TIL EN FØRSTEGANGS MAMMA

Så satt du der i dag 3 med samme antrekk. En dusj var langt å se etter og hodebunnen klødde etter forrige gang, du rakk jo ikke få ut balsamen fordi du stresset deg igjennom. Magen rumlet av mangel på mat. Det var en ny sjef i huset som måtte prioriteres. Du levde på krefter du ikke visste du hadde før barn hver eneste dag, en dag av gangen.

Det å bli mamma er fantastisk. Jeg tror de fleste vil påstå at det er det beste de noengang har opplevd. Og man er ekstremt heldig som har muligheten, det har tross alt ikke alle. Men så er det også jævlig tøft. Det er en epoke i livet ingen kan forberede deg på.

Jeg husker når jeg gikk gravid med første, hvordan alle skulle fortelle meg hvor dritt alt var. “Sov mens du kan”, “Er du sliten nå, bare vent”. Slike kommentarer er forferdelig å høre, uansett hvordan man føler det når barnet er i armene. De kommentarene gjorde ingenting nyttig, de forberedte meg ingenting. Det eneste de gjorde var at jeg nå gruet meg isteden. Å bli mamma er det ingen som kan forberede deg 100% på. Det er noe du skal lære deg på egenhånd, du og din baby fordi det er så utrolig individuelt.

Men den prosessen kan være tøff. Det blir nytt søvnmønster, det blir plutselig en til å tenke på. Kanskje du håpet at noen kunne avlaste litt, men så fikk du en baby som KUN skal på mammen sin? Slik er det for mange. Følelsene du kjenner på er normale, og det er lov å føle på at dagene er tunge. Det betyr ikke at du er en mislykket mamma, eller at du ikke gjør en god jobb.

Tvert imot, det at du bryr deg så mye og ovetenker hver minste ting? Det gjør deg til nettopp det du har blitt, en MOR. Så kjære førstegangsmamma. Jeg vet det kan være skikkelig tungt. Timene der babyen gråter og du føler du ikke klarer trøste. Men stol på at du gjør det riktige. Hvert eneste valg du tar om dagen, gjør du for familien din. Ikke føl nederlag hvis du feks måtte begynne med flaske. Ikke føl nederlag for klesvasken som står. Den står jo fordi du ga babyen din kjærlighet, du gjør det riktig. Jobben du gjør nå, er ekstremt viktig OG det er lov å si det er tøft uten at det betyr du angrer.

I starten så er det de små gledes øyeblikkene i den tøffe perioden du må holde fast på. Så blir de fine øyeblikkene oftere til de tilslutt tar over mesteparten av hverdagen. Be om avlastning, på tingene som går ann. Og snakk med andre! Snakk med venner om hva du føler, uten å kjenne på dårlig samvittighet. Snakk med andre mammaer som også har fått baby. For det er overraskende mange som føler på det du gjør selvom det ikke syntes utad.

Å bli mamma betyr å måtte prioritere annerledes. Men husk å prioriter deg selv midt oppi alt også. En mamma som har det bra = en baby som har det bra <3

6 kommentarer
    1. Tusen takk for innlegget. Dette var noe jeg trengte i dag. Ny mamma med en liten gutt på snart 4 måneder hvor alt i dag har vært galt og verken mamma eller pappa har vært gode nok.

    2. Enn at jeg skulle komme over dette akkurat nå, midt på natta, etter en lang og vanskelig dag med lillegutt på 3,5 mnd 😯 Følelsen av å ikke mestre mammarollen i det hele tatt har vedvart en stund, og i dag måtte jeg spørre om hjelp. Sitter igjen med en klump som gnager “Klarer jeg virkelig ikke dette?” “Andre har det mye verre, og har ingen til å hjelpe seg, og her sitter jeg å suttrer” Virkelig vonde tanker, hvor kommer de fra? Da var det helt ubeskrivelig å lese innlegge ditt nå som jeg skal prøve å sove. Kjente at ting ble litt lettere, og at morgendagen ikke ser så mørk ut. Tusen takk Sara <3

    3. Tusen takk! Tusen takk! Bare takk!!!
      Ble mamma for 6 mnd siden og det var en storm som slo meg midt i trynet , haha. På og vondt! Takk! Noen ganger trenger man bare å høre det fra noen andre at ja det er tøft , fantastisk men tøft! Så takk! Sa jeg takk? 😄

    4. Tusen takk for dette innlegget! Det er mange flotte dager med barnet sitt, men på dårlige dager var det godt å lese dette. Du er en flott person, keep it up!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg