TUJA PLANTING 4-DUMMIES

Tuja eller Thuja? Jeg ser selv leverandørene skriver ulikt. Men jeg mener altså buskene 90% av nordmenn har i hagen sin som skal ha en form for “Nå ser ikke naboen meg” funksjon. Når vi flyttet hit i 2015 var det allerede plantet noen bukser rundt hagen, men disse rev vi bort da de 80% av året bare var greiner. Planen var å plante Tuja rett etterpå, men vipps så hadde to år gått. Vi innså derfor at nå var det på tide å gjøre noe med dette:

Jeg vil starte med å si at JEG ikke er noe ekspert, og tipsene jeg gir er KUN passert på googlesøk og hva jeg har fått beskjed om fra leverandør. Det er MYE meninger om hvordan man skal plante Tuja har jeg forstått, men dette er metoden vi gikk for etter mye søk.

Trinn 1: Fjerne alt av ugress, røtter og vekst i området. Det skal være min. 40 cm bredde på rekken du graver ut.

Så var det klart for innkjøp. Vi hadde 30 meter med hekk som skulle settes opp. Vi kjøpte jord på Byggmax da de hadde 4 40L sekker for 99 kr. Et annet alternativ er å bestille henger med jord eller hente selv om man har. Men vi gikk for sekker. Hvor mye du trenger avhenger av mye, vi kjøpte ca 40 sekker med jord og 20 sekker med kugjødsel. Det anbefales og blande ut med gjødsel for best resultat, ca 40%. Først fylte vi opp med jord:

Tuja kjøpte vi av Hageland, det var defintivt billigst. Vi gikk for Tuja Brabant siden Brabant er typen vi har langt nabogrensen et annet sted. Siden vår hekk skal fungere mot innsyn, kjøpte vi 100-125 cm i høyde. Hageland sine priser varierer litt utifra hvor man bor, og jeg ringte rundt som en gal siden nesten alle var utsolgt, for hele sesongen! Men tilslutt fikk vi tak i, og i tillegg betalte vi bare 99 kroner per Tuja på 100-125 cm. For å sammenligne, plantasjen sin 80-100 cm koster 179 kr så Hageland var uten tvil billigst. For de som lurer (ja for vi lurte faktisk og fant ingenting på nett) så skal nettingen ikke taes av Tujaen i bånn:

 

 

Man trenger 2 Tuja per meter, det var anbefalt med ca 50 cm i mellom. Planter man de for tett, tar de næringen fra hverandre og det er lettere at de dør.

Etter at all Tuja var plantet, la vi svetteslange. Vi så på gardena men det hadde kostet 1000 kr! Biltema sin var faktisk LETTERE å kjøte sammen og kostet 300 kroner for 40 meter.

Den skrur vi bare på ved behov og lar gå noen timer, alt etter været. Følg med på jorden. Helt genialt, dette var det en haug av følgere som tipset meg om – så takk til dere <3

Det eneste som gjenstår nå er å legge bark, jeg så både maxbo, Coop bygg og byggmax har 4 sekker for 99. Barken hjelper å holde på fuktighet, pluss at jeg synes det ser pent ut og vi får gjemt svetteslangen.

Da krysser jeg bare alt jeg kan – for at flest mulig faktisk overlever. Og håper dere fikk svar på hva dere lurte på, om ikke får dere bare legge igjen en kommentar og spørre 🙂

18 kommentarer
    1. Hei 😃
      Flott inlegg! Jeg lurte på hvilken bark du skal gå for? Så til naboen når vinden kom, da for barken ja 😂 hvilken fremgangsmåte er det egentlig på barkleggging? Vi har veldig lyst å ha bark på vår hekk, men har til nå ikke turt 🤦🏼‍♀️😅 såe, har du tips da? 🤩

      1. Legg på avispapir først, det holder ugress unna å komme opp, og så legger du bark oppå der. Slik har vi gjort det hjemme i alle år og barken ligger like fint uansett vær.

    2. Hei, første året må må må dere vanne ordentlig med slange. Svettslange holder ikke. Hilsen en som har solgt thuja i maaaange år og som selv har 90 meter med thujahekk. Vi plantet i 2014. Sa var det en kjempevarm sommer. Vi vannet 4 timer hver eneste dag. Ingen av plantene var dødd. Så minst en time med slange om dagen tror jeg du må ha. 😄

    3. Håper dere klippet opp nettene noe, selv om dere ikke fjernet de i bunn!
      Pluss for bruk av kugjødsel, her er det mange som slurver og forventer perfekt hekk uten å gi de noe stell.. Bra jobba, det er en tung jobb!

    4. Vi planta i fjor. Ver veldig obs på sterk vår sol kombinert med kulde. I vår skjedde dette her med oss, ettersom tida gjekk merka vi store brune felt på tujaen. Omtrent alle 70 planter….
      Det var små kongleŕ på samtlige busker. Etter å ha snakka med Hageland og googla litt begynte arbeidet med å kneppe av alle desse. Å det tok tid….Vi har holdt på i ca 2 veker.
      Problemet med kongleŕ er at dei tek næringa frå buska. No krysser vi alt for at hekken er redda. Ps; husk å klippe den på sidene slik den veks seg tjukk å fin.

    5. Man skal ikke legge bark de første årene, da tetter du dem igjen og de får ikke vokst ordenligt fine først😊

    6. Ser ut som på bildene at du kanskje ikke har gravd dypt nok?
      Vi har akkurat plantet selv og gravde 50cm bredt og 40cm dypt, og våres har overlevd 👏🏻

    7. Hei. Håper du kan ta deg tid til denne kommentaren. Jeg er nok ikke den eneste som tenker på dette. Men igår var det 22 juli. Du er en influenser som når ut til så mange! Og ikke et eneste innlegg/bilde/kommentar noe sted angående dette. Hvorfor?
      Det er forståelig at du er på ferie og har fullt opp. Men et opphold på Hunderfossen er da viktigere å dokumentere enn 22 juli? Det er snakk om 5 min der du kunne sagt noe eller delt et bilde.
      Det er tydelig at du er i din egen boble.

    8. Hei,
      Jeg skriver for å informere deg om at vi tilbyr personlige lån med 2% rente. Vi kan gi deg lån slik at du kan gjennomføre prosjektene dine eller andre ting du vil gjøre. Kontakt oss direkte via e-post: [email protected]
      Beste hilsener

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg