UKENS SPØRSMÅLSRUNDE

Ny søndag og nye spørsmål! Takk til alle som sender inn, jeg elsker at vi kan oppklare i ting og lære kjenne bedre hver uke slik som dette. Denne helgen har flydd avgårde i nydelig vær og skikkelig sommerfølelse. Jeg håper dere har kost dere like mye som meg <3

Hvordan fordeler dere økonomien?

Vi har ikke felles økonomi, da jeg har tjent under halvparten av Robin de førte 8 årene vi bodde sammen og hadde et stort behov for å føle at jeg IKKE levde på han. Vi har delt alle faste betalinger 50/50 utenom at Robin har stått 100% for bil utgifter. Og har en felles konto vi setter inn på hver mnd som betaler alt, det vi har til overs etter det har ikke den andre noe med. Jeg hadde aldri klart felles økonomi, jeg vil bruke mine penger uten å føle at jeg må ta hensyn, eller føle at jeg bruker pengene han jobber for. Jeg har et så kontroll behov på økonomi, og er den som har ansvar på alle regninger og kostnader her.

Får du mange spørsmål du ikke ønsker å svare på?

Usanne rykter, personlig informasjon (spesielt på barna) og ting som gjentar seg er de jeg unngår hovedsakelig. Ellers så er jeg åpen og syntes mange spørsmål, selv de krasse er ålreite å svare på så jeg kan forklare dypere. Ofte er det misforståelser.

Hva tenker Robin om at “abort ikke er et alternativ hvis du blir gravid”?

Han tenker at han kommer til å fortsette å bruke kondom selvom jeg har begynt på p-ring. Enkelt og greit, haha. Og at han vil ta strengen, helst igår. Men han har lovt å drøye en stund til etter mitt ønske.

Hvordan ble terassen etter dere valgte å olje istedenfor å beise? 

Jeg syntes det er litt tidlig å gi noe vurdering, vi får se gjennom sommeren. Men det ble veldig pent, det var enkelt å påføre og jeg blir glad av tanken på at det ikke kommer til å flasse bort. Lett at jeg drar over med olje årlig enn å drive skrape. Vi brukte helt blank treolje for terrasse da vi ville beholde det Orginale trepreget.

Siden lønnen er så god, burde du ikke investere i noe, hus, fond ol?

Nå har lønnen blitt god først i 2020, det er bare snakk om mnd. Så langt har jeg brukt overskudd på vaskerom ol, så får vi se om det holder seg stabilt nok til at det er verdt å tenke over slikt. Jeg syntes økonomi er ekstremt gøy, og kan sitte på kvelden å kose meg med budsjett, regne på sparing, bsu, renter osv så jeg tror fond og aksjer er en ting jeg ønsker å lære mer om framover.

Hvordan sjonglerer du tid til jobb med familie nå som du har blitt kjent?

Jeg tok et veldig tøft valg denne uken, og det var å ikke åpne alle snap meldinger. Kun åpne litt her og der når jeg får tid. Jeg syntes det er dritt, fordi jeg elsker å ha samtaler med dere. Men det er et godt eksempel på hvordan familielivet kan bli påvirket. SÅ mange timer jeg brukte hver eneste kveld på å åpne snaps, så satt Robin foten ned og det skjønner jeg kjempe godt. Det er det beste med denne jobben, du kan jobbe fra sykesenga. Men også den værste, fordi det er vanskelig å finne balansen i blant når du kan jobbe hvor som helst. Jeg har vært flink til å legge den bort rundt barna, men ikke rundt Robin.

Hvor ser du deg selv om 5 år?

Det var utrolig vanskelig å svare på faktisk. Jeg kjenner at jeg tar en dag av gangen og tar ikke noe forgitt. Jeg kan ha en usikker framtid mtp ME, men tar jo utgangspunkt i at det holder seg som nå. Jeg tror vi fortsatt bor på samme sted, Og jeg håper at jeg fortsatt jobber med det jeg gjør nå, bare i enda større grad og større utvikling. Og 3 barn, hehehe

Har du vurdert eller fått spørsmål om å bli med på bloggerne?

Nei, men jeg legger ikke skjul på at jeg virkelig kunne tenkt meg det og har vært litt i dialog med de fordi jeg selv har tatt kontakt. Jeg gjør jo dette fordi jeg har lyst til å spre viktige budskap, og noe slikt hadde gjort at jeg hadde nådd mye bedre ut. Vi får se i framtiden <3

Hva er dine tanker rundt å bruke barna til reklame og tjene penger på det?

Jeg tenker at det er noe jeg allerede fokuserer mindre og mindre på, og kommer til å fortsette å jobbe meg bort fra. Jeg har de siste mnd sagt ifra til fler samarbeidspartnere at jeg ikke ønsker å ta de med på samarbeidet og at jeg kan vise uten å måtte vise dem. Samtidig er det naturlig at det er med iblant, og at jeg også fremmer barneprodukter da mine følgere hovedsakelig består av mødre som ønsker tips på barneprodukter. Alt med måte, men jeg skal innrømme at jeg bevisst velger bort mer og mer av dette fordi jeg kjenner på ubehaget rundt det. Hvert bilde vurderes nøye, og jeg kunne feks aldri hatt en konto som kun besto av barna.

Tjener du noe på denne bloggen?

Jeg har ikke hatt noe betalte samarbeid på bloggen nei. Jeg regner ikke med at bloggen vil være noe stor inntekt, men det er jo klart at alt henger sammen. Blogg, snap, tik tok, YouTube og Instagram – sammen gjør de at jeg tjener penger og genererer nye, hvor samarbeidet ligger er hipp som happ.

Hvordan fikk du følgere i starten på instagram?

Jeg brukte veldig mye tid på å kommentere rundt hos andre, vise min profil på alle sine kommentarfelt. Også passet jeg på at hvis de da først trykket inn på navnet mitt, så var freden verdt å følge. At jeg hadde en profil med rød tråd og variasjon på bilder. Jeg har alltid vært utrolig kritisk til at jeg feks deler kun et bilde fra en shot, ikke 3-4 nesten-like bilder. Det tror jeg har hjulpet.

Hvorfor tar du ikke bare ut silikonet nå? Siden du absolutt skal fremme naturlig kropp osv, og sier de ikke skal byttes med nye. Hadde du stått for det ville du booket en operasjon for fjerning av de.

Fordi jeg har en 2 og 5 åring hos meg, og ta hensyn til. Å fjerne silikon er 6 uker uten løfting, du må ta like mye hensyn som når du tar inn protesen. Kroppen skal også gjennom en stor påkjenning i narkose, og det koster en del. Så alt til sin tid, jeg gleder meg men har ingen plager og stresser derfor heller ikke. Når barna blir eldre, er planen.

Er du ikke redd for å legge på deg like mye hvis du skulle blitt gravid med nr 3?

Ikke i det hele tatt, det er verdt hver eneste kilo. Hvis kroppen min trenger å gå opp 45 kilo for å lage et barn, så gjør den det. Så lenge jeg spiser sunt og rører på meg, så er det utenfor min kontroll.

Hvorfor har du at man må tagge 4 venner på giveaway? Det er sykt sårt, ikke alle som har det.

Jeg forstår at det er sårt. Men jeg er en av de få(var kanskje, føler fler har hengt seg på nå) som virkelig kjempet for at det skulle bli slutt på spam-giveaways. Dere vet, de “tag så mange venner du vil, en venn er ett lodd”. Da vant ALLTID, de som kunne tagge 100-200 stykker. Vinnersjansene ble så urettferdige, den “populære” vant hver gang. Samtidig så må samarbeidspartner få nok ut av en giveaway, så “tag en venn” er ofte for lite for at det skal nå ut. Tag 4, men Max en kommentar er derfor en fin mellomting. Og psst, det må ikke være bestevenner. Familie er også venner. Bekjente er innenfor. Ikke overtekt <3 EDIT: Det var på ingen måte meningen å tråkke på et sårt tema her. Jeg tar til meg kritikken og tenker det er fint å skrive “tag 4 personer” og unngå ordet venner til senere tid. Jeg skal også jobbe med å få ned antallet. Dette er en debatt som er langt større enn en giveaway, som omhandler at mange føler seg alene. Det hele ble dratt veldig ut av sammenheng, jeg ville bare enkelt få fram at du kan bli med på giveaway uavhengig av den problematikken som vi kan debattere i en annen sammenheng senere.

29 kommentarer
    1. Dette med å tagge 4 venner misliker jeg sterkt også. Nettopp fordi jeg har få venner på insta og de få vennene jeg har der hater sånne ting. Så jeg hvis jeg skal tagge mer enn 1 venn blir jeg bare sur og får negative tanker om innlegget i stedet. Altså du oppnår det motsatte av det du ville.

    2. Uff, ja. Dette med å tagge fire venner tror jeg veldig mange kjenner er sårt. Ikke fordi de ikke kan vinne, alle kan tagge fire randoms eller familie som du sier. Det er vel heller påminnelsen og de vonde tankene man blir minnet på ved slike innlegg. Samtidig som de kanskje vil føle seg «teite» som tagger feks mor, bror, tante og bestemor på noe som ikke er relevant for de, samtidig som andre vil se det. Da vil nok disse menneskene heller unngå å delta. «Ikke overtenk» er også vanskelig for noen som føler seg utenfor og er en bagatellisering av innsenders følelse. Jeg tror at grunnen til at jeg reagerer sånn på dette er at du generelt oppleves veldig inkluderende, men akkurat dette oppleves ekskluderende for de som ikke er så «populære» eller har mange venner. Veldig mange har ikke fire venner å tagge, mange fler enn du tror. Ofte oppfordres man til kun å følge kontoer som gjør at du føler deg bra og avfølge de som gjør at du føler deg dårlig. Dette er noe du bør ta i betraktning og jeg håper du vil gjøre en ny vurdering. Min erfaring er at mange får en nedtur hvor det stilles krav til å ha venner for å delta. Spesielt i sosiale medier hvor du kan være usynlig, men likevel føle at du er med i et fellesskap ved å følge personer eller grupper og i utgangspunktet føle at du er en del av et slags fellesskap. Å tagge en person må vel være mer enn nok, hva så om andre tagger hundre, da får iallefall flere delta.

      Jeg liker egentlig dårlig å kommentere på noe som helst, spesielt kritisk, men kjente bare at det overrasket meg sånn at du ikke ser problematikken, og svaret ditt kan oppfattes ignorant ovenfor den som stilte spørsmålet og de som leser svaret. Jeg tror ikke du mente noe vondt med det, men at du kanskje ikke tenkte over eller forsto helt hva innsender mente.

      Generelt fremstår du veldig inkluderende og belyser flere tema på en super måte. Du har en enorm påvirkningskraft, bruk den klokt. Heier på deg!

      1. Så bra formulert! Dette har jeg selv opplevd på de siste giveawayene, at jeg har sett “tagg 4”, fått en vond følelse inni meg og bare scrollet fort forbi 🙁 har alltids “bekjente” jeg kan tagge, men det føles feil, flaut og teit..

      2. Ikke overtenk var kun ment som at det er ingen som faktisk sjekker om du tagger en venn eller ikke. Det er ingen som har oversikt, man stoler blindt og hvis man faktisk ikke har 4 nære så skal man tagge med god samvittighet noen som ikke står nært. Eller om det er en tilfeldig. Jeg er så sykt lei av å få kritikk på den her, at folk ikke ser hvor utrolig mye mer rettferdig det er med en kommentar og 4 «venner» enn «tag så mange du vil» er merkelig for meg. Jeg gjør ingenting annet enn å prøve lage mest mulig rettferdige giveaways og de som har spam kommentarfelt er de som burde få kritikk i mine øyne på urettferdig ovenfor de som har få. Om noen er uenig der, så får vi bare være uenig.

        1. Her er jeg så Enig med deg Sara. Om det er tagg venner med så mange kommentarer du vil, så gidder jeg ikke å bli med.. Med sånn som du velger å gjøre det er SÅ mye bedre ❤️❤️

        2. Jeg forstår godt at du blir lei av å få kritikk for dette når du ikke forstår omganget av det og hvordan det negativt påvirker mange. Jeg vil tro du har fått kritikk for dette før, og kommer helt sikkert til å få det igjen.
          Er en giveaway mer rettferdig når den gjør at flere ikke lenger kan delta pga krav om å tagge fire personer? Og hvorfor er det uansett så viktig at det skal være rettferdig når det helt tydelig fører til at flere føler seg ekskludert og scroller videre? Dette tema er større en selve giveawayen, det er vel sikkert derfor det engasjerer sånn også. De som kommenterer er ikke opptatt av at de ikke kan vinne giveawayen fordi de ikke kan tagge fire venner, men at de ikke i det hele tatt kan delta pga dette kravet som oppleves ekskluderende og urimelig. Værsåsnill og løft blikket og se det større bilde.

    3. Veldig enig med tidligere kommentarer. Ikke overtenk?? Selv har jeg ikke 4 familie/bekjente å tagge engang. Du er vel nærmest den eneste jeg har sett med tagg 4… Men ikke overtenk er jo idiotisk å si.

    4. Her var det mange negative kommentarer og urettferdig kritikk. Jeg skjønner godt hva som menes med «tagg fire» fremfor «en venn er ett lodd». Alle har lik sjanse og det er vel det alle vil? Tagg fire tilfeldige. Som Sara sier; ingen sjekker.
      Helt utrolig at en setning som «ikke overtenk» skulle ta av så mye🤷🏼‍♀️

      1. så da er det innafor å begynne og si til en person mes angst; please a, slutt å overtenk situasjonen sånn.

        Nei nettopp. Hun brukte feil ord på veldig feil tid og bør tåle kritikk av det.

    5. Problemet er vell ikke at den som har konkurransen skulle kunne sjekke om di fire virkelig er venner, men at di som blir tagget får beskjed om det. Utrolig ubehagelig å skulle tagge bekjente og folk du ikke har noe kontakt med, spesielt i ett innlegg hvor det står at du skal tagge venner. Reagerer å på måten du svarer på spørsmålet. Tror dessverre du mistet mange følgere pga det. Du skulle mye heller latt være å ha give away om det å tagge folk er kriteriet for at samarbeidspartnerne dine skal gidde å sponse en.

    6. Hvorfor bruke ordet «hat» når du refererer til Kristin Gjeldsvik sterke kritikk av SE. ? Så mange influenser bruker « hat « utrolig mye.

    7. Ikke overtenk, seriøst skrev du virkelig det??! Problemet med den kommentaren er at du nå oppførte deg som en bitch. Om du virkelig følte at det var en passende kommentar å komme med til noen som føler at de ikke har 4 venner å tagge, så mista du akkurat en følger. Populariteten har nok dessverre gått oppi hodet på deg og gjort at du har endret personlighet en hel del. Synd, jeg likte deg.

      1. Nei men ikke alle dager.
        Synes du det er mer rettferdig å tagge så mange du vil på forskjellige kommentarer?
        Tagg kjendiser da vil om du ikke har andre å tagge. Er jo ikke verre enn det. Man må ikke sutre for alt, ingen kan please alle.

        1. Nå var det vel ikke antall venner folk må tagge jeg kritiserte? Les kommentaren før du spyr ut meninger.

          Jeg kritiserte bruken av ordet overtenk. Hun brukte ordet helt feil og til helt feil tid.

          Tenk om vi alle begynner å be de med angst om å slutte å overtenke situasjonen.

    8. Problemet var vel ikke at det var urettferdig å ikke få legge igjen så mange kommentarer som mulig, problemet var at det er noen der ute som ikke har venner eller bekjente å tagge i det hele tatt. Dette er ett problem uansett hvem som har giveaway på sosiale medier fordi man alltid må tagge noen for å være med. Men nå har jo Sara forklart på snap at man kan tagge hvem/hva som helst, så da er jo det problemet løst 🙂 har selv vært med på å bli fjernet fra konkurranser på Instagram fordi jeg har tagget kjendiser/bedrifter siden jeg er en av de som ikke har noen, så hurra for Sara som tillater dette så alle kan delta! 🙂

    9. Hei, jeg jobber som markedsfører og reagerer på konkurranser som ber om «tagging». Dette er faktisk ikke lovlig på Facebook og Instagram! Det er ikke lov å be folk tagge venner for å være med i en konkurranse, da dette er imot reglene for reklame i sosiale medier. Syns det er synd så mange ikke bryr seg om disse reglene.

    10. Må si meg enig med flere av de tidligere kommentarene her. Jeg er også en av de som blar forbi giveawayer med «tagg 4». Skjønner tanken bak dette, men det gir en dårlig følelse hos mange. Det er lett å si at man kan tagge hvem som helst, men det kan føles kjempeteit og sårt å tagge «tilfeldige». Syns det ville vært bedre med et maxantall man kan tagge for eksempel, selv om det ikke blir helt «rettferdig».

    11. Hei! Jeg digger den rollen du har tatt i sosiale medier, og synes generelt at du bruker platformene dine til å spre gode verdier og holdninger, men nå synes jeg du har misset litt på dette med tagging av venner i konkurranser. Jeg ser tanken din om at det bedre at alle legger igjen én kommentar, hvor man tagger 4 venner, enn at man kan tagge så mange min vil, slik at man unngår konkurransefortrinn. Men – hvorfor ha krav om tagging i det hele tatt? Dette er i strid med Facebook og instagrams konkurranseretningslinjer. Bakgrunnen for disse reglene er at deling, tagging osv gjør at konkurranser som ikke er relevante fyller opp i feeden til folk, som igjen gjør det lite relevant å bruke facebook/instagram ol. Det igjen medfører at folk slutter å bruke disse plattformene, slik at de ikke lenger kan brukes til markedsføring. Det ville være synd, både for bedriften og for deg som markedsfører, om det skulle ende slik. Jeg oppfordrer deg derfor til å sette deg inn i konkurranseretningslinjene til Facebook og instagram. Du finner det feks enkelt forklart her: https://www.google.com/amp/s/blogg.valen-utvik.no/konkurranseregler-i-sosiale-medier-hva-er-lov%3fhs_amp=true

    12. Når man førstes MÅ ha konkurranser med tagging, og det skal være rettferdig begge veier.. Sett maks da, tagg maks fire venner..

    13. For å sette det i perspektiv; kunne du stått inne for at følgerne dine kun får delta på fredagsdansen din kun om de hadde fire venner som backup-dansere?

    14. Omg, så mange som har hengt seg opp i det siste spørsmålet!
      Sara, jeg håper du overser de negative kommentarene av personer som tydeligvis ikke har forstått svaret ditt.
      Jeg synes du løser taggin og konkurranser på en fin måte og bruken av ordet “overtenk” er overhodet ikke på feil tid, plass, sted osv. Det er så typisk at man vrir og vender på andres ord, for å få frem noe negativt.

      Jeg heier på deg!

    15. Må slenge meg på her.

      Jeg satt faktisk å gråt ved siste give-away du hadde, for jeg hadde lyst til å være med, men jeg har faktisk ikke 4 venner. Det er kjempesårt og ekstremt vondt, men det er altså situasjonen.

      Jeg er en normalt oppegående jente, god jobb, fantastisk samboer og datter. Men pga omstendigheter så har jeg ikke 4 venner. Det går greit i hverdagen, men er vondt å bli minnet på i forbindelse med slike konkurranser!

    16. Hei Sara 😊 Først og fremst vil jeg si at jeg elsker bloggen din og følger deg på Snapchat daglig. For er fantastisk fint forbilde du er, og du sprer så mye glede ved å dele av deg og ditt liv!

      Det andre jeg ville si, er at *tagg en venn* er faktisk ikke lov i konkurranser, hverken på Facebook eller Instagram. Så denne problematikken kan enkelt løses ved at du gjør dine samarbeidspartnere klar over dette, og de kan heller ikke kreve det av deg 😊 Det er dog andre ting du kan gjøre som er lovlig (men også litt i grenseland), og det er å skrive f.eks. «Hvem ville du delt denne premien med?/Hvem gleder du deg til å se i sommer?» osv. Da oppfordres folk til å tagge, skaper større rekkevidde for deg, men du bryter ikke reglene ved å si at man må tagge og det er heller ikke et krav for å delta i konkurransen.

      Jeg tror også du vil oppleve at langt flere deltar i konkurransen ved å droppe taggingen – for som du ser på kommentarfeltet er dette et sårt tema.

      Du kan forresten lese mer om dette her: https://blogg.valen-utvik.no/konkurranseregler-i-sosiale-medier-hva-er-lov

      Ønsker deg en strålende dag videre! ☀️

    17. utrolig hvor mange “forståsegpåere” som har de politisk korrekte svarene her….Ingen nevner at SE må innfri kontrakter fra arb.givere som faktisk betaler lønnen hennes. Hvorfor er det henne som må forsvare seg her? hvorfor ikke Fb, Insta osv.og sist, men ikke minst reklamefilm som tross alt bestemmer om hun skal få kontrakt mes dem eller ikke. Ingen er perfekte, vi gjør alle våre feil, men en ting er sikkert, vi er i jobb for å tjene til livets opphold…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg