg finne den gylne middelvei, så det blir en harmoni mellom trening og kosthold 😊
      Lykke til videre 🥰

    6. 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Fin måte å formidle på! I dagens fokus med kroppsspress, handler dette innlegget mer om motivasjon og en positiv innstilling. Følte på ingen måte at “jeg må trene” eller “jeg må gå ned i vekt”. Dette innlegget viser at man skal være glad i den kroppen man har og vær glad i seg selv. Som du sier – et bra mindset!! Og at man gjør tiltak for at kroppen skal ha det bra, ikke at man skal være tynnere. Men heller sunnere.

      Fortsett med det du gjør, du er dyktig! Det er inspirerende å følge hverdagen din, som er prega av å vise frem noe som er ekte. Du sletter ikke stories hvor du gjør feil, du legger heller ut og viser hvordan det faktisk er. Dagens unge – og voksne, trenger flere forbilder som deg Sara! Takk for at du er den du er ❤️

    7. Veldig bra! Du formidler sunnhet både psykisk og fysisk! Jeg jobber med livsstilsendring og sykelig overvektige mennesker, som skal begynne denne reisen, og du gjør jobben hver eneste dag og det er den viktigste biten! Stå på, stå i det! Heier på deg!!

    8. Syntes det blir for dumt at du ikke nevner at du drakk shake i flere uker/mnd for å få vekten ned. Det var av den grunn du klarte å komme deg ned i vekt, starten på et bedre kosthold.

      1. Nå må du slutte å tulle.. selvom Sara har tatt noen Shake er dette IKKE avgjørende for vektnedgang og heller ikke «grunnen» som du sier.. Det er mye mer som skal til enn som så!

        Jeg har selv gått ned 28 kilo og aldri tatt en Shake. Det er mange veier til målet. Synes dette var bra skrevet og en sunn vinkling. Stå på Sara!

    9. Hei Sara! Du har absolutt ingen grunn til å være usikker på å publisere dette. Dette er oppskriften på en sunn og riktig måte å gjøre en livsstilsendring på. Håper og tror du har inspirert mange til å ville gjøre en endring på riktig måte ved å endre mindset, spille på lag med kroppen, og gi kroppen nok og riktig næring. Tipp topp tommel opp for fantastisk innlegg! Og stor klapp på skulderen til deg, kroppen og helsa din elsker nok den store innsatsen du har gjort 😁
      Hilsen PT og kostholdsveileder

    10. Ikke helt enig i det du skriver ang trening. Det finnes forskjellige typer trening, ikke bare muskelbygging.
      Du kan trene for å forbrenne fett, og du vil selvfølgelig ha behov for mat etterpå som du skriver, men du spiser ikke fettholdig mat men proteinrik mat for rask restitusjon. Og proteiner er bra for mye i kroppen din.
      MEN hvis du IKKE ønsker å trene men bare snu om på kosthold for å gå ned i vekt, så ja -Trening er ikke en nødvendighet for å gå ned ☺️

      Utenom det så vil jeg bare si HELT RÅTT jobba! 👏 Changing your mindset is the toughest job! 👏

    11. Uff jeg burde også omstille matvaner men her sitter jeg å spiser en is mens jeg leser 🙈 haha flott lesning værtfall og motiverende

    12. Jeg syns du er så motiverende 😀 Er selv i gang med en livsstilendring og det krever enormt med selvdisiplin, for det er jo klart man ønsker jo helst å se resultater fort, men det vet vi jo alle at ikke er tilfelle.
      Nå jobber jeg med å ikke la en is i sommervarmen ødelegge en hel dag/uke.

      Du er min inspirasjon og jeg syns det at du deler er flott. <3

    13. Jeg håper ikke du har gruet deg for mye til å dele dette. Jeg kommenterer aldri på blogger og lignende, men nå måtte jeg. Takk for at du skriver et så fint og veloverveid innlegg. Jeg har fått gode tips og inspirasjon fra deg. Og jeg er så glad for at du fokuserer på at det er en livsstilsendring, ingen quick fix.

      Jeg har vært på 114 på mitt tyngste (har ikke fått barn enda) og jeg har følt mye på det å være for tung. Det er ikke det at jeg “ikke ser bra ut i shorts”, men rett og slett for helse og velvære. Og nå ser jeg at det er mulig uten å gå på diett eller ta altfor ekstreme grep. Det må jo være noe man kan leve med.

      Igjen, tusen takk for at du deler ❤

    14. Har en liten kritikk om det du skriver ang spis ofte, det er mange myter du skriver om ang det med blodsukker og det med at kroppen lagrer osv. Det er dessverre ikke tilfelle. Vektnedgang handler rett og slett om kalorier inn og kalorier ut, hvis du går over en lengre periode der du «sulter» kroppen (og da skal det være over en veldig lang periode) før kroppen går i sparemodus. Dette gjelder mer de som sliter med spiseforstyrrelser dette heller gjelder 😊 ellers syns jeg det er super flott at du har droppet shaker og måltidserstattere Og retter synet ditt litt mer mot den «sunne» måten å gå ned på☺️
      Det med trening ved siden av er jeg heller ikke enig at du har med da når du skal gå ned så mye i vekt er det viktig å gi kroppen belasting sånn at det kan bygge seg opp, ved å belaste kroppen gjør du kroppen sterke (med tanke beinbygning og styrke sener, ligamenter, skjelettet) så er det faktisk en viktig faktor. Uten trenger kan fu faktisk risikere å gjøre kroppen «svakere» i prosessen og du er mer predisponerte for skader evt andre sykdommer😊 så trening er viktig for å kunne bygge opp kroppen, ikke bare muskler men andre viktige systemer som har en viktig rolle.

      1. Riktig at kroppen ikke lagrer fett før det har gått veldig lang tid (som ved at man sulter seg). Men, for et gjevnt blodsukker trenger en påfyll av næring regelmessig. Det som ofte skjer om det går for lang tid og en får for lavt blodsukker er at kroppen «craver» karbohydrater 🤪 Da er sjangsen større for at en enten spiser et for stort måltid, eller velger feil type mat.
        Fokuset på innlegget er vektnedgang, og veldig enig i det Sara skriver om at en bør få på plass kosthold først før en fokuserer på trening.
        Skal en starte med begge deler samtidig (om ingen av delene er på plass i utgangspunktet) bør en først starte med kosthold. En tur ute i frisk luft gjør godt, men styrketrening bør komme når en kjenner en har nok overskudd 😊

        1. Enig i det du skriver, og jeg mente aldri at det var styrketrening som ene og alene løsningen, men generell aktivitet ved siden av for å kunne styrke kroppen samtidig som du går, for en person som skal gå ned 3-5 kg så er det jo en annen sak, men med tanke på personer som skal gå ned typ 50 kg så er det viktig med aktivitet ved siden, om det er å hå en tur eller whats so ever, men bare fokusere på mat uten aktivitet kan faktisk være farlig😊 Det at blodsukkeret blir påvirket er i veldig liten grad, men skjønner hvor du vil hen, og ja, så lenge du ikke har problemer med insulin reguleringen din så klarer kroppen å justere det veldig fint selv😊 men jeg er absolutt enig at man burde spiste oftere og mindre porsjoner, men at blodsukkeret er ene og alene grunnen til det er jeg ikke helt enig i😊 men det er mest gunstig for det «søtsuget» 😊

      2. Takk for innspill og faktasjekk <3 Det var det legen fortalte meg, vanskelig vite hva som er rett når man ikke har peiling selv haha. Supert med fler synspunkter <3 Trening er superviktig, ingenting å si på det.

    15. Veldig fint innlegg! Jeg har vært overvektig helt siden videregående og har i mange år prøvd å gå ned med motivasjonen “jeg er feit, jeg må ned”, men jeg var på en måte aldri helt misfornøyd med meg selv heller. Jeg hadde ikke noe problem med å være overvektig, og da ga jeg ikke noen stor innsats for å gå ned heller.

      Men nå begynner det å bli en den tiden der barn snart kommer inn i bildet, forhåpentligvis, og jeg kjente meg veldig igjen i det du skrev om at man vil strekke til som mamma. Jeg vil ikke være den som må sette seg ned og droppe og være med på leken fordi jeg bærer på for mange kilo.

      Denne gangen føler jeg at fokuset mitt ikke er å gå ned for å bli tynn, men for å gjøre kroppen sunn og sterk!

        1. Her synes jeg også det har hjulpet å få barn. Før var jeg tynn (56 kg) nå har jeg født to barn og veier 70 kg. Jeg elsker kroppen min nå. Jeg hatet den før 😂 jeg var alltid trøtt og sliten. Nå er jeg sprek, sunn og har mer energi. Kroppen min har laget barn. Ammet barn. Barn har ligget på brystet å hørt hjerteslagene mine, for å bli beroliget. Kroppen er fantastisk 👏🏻 Knall flott innlegg Sara Emilie 🥰

    16. Jeg har gledet meg til å lese om vektnedgangen din, helt siden jeg fant bloggen din for noen uker siden.
      Men da jeg hadde lest den inspirerende innledningen du hadde på innlegget, og SÅ kom bildene av deg før og nå!!! Ja da stoppet jeg å lese (tar det en annen gang).
      Ikke for at innlegget ikke var verken spennende eller bra, for JA det er helt 100% riktig det du skriver! Men vet du hva!? Fy faen hvor sexy, flott og fantastisk du var på både før- og etterbildene!!!
      Klapp deg på skulderen, nyt både av jobben du har gjort og resultatet du har fått, for FY FAEN så flink du har vært!!!
      Men som jeg skrev; du var skikkelig fin/ sexy på forbildet også!!! Digger slike forbilder som deg! Og ikke minst en blogg verdt å følge!

    17. Jeg visste du var nervøs for dette innlegget, men jeg må si at du gjorde det veldig fint! Her er du virkelig flink, og det vises at du har brukt tid på å finne de rette ordene❤️ Jeg ble skikkelig inspirert!

    18. Kjempe bra jobba, jeg er mektig imponert 😍😍 Og du ser jo så flott ut, nåde nå og før 😊

      Jeg har også vært på utkikk etter en sportsklokke, har du link til den typen du har? 😊

    19. Synes du skriver om dette på en fin måte 😉 som du sier: det vil være individuelt, folk må finne en «diett» eller endring i kosthold som passer seg! Det er supert at du får frem at innstillingen til hvorfor man vil ned i vekt og at man skal gjøre det på en måte som er bra for kroppen sin !;) egentlig er det skummelt å si du har vært flink å gått ned så masse og slik, fordi du var jo like fin før som nå, men det er en skikkelig omstilling og det krever tålmodighet og det har du fiksa så bra !;) og jeg synes du har gjort det riktig , ikke blitt ekstrem ! Holdt deg til en plan og nådd målet 👍🏻

    20. Syns dette var eit veldig fint innlegg! Ingen fokus på kva ein skal ete, om det er Shake, brødmat, salat eller pizza, berre det er «balanse i regnskapet»! For så enkelt er det, men dog så vanskelig av og til! Likte spesielt god fokuset ditt i forhold til trening! Har alltid tenkt at utan trening er det ikkje vits å prøve, så eg har gitt opp mange gonger! Ja, for all del, trening eller aktivitet er viktig, men ikkje nødvendigvis for å gå ned i vekt! Og eg trur at med vektnedgang eller endring av kosthold, kjem energien og lysta til aktivitet! Det heng heilt klart i sammen! No skal eg endre mi livsstil for å kome inn i dei kleda eg er så glad i og få overskudd til å vere aktiv med ungane! Takk for inspirasjon!

    21. Hei, Sara.
      Jeg har fulgt deg i snart to år og fulgt hele «vektreisen» og livsstilsendringen din. 😊vil bare si det at du presenterer det på en bra måte.
      Hva så om du brukte Shake og måltidserstatter? 🤔

      Det var det som måtte til for deg i starten, og når du var klar for det gikk du over til lomper, egg og lettmajones.😉

      Tenker det viktigste budskapet i teksten er at man må få i seg nok mat og sunn mat og ha riktig mindset. Da spiller det ingen rolle om det er en Shake eller egg i lompe lilsom. Mindseten var der, du har vært knallhard og flink! Og så viktig det du poengterer med opp- og nedturer. Det som er viktigst da er jo å tenke: «shit au, da ble det en blemmert» og så fortsetter man å ta sunne valg.

      Det er ganske tydelig at du har utviklet deg gjennom denne reisen også. Dette mener jeg som en positiv ting altså. Jeg syns det er bra, som har sett hele reisen. Hvilke ord du bruker nå, og at du fremstår mer avslappet på et vis. Mer kontroll! Og at du ønsker å fremme fokuset på sunn livsstil. Syns du gjør en bra jobb. 👏🏻

      1. Takk for det ❤️ har definitivt utviklet meg mye og ser på ting annerledes nå enn k starten- det har vært en prosess. Man lærer hele veien❤️💪🏼 Og det er også en stor grunn til at jeg lar vær å gå i detaljer på enkelte ting , det er urelevant da fokuset er kcal underskudd. Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg nok gjort det litt annerledes og da ønsker jeg jo ikke legge fokus på noe jeg 2 år senere ikke ønsker å stå for mer ❤️ Igjen, takk❤️

    22. Hei! Takk for inspirasjon til sunnere livsstil 🙂 tips til hva å gjøre når en kjenner på søtsuget etter noe godt?

    23. Du er inspirerende & setter så pris på humoren din og at du virker å ta deg selv så lite høytidelig! Viktig det!🤗 Å kunne le av seg selv, og ikke tro at man må være så forbanna perfekt hele tiden. For hva er vel DET egentlig?😏

      Har selv slitt med dårlig selvbilde opp igjennom alle år. Mobbet på barne og ungdomsskolen. Anorexia fra jeg var 15 – 19 år. Legg til et par skikkelig fæle forhold og psykisk mishandling + mer – så kan man selv tenke seg hvordan selvtilliten har vært.

      Men. Var ikke for å skrive om min egen sutre historie jeg ville kommentere her. Dessuten, så har jeg sakte men sikkert klart å bygge meg selv opp igjen, og føler meg bra med å være MEG😊

      MEN. Jeg har selv gått ned 28 kg i vekt ila de siste 2 årene, pga sykdom i mitt tilfelle. Fornøyd med det, men nå i det siste har det skjedd noe rart oppi hodet mitt. Jeg har blitt så tynn at jeg føler meg feit, pleier jeg å si.

      Skulle ønske jeg kunne bli glad i min egen kropp, ordentlig glad i den.

      Hva er hemmeligheten? Hvordan klarte du snu innstillingen oppi hodet – hvis du skjønner?

    24. Du er inspirerende & setter så pris på humoren din og at du virker å ta deg selv så lite høytidelig! Viktig det!🤗 Å kunne le av seg selv, og ikke tro at man må være så forbanna perfekt hele tiden. For hva er vel DET egentlig?😏

      Har selv slitt med dårlig selvbilde opp igjennom alle år. Mobbet på barne og ungdomsskolen. Anorexia fra jeg var 15 – 19 år. Legg til et par skikkelig fæle forhold og psykisk mishandling + mer – så kan man selv tenke seg hvordan selvtilliten har vært.

      Men. Var ikke for å skrive om min egen sutre historie jeg ville kommentere her. Dessuten, så har jeg sakte men sikkert klart å bygge meg selv opp igjen, og føler meg bra med å være MEG😊

      MEN. Jeg har selv gått ned 28 kg i vekt ila de siste 2 årene, pga sykdom i mitt tilfelle. Fornøyd med det, men nå i det siste har det skjedd noe rart oppi hodet mitt. Jeg har blitt så tynn at jeg føler meg feit, pleier jeg å si.

      Skulle ønske jeg kunne bli glad i min egen kropp, ordentlig glad i den.

      Hva er hemmeligheten? Hvordan klarte du snu innstillingen oppi hodet – hvis du skjønner?

    25. Hei! Dette var, i mine øyne, et utrolig fint og ryddig iinnlegg! Du beskriver ting på en veldig fin måte. Jeg har selv trent en del med PT, og hun sa hele tiden at kostholdet er alfa o mega for vektnedgang, treningen er bare en bonus! Så, er veldig enig med deg om at kostholdet er viktigst!
      Skjønner ikke hvorfor mange maser om at du ikke nevner shakene. Du skriver jo om livsstilsendring, ikke direkte slanking, som jeg tolker det i hvertfall, men ved livsstilsendring er vektnedgang en bonus til alt annet som blir bra for kroppen, tenker jeg! Derfor syns jeg fokuset i dette innlegget var veldig bra beskrevet! Takk!
      Jeg har ikke fulgt deg så lenge, men såpass lenge til at jeg har blitt veldig glad i å følge deg på snap 🙂

    26. Har du lyst og dele litt tips til mat du har spist i denne tiden:) føler eg spiser de samme hele tiden å blir ganske kjedeleg.
      Du er en dame som inspirerer mangen. Får energi bare av snapene dine

    27. Synes ikke det er veldig bra at du deler dette. Det er gode tips og forklaringer, men du har ikke noe kompetanse på dette, du har bare erfaringer på hva som hjalp deg. Hvis jeg var deg, ville jeg heller anbefalt kundene mine å gå til noen som kan dette, i stedet for å prøve seg frem og risikere en usunn vektnedgang.

      1. Hvorfor var ikke dette bra? Hun skriver jo at dette funket på henne og at hun råder til å reise til fastlege/ernæringsfysiolog om man ønsker hjelp. Ser ikke problemet.

    28. Synes ikke du trenger å være nervøs for dette innlegget. Du skriver at dette er DIN måte, og at den ikke nødvendigvis vil fungere på alle. Dessuten så er du flink til å poengtere at dette handler om å ikke tenke/snakke stygt om kroppen sin, men ha et riktig mindset.
      Jeg har venninner som hele tiden tenker at de skal bygge sixpack, tight gap, stor rumpe osv osv, mens jeg har trent fordi det er gøy og fordi det har gitt meg noe. Den som har klart å holde motivasjonen oppe og fortsette å trene gjennom alt er meg, mens venninnene mine har mistet motivasjonen. Jeg tror det er viktig å trene fordi det er gøy og ikke fordi man skal utføre magi på kroppene sine.

    29. Men du startet jo det hele med Noka-dietten? Du anbefalte oss å prøve og fikk bl.a meg til å begynne på det, ikke noe galt med det for jeg trives med det enda! Men i innlegget her virker det som at du klarte det pga riktig mindset og sunt kosthold? Men du hadde jo ikke kommet dit du er nå uten den nokaen, hvertfall ikke så raskt i og med at mindsettet ditt kom senere. Du nevner ikke noe om det her?😊

      1. I innlegget forteller jeg at jeg lå på kcal underskudd. Om det er knekkebrød med skinke eller noka pasta er urelevant 🥰 Jeg ønsker ikke å fortelle noen hva de skal spise, det er opp til en hver. Det viktigste er å få i seg nok, få i seg riktige næringsstoffer og ha et sunt forhold til mat. Det har jeg hele veien hatt, selv med de produktene fordi det var i samråd med fastlege :)! Blodprøvene har hele tiden vist gode resultater på at kroppen har fått det bedre. Men det er ingen behov for å gå i detaljer, også tenker jeg det er forskjell på hva man velger å gjøre selv og hva man velger å framme. Feks har jeg løsvipper, men det er likevel noe jeg ikke ønsker å anbefale andre om 👍🏼 samme med måltider i form av pulver som var min start.

      2. I innlegget forteller jeg at jeg lå på kcal underskudd. Om det er knekkebrød med skinke eller noka pasta er urelevant 🥰 Jeg ønsker ikke å fortelle noen hva de skal spise, det er opp til en hver. Det viktigste er å få i seg nok, få i seg riktige næringsstoffer og ha et sunt forhold til mat. Det har jeg hele veien hatt, selv med de produktene fordi det var i samråd med fastlege :)! Blodprøvene har hele tiden vist gode resultater på at kroppen har fått det bedre. Men det er ingen behov for å gå i detaljer, også tenker jeg det er forskjell på hva man velger å gjøre selv og hva man velger å framme. Feks har jeg løsvipper, men det er likevel noe jeg ikke ønsker å anbefale andre om 👍🏼 samme med måltider i form av pulver som var min start.

    30. Hei!
      Takk for at du tek deg tid til å skriva lange, gode og ikkje minst fornuftige innlegg om dette.
      Eg har eit spørsmål, korleis er kaloriinntaket ditt no i forhold til korleis det at før dy byrja på diett og undervegs?
      Eg reknar med at du et mindre enn du gjorde før, og meir enn du gjorde undervegs?
      Fokuserer du framleis på å ikkje ete for mykje kcal for å halde vekta stabil?
      Har du noko formeining om du må ha eit lavare kcal inntak enn ein anna person med samme vekt som ikkje har vore gjennom ein slik vektnedgang?

    31. Hei Sara!
      Etter å ha fulgt deg en stund, føler jeg at jeg har et mye mer positivt syn på kropp og utseende. Jeg får til å se mer positivt på hverdagen, og har det generelt bedre med meg selv👏🏻 tusen takk for at du eksisterer, om jeg kan si det sånn!😅❤ håper du får en fantastisk dag videre, og husk at også du er god nok, akkurat som du er❤🥰

    32. Du har vært kjempe flink !
      Overvekt , sykelig overvekt gir jo mange x- tra problemer.

      Men midt oppi dette problemet som jeg selv også har med overvekt så følger jeg
      Rebecca Island som kjemper sin livskamp mot kreften . Hun snapper fra sykerommet sitt og forteller litt hverdag om livet sitt.
      Hun er også på FB.

      Jeg kjenner vi alle må går oss selv og være mere takknemlige og sette pris på alt. Det er ingen selvfølge å ha livet og beholde det.
      Den lidelsen hun går gjennom har satt ting veldig i perspektiv.

      Lykke til videre Sara.

    33. Fantastisk historie, og veldig motivasjon 😊🙌👍
      Hva slags verktøy brukte du for å få kontroll på kcal?

    34. Jeg har bare fulgt deg i 2 mnd ca, men du er helt rå! Jeg veier også like mye som du gjorde før. Og jeg tenkte jeg skulle gjøre alt for å miste 45 kg 😊 Har alltid trena, men trener mye styrke. Men alt har å si på maten 😊 takk for enda mer tips!

    35. Jeg har bare fulgt deg i 2 mnd ca, men du er helt rå! Jeg veier også like mye som du gjorde før. Og jeg tenkte jeg skulle gjøre alt for å miste 45 kg 😊 Har alltid trena, men trener mye styrke. Men alt har å si på maten 😊 takk for enda mer tips!

    36. Bra blogg! Imponerende og inspirerende. Overvekt er livsfarlig og tar livet av langt flere enn Covid-19 noensinne kommer til å gjøre. Jeg brukte litt lengre tid enn deg, men gikk ned fra 121,5 til 100 for et par år siden. Nå er jeg 116, så må ta grep igjen. Kroppen LENGTER alltid etter den høyeste vekten så fokus på dette er bra!

    37. For et fantastisk innlegg! Fokuset og innholdet i det du skriver representerer et sundt forbilde og et veldig fint og godt budskap! Takk! Heia deg!

      Dette var 10/10 formidlet!

    38. Digger deg! Takk for at du er så åpen og ærlig, og viser deg fra alle sider.

      Kan du begynne å legge ut oppskrifter som du brukte når du endra livsstil og gikk deg 50 kg? Synes det er såå spennende!

    39. Fantastisk! Digger deg på insta, blogg og snap👌🏼😊. Jeg er litt eldre enn deg, og har kanskje ikke noe jeg skulle sagt, men anbefaler dere å sove sammen igjen. Ørepropper fra apoteket stenger snorkinga ute. Jeg måtte også ta ungene sjøl om natten, mannen bare sov. Men du, hva gjør mannen din i heimen? Ser ut som han alltid sitter i stolen sin….🙈

    40. Du skriver ryddig og pent.
      Det er godt å se du har blitt bedre og endret din holdning og syn på dette med fokus på vekt, og spesielt hvordan du fremmer det. Refererer til da du du delte en del om måltidserstatter og vekttall ofte på bakfasaden osv. Godt å se at du har fått litt bedre og sunnere bilde på sinn og kropp nå🤩
      Ikke nødvendig å dele vekttall. Synes jeg da. Strørrelser på klær osv! Heller si “burde gå ned en størrelse enn man vanligvis bruker” istedenfor som du her om dagen sa noe som: denne har jeg x i, kunnr fskrisk bare hatt x”.Synes jeg, reagerte på “bare”.

      Litt konstruktivt fra meg til deg.
      Stå på! ❤️

    41. Jeg har ikke vært innom bloggen din før, men du har nå fått en ny følger 😊 takk for at du deler din erfaring! Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, for jeg har selv vært gjennom en lignende reise. Min er pågående, og det vil den nok alltid være. Ned 40 kg, men nå opp igjen ca. 15, så det er en evig kamp. Og det er ikke alltid like lett å huske å elske seg selv og sette pris på det fantastiske maskineriet kroppen faktisk er.

      Min reise begynte sammen med en venninne som ville ha selskap på et 12 ukers program med vektnedgang vha kaloriunderskudd, men ingen restriksjoner på matvarer. Det var alfa og omega for oss begge og siden bare fortsatte vi for vi kom så godt i gang. Vi var dønn ærlige med hverandre, og vi oppmuntra hverandre og stramma hverandre opp.

      Jeg var i utgangspunktet glad i meg selv, og selv om jeg hele tiden har vært klar på at jeg gjør dette for meg, plaget det meg at familien min stadig kommenterte vekta mi. Etter at jeg begynte å gå ned i vekt, var det bare ros å få. Nå som jeg har gått litt opp igjen, begynner de negative kommentarene å komme… Jeg har, når jeg blir mentalt sterkere, lyst til å sette meg ned og konfrontere dem med det de sier, for jeg tror helt ærlig ikke de mener noe vondt med det, men at de rett og slett ikke er klar over hvordan kommentarene oppfattes. Det er nemlig ikke bare overfor familie de er dømmende og nedlatende…

      Jeg føler meg mye bedre fysisk når jeg har mindre vekt å dra på. Jeg har mer overskudd og jeg har faktisk blitt veldig glad i å trene! Men jeg er på omtrent samme sted mentalt som jeg var før jeg begynte, så det er viktig for meg å ha i bakhodet at ikke alt automatisk blir bra selv om tallet på badevekta går ned.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg